Våg, ca 25kilo, gramupplösning?

Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Våg, ca 25kilo, gramupplösning?

Inlägg av Mr B »

Jag vet inte ens var jag ska börja leta, så jag frågar här.
Jag vill ha en "billig" lösning för att spåra viktminskning, i gram, på en startvikt av mellan 20 & 25 kilo.
Om det spelar roll, så är inte själva vikten speciellt intressant, utan det är just viktminskningen som är viktig.
Tips på rätt sorts våg är tacksamt.
B!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Våg, ca 25kilo, gramupplösning?

Inlägg av TomasL »

Med de kraven så blir det nog inte billigt, dulär behöva en noggranhet på bråkdelar av ett gram, typ.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Våg, ca 25kilo, gramupplösning?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Hur skall mätobjektet placeras på vågen! Hur skall själva viktminskning kontrolleras ! Tid!
Försök att förklara syftet. det är lättare då. Men 25 Kg och 1 gram i diff! Det beror på så mycket.
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Våg, ca 25kilo, gramupplösning?

Inlägg av limpan4all »

En billig skitvåg samt en balansvåg med motvikter på 20 eller 25kg. Då behöver du bara bry dig om att kunna mäta differensen mellan ditt mätgods och referensen och det är mycket enklare att hitta billiga vågar för 0-5kg och gram-noggrannhet än i 25kg klassen. Med rätt referenser och en bra balanslösning så kan du komma ner i <<gram mätning.

Tänk dig en balansvåg med en referens på 25kg och dit mätobjekt på andra sidan. Placera din våg under den sidan som väger ned, det du då mäter är skillnadsvikten.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Våg, ca 25kilo, gramupplösning?

Inlägg av TomasL »

Den typen av vågar, säg upp till något kg är väldigt billiga, typ några hundringar.
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Våg, ca 25kilo, gramupplösning?

Inlägg av Mr B »

TomasL skrev:Med de kraven så blir det nog inte billigt, dulär behöva en noggranhet på bråkdelar av ett gram, typ.
Nä, nogranhet på just ett gram är bra nog. Om slutresultatet diffar på ett par, spelar inte så stor roll.
Lasp skrev:Hur skall mätobjektet placeras på vågen!
Hur skall själva viktminskning kontrolleras !
Tid!
Stående. Eh, ja, det är en gastub, så den ska bara ställas på plats. Det är för att styra så att vi får ungefär lika mycket gas i alla tuberna när vi fyller från den större tuben.
Viktminskningen ska kontrolleras visuellt, och stängas av manuellt vid vikt(minskning) X.
Tid, det tar runt en kvart i dagsläget, antar att det inte kommer ta varken mer eller mindre för att man kompletterar med en våg.
limpan4all skrev:En billig skitvåg samt en balansvåg med motvikter på 20 eller 25kg. Då behöver du bara bry dig om att kunna mäta differensen mellan ditt mätgods och referensen och det är mycket enklare att hitta billiga vågar för 0-5kg och gram-noggrannhet än i 25kg klassen. Med rätt referenser och en bra balanslösning så kan du komma ner i <<gram mätning.

Tänk dig en balansvåg med en referens på 25kg och dit mätobjekt på andra sidan. Placera din våg under den sidan som väger ned, det du då mäter är skillnadsvikten.
Det var ju en smart, om än lite komplicerad lösning. Jag får titta på det.
TomasL skrev:Den typen av vågar, säg upp till något kg är väldigt billiga, typ några hundringar.
[/quote]Visst. Jag ska kika på det, jag har för mig att stöersta viktminskningen är i området runt 10 kilo, men det skulle ju gå att jobba i två steg, och minska balansvågens vikt halvvägs bara, för att klara sig med ett mindre span på vågen som står för utläsningen.
Senast redigerad av Mr B 1 juni 2016, 12:20:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4694
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Våg, ca 25kilo, gramupplösning?

Inlägg av Swech »

:humm: Är det inte bättre att mäta trycket i tuben ni fyller?

Swech
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Våg, ca 25kilo, gramupplösning?

Inlägg av Mr B »

Det kunde det varit om inte trycket varit konstant. Gasen övergår i flytande form och sen händer det inget på trycksidan, bara på vikt.
För att göra det "enkelt" är det lättare att väga "modertuben" än tuben det ska in i. (Då tuben kan vara permanent monterad i objekt)

Ni ska ha ett stort tack för alla tankar, bara fortsätt dela med er. Jag måste ge mig ut i solen en runda, men jag återkommer.
B!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Våg, ca 25kilo, gramupplösning?

Inlägg av TomasL »

Är gasen dyrare än guld, varför denna noggrannhet, några tiotal gram borde vara tillräckligt.
Inom kylbranchen använder man vågar, när man fyller upp systemen och även när manfyller flaskor, ofta med 10-25 grams noggrannhet, dessa kostar typ 2-6k beroende påitförandr och om de skall vara krönta eller ej.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Våg, ca 25kilo, gramupplösning?

Inlägg av grym »

30,000 skaldelar är relativt enkelt att göra, bra lastcell, bra instrumentförstärkare och bra ad, med samma referensspänning som till matningen av lastcellen, och naturligtvis alla normal designer för avstörning och bra analog signalkvalitet
det ger 1 gram vid max 30 kg

ska man förbi det så börjar det bli jobbigt, ex att man har hysterens i lastcellen rent mekaniskt
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Våg, ca 25kilo, gramupplösning?

Inlägg av Mr B »

TomasL skrev:Är gasen dyrare än guld, varför denna noggrannhet, några tiotal gram borde vara tillräckligt.
Jag fick frågan på om det gick att hitta en sådan våg, och eftersom jag inte visste, så frågade jag det kollektiva vetandet. Med tanke på mängden svar, var det nog ett bra val, ni har klämt fram ett par olika alternativ, och se om det finns något som är mer attraktivt än "andra" alternativ.
grym skrev:30,000 skaldelar är relativt enkelt att göra, bra lastcell, bra instrumentförstärkare och bra ad, med samma referensspänning som till matningen av lastcellen, och naturligtvis alla normal designer för avstörning och bra analog signalkvalitet
det ger 1 gram vid max 30 kg

ska man förbi det så börjar det bli jobbigt, ex att man har hysterens i lastcellen rent mekaniskt
Det hade säkerligen varit skitbra, problemet ligger väll i att få tag på den färdiga lösningen. Jag är möjligen kapabel att löda ihop grejerna, men att konstruera "vågen" rent mekaniskt, och få tag i kallibreringsvikter är nog utanför mitt område.
B!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Våg, ca 25kilo, gramupplösning?

Inlägg av TomasL »

Varför fyller ni över från stora flaskor till minder, är det så att ni skall sälja de mindre flaskorna?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Våg, ca 25kilo, gramupplösning?

Inlägg av TomasL »

Här har du lite vågar som används kommersiellt:
http://www.kylma.se/sv/catalog/search?search=v%C3%A5g

Själv har jag en WS-055

Vetek är annars duktiga på vågar
http://www.vetek.se/
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Våg, ca 25kilo, gramupplösning?

Inlägg av Mr B »

Det blev en Ohaus Ranger 3000, "bordsvåg" tack för alla tips.
B!
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Våg, ca 25kilo, gramupplösning?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det må jag säga var en kompetent våg för den pengen!
Möjlighet att ansluta en skärm enkelt! Bravo.
Skriv svar