Kretskortshållare PCBite

Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Kretskortshållare PCBite

Inlägg av LaRdA »

Har du haft möjlighet att testa ditt kitt något ännu?
Är nämligen lite sugen på att beställa ett själv.
anders_bzn skrev:Den stor grejjen med just dessa är inte att det är en ny pryl, vi har liknade i labbet på jobbet. Dessa har ett helt annat (billigare) pris. Jag har redan fått ett sådant här kit som jag ska testa lite i helgen. Återkommer med en mini-review då.

Jag tror att kortet kommer sitta bättre än med krokodilklämmor. Kortet är dessutom plan mot underlaget, vilket är en enorm fördel om man arbetar med det under mikroskop.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5461
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Kretskortshållare PCBite

Inlägg av anders_bzn »

Lite, återkommer ikväll.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Kretskortshållare PCBite

Inlägg av LaRdA »

Verkar inte vara något större problem att kortet ska fjädra när du löder eller probar! (Om du inte tänkt proba med ett armeringsjärn :wink: )
Verkar förövrigt betydligt stabilare än alla "hjälpande händer" jag har testat.
https://www.youtube.com/watch?v=clBoplBHQGo
Nerre skrev:Min spontana tanke är ju att den fjädrande delen kommer att ge efter så fort man försöker göra nåt med kortet (löda, trycka dit en mätprob etc).

Jag antar att tanken med det hela är att översidan på korten alltid ska hamna på samma nivå, men varför vill man det? Måste ju vara mycket bättre att ha den fjädrande delen ovanifrån?

Om den rörliga delen hade varit gängad, så man skruvade upp den och klämde kortet på det viset tycker jag den hade varit mer funktionell.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5461
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Kretskortshållare PCBite

Inlägg av anders_bzn »

Jag har testat dessa lite nu. Jag brukar använda ett Bernstein skruvstycke annars. Ett som man klämmer i kanten på bordet.

Bild


Sitter kortet fast?
Ja, det gör det. Fördelen är att man spänner in det i tre eller fyra punkter. Större kort flexar inte som när man bara spänner i ena kanten. Och man behöver inte ha så stor kortyta som skruvstycket för att få fast kortet. Att koppla på sladdar och mäta, inga problem. Att sätta på kabelskor här hade nog inte fungerat. Hjälpande händer med krokodilklämmor är leksaker...

Flexibelt?
Ja och men lite nej. Kortet ligger plant, vilket är bra när man löder ytmonterat och/eller tittar under mikroskop. Plattan är lätt att flytta runt och man kan lätt ta den med sig, hållarna sitter bra mot plåten. Ibland när jag reparerar kort som är hålmonterade så är det smidigt att ha kortet stående upp så man kommer åt med verktyg på båda sidor.

Dyrt?
Nej. Motsvarande som vi har på jobbet kostar 3200:- + moms för ett kit på Farnell (se länkarna ovan). Mitt Bernstein kostar 1200:- + moms. Dessa kostar 490:- oklart om man behöver betala moms, men det är troligt. Dessa är lika bra som de man köper på Farnell.

Känslan är bra, kvalitet. Jag tycker att en fjäderbelastade hylsan skulle haft lite mindre hål så att den inte kantrar som den gör nu. Vet inte om det är någon nackdel.

Bild
Ingreppet är stort om man jämför de på Farnell, men dessa är lättare att få fast. Liten nackdel om man har komponenter nära kanterna. Jag önskar att många satsar pengar i detta så vi får se de med isolering i verkligheten!

Bild
I filmen ställer de en betongsten på kortet, det ville jag utsätta mitt fina Omnibus kort för. En full vattenflaska fick det bli, vikt ~750g, det är inte nära gränsen. Plattan är lite liten för kort till datorer från 1970-talet...

Bild
Spegelblankt så man ser undersidan. Smart, frågan är hur den ser ut om ett år på arbetsbänken. Om man lägger plåten under ESD-mattan så tycker jag att hållarna inte sitter tillräckligt bra mot underlaget. Kanske funkar bättre med vanlig järnplåt, men jag hade inte någon lätt tillgänglig att testa med. Vill ha starkare magneter.

Jag kommer att köpa ett kit, de jag har nu har jag fått låna av de tre herrar som står bakom detta. Jag ser det som att bra komplement till skruvstycket.
ehelljo
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 juni 2016, 10:33:58

Re: Kretskortshållare PCBite

Inlägg av ehelljo »

Hej alla!

Johan hä,r en av personerna bakom PCBite hållaren som anders_bzn fått testa enligt inlägget ovan. Först och främst får jag passa på att tacka alla här som faktiskt har köpt ett kit! Vi ser att det är ett antal som kommit från just Elektronikforumet.

Har ni några frågor eller funderingar utöver de som redan lyft och besvarats i tråden så hör bara av er här eller via kommentarsfältet på kampanjsidan på https://www.indiegogo.com/projects/pcbi ... 3754495/ef.

anders_bzn hade en fundering kring moms och eftersom vi med de förhållandevis låga volymerna vi nått kommer all montering ske i Sverige därmed skickas dem även från Sverige vilket medför att ingen moms eller tull tillkommer.

Det blev några extra när vi börjat bygga ihop första batchen som skickas denna månad, först till kvarn $58 inkl frakt om ni använder länken nedan.
https://www.indiegogo.com:443/projects/ ... n=960227d2

Mvh
Johan
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4694
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Kretskortshållare PCBite

Inlägg av Swech »

anders_bzn hade en fundering kring moms och eftersom vi med de förhållandevis låga volymerna vi nått kommer all montering ske i Sverige därmed skickas dem även från Sverige vilket medför att ingen moms eller tull tillkommer.
:humm: endast ingen tull menar ni väl, momsen är svår att undvika.

Swech
ehelljo
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 juni 2016, 10:33:58

Re: Kretskortshållare PCBite

Inlägg av ehelljo »

Sant, inga extra kostnader tillkommer för er.

Är lite special när försäljning sker i USA, men vi gör leverans från Sverige till Sverige(/EU). Nu får vi betala moms från det ni pledgar, hade vi skickat från t.ex. USA till Sverige hade vi fått behålla 20% mer men ni riskerat tull och moms ~3% + 25%.

Ursäkta ekonomi och skatte utlägget på elektronikforumet :-)
ehelljo
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 juni 2016, 10:33:58

Re: Kretskortshållare PCBite

Inlägg av ehelljo »

Dave på EEVblog testade ett PCBite kit i sitt senaste mailbox segment.

Bild

https://youtu.be/0ZWSOx-T6lg?t=1934

Det kit som visas motsvarar det som anders_bzn testade ovan, sedan dess har följande ändringar gjorts:
  • Isolerings brickor minskar risken om man vill spänningssätta sitt PCB.
  • Starkare magnet för förbättrad användning när man placerar plåten under ESD mattan på sin arbetsbänk.
  • Lägre höjd för bättre ergonomi för långa löd sessioner där man vill stödja handleden mot bordet. Höjden är reducerad med 10mm men fortfarande bra grepp och öppning. Kortet hålls 55mm över bänken/plåten.
  • Plåten är numera spegel polerad på ena sidan och matt polerad på andra så man fritt kan välja.
Användarvisningsbild
calmar
Inlägg: 540
Blev medlem: 23 november 2005, 13:14:41
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kretskortshållare PCBite

Inlägg av calmar »

Fick tillfälle att testköra mina igår och tycker att de fungerar riktigt bra i förhållande till priset.
Metallplattan ligger under den tunna ESD-mattan och magneterna är tillräckligt kraftiga för att hålla fast kortet trots en del belastning från diverse probar och krokodilklämmor.
pcbite0.jpg
pcbite1.jpg
pcbite2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Kretskortshållare PCBite

Inlägg av Zkronk »

Inga nya rabatt-länkar för medlemmar på EF för den nya förbättrade varianten? :vissla:
ehelljo
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 juni 2016, 10:33:58

Re: Kretskortshållare PCBite

Inlägg av ehelljo »

:tumupp: Klart det skall vi fixa, återkommer efter helgen...
ehelljo
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 juni 2016, 10:33:58

Re: Kretskortshållare PCBite

Inlägg av ehelljo »

calmar skrev:Fick tillfälle att testköra mina igår och tycker att de fungerar riktigt bra i förhållande till priset.
Kul att höra att du är nöjd och alltid roligt att se att de används.

Ingen annan som använt sina och vill dela några bilder, det regnade ju igår :-) iallafall här hos mig.
kabelhaerva
Inlägg: 93
Blev medlem: 11 september 2010, 09:41:58
Ort: Gbg

Re: Kretskortshållare PCBite

Inlägg av kabelhaerva »

Jag är gärna med och stödjer detta då de verkar väldigt passande för bänk-labbande! Kommer ni sälja dessa via (web)butik eller via återförsäljare? Hur som helst, sign me up för ett kit!
ehelljo
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 juni 2016, 10:33:58

Re: Kretskortshållare PCBite

Inlägg av ehelljo »

Hej igen som efterfrågades kommer här är en länk med möjlighet att köpa PCBite till ett rabatterat pris under Augusti för medlemmar.

http://sensepeek.com/pcbite/ef.html

Vi har ett begränsat antal av den versionen som kommentarerna/testerna tidigare i denna tråd refererar till kvar för omgående leverans så jag la med dem som ett erbjudande också. Den batch av uppgraderade versionen som är på ingång och som skall levereras i Augusti är i princip slut så räkna med leverans i mitten av September av de uppgraderade som beställs nu. Därefter kommer den finnas i lager för omgående leverans.

Som svar på kabelhaervas fråga så har vi just nu inga planer på att ha en egen webbshop för PCBite utan kommer mot slutet av året erbjuda PCBite via återförsäljare. Tillsvidare kommer vi fortsätta sälja PCBite via Indiegogo

/Johan
kabelhaerva
Inlägg: 93
Blev medlem: 11 september 2010, 09:41:58
Ort: Gbg

Re: Kretskortshållare PCBite

Inlägg av kabelhaerva »

Titta vad som låg i brevlådan idag när man kom hem! Tack så mycket, nu kanske man tar tag i oavslutade projekt!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar