Bästa tänkbara lödstation JBC/Metcal?

Spazze
Inlägg: 717
Blev medlem: 8 februari 2004, 16:05:59
Ort: Stockholm

Bästa tänkbara lödstation JBC/Metcal?

Inlägg av Spazze »

Ännu en tråd om lödstationer. Jag funderar på vilken lödstation som är den bästa tänkbara för yrkesmässig lödning av små komponenter som 0603/0402 och kontakter/IC med 0,5mm pitch. Jag har tillgång till JBC AD2940 med 245-handtag och JBC CD-2D med 210-handtag. 245-handtaget med kort konisk spets C245-937 funkar okej till 0603, kanske lite klumpig till mindre saker. Då passar 210-handtaget med smal spets C210-001 bättre, förrutom att man får ut väldigt liten värmeeffekt i spetsen. Lödstationen visar inte mer än 35% belastning när jag värmer upp en stor kopparyta. Jag misstänker att tempsensorn inte sitter tillräckligt långt ut i spetsen och/eller att det inte går att överföra tillräckligt hög effekt i en så smal och lång spets.
Jag funderar på om Metcal MX-5220 kan funka bättre. MX-5220 kan ge 80W till spetsen men frågan är om det hjälper om man använder en smal spets.
Är det någon här som har testat?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Bästa tänkbara lödstation JBC/Metcal?

Inlägg av Meduza »

Jag skulle nog tro att Metcal 5220 är ett bra val för det hela, sen har du alltid svårt att få mycket värmeöverföring genom väldigt små spetsar av rent fysikaliska anledningar...
E Kafeman
Inlägg: 3259
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Bästa tänkbara lödstation JBC/Metcal?

Inlägg av E Kafeman »

Spetsen på JBC blir säkerligen varm, då det är där värmen skapas. Det finns inget värmelement bakom spetsen såsom på många andra typer av lödpennor.
Dålig värmeöverföring till lödstället kan bero på beläggningar på spetsen, eller att den tappat ytbeläggningen.
Jag löder mycket 0402 och 0201 med JBC, vilket som till en regel fungerar bra. Största problemet är när lödytorna varken på komponent eller PCB inte är direkt åtkomliga för uppvärmning, typ induktanser med bara lödyta på undersidan.
Spazze
Inlägg: 717
Blev medlem: 8 februari 2004, 16:05:59
Ort: Stockholm

Re: Bästa tänkbara lödstation JBC/Metcal?

Inlägg av Spazze »

Vad kör du för spets och temperatur? Jag har kört 330 grader till blyat tenn. Spetsen väter bra så det borde inte vara något problem med ytan.
Ett exempel på en situation där det blir problem är en 0603-pad med thermal reliefs till jordplan, 4 st 0,2mm tjocka ledare. Det är nog det värsta jag skulle försöka löda med den spetsen. Men jag tycker att det mesta funkar halvdåligt, t ex ett ben på en IC där padden bara har en tunn ledare som går i en riktning.

Bild
Hittar bara den här bilden på JBC:s spets i genomskärning. Dumt att dom inte har ritat ut temperatursensor och värmeelement. Dom skriver följande: "The fully integrated thermal sensor to the heater ensures an extremely quick temperature recovery."
Användarvisningsbild
nsbvzy
Inlägg: 1319
Blev medlem: 15 april 2008, 20:44:03
Ort: fagersta

Re: Bästa tänkbara lödstation JBC/Metcal?

Inlägg av nsbvzy »

Jag kör JBC på jobbet, löder mycket smått, 0402 och 0201, Som med all lödning gäller det att hålla bra trim på spetsarna, minsta lilla beläggning så blir det dålig värmeöverföring med dåligt resultat som följd.

använder dessa mycket: http://www.jbctools.com/nane-nano-solde ... t-952.html

Jag är faktiskt imponerad av hur mycket "ork" det finns i dessa små spetsar, med de lite större spetsarna löder man lätt halvstora spolar eller kraftkomponenter med kylplan utan större bekymmer, är verkligen en superstation. Spetsarna är av betydligt bättre kvalité än wellers mindre, (Har även Weller WMRS både på jobbet och hemma, dessa spetsar håller inte samma kvalité. )

Har haft metcal på prov under en tid och jag tyckte inte om den alls, visst nu var det ett år sen eller så, de kan ju ha blivit bättre... Dålig kräm, löder man större komponenter så fastnade spetsen i lödningen när den inte orkade värma, och då var de ändå rätt grov spets.. sen upplevde jag kvalitén på både spetsar och handtag sämre än på både weller och JBC.

Skulle jag köpa nått nytt hem så skulle det bli JBC
Spazze
Inlägg: 717
Blev medlem: 8 februari 2004, 16:05:59
Ort: Stockholm

Re: Bästa tänkbara lödstation JBC/Metcal?

Inlägg av Spazze »

Det var värst, att 15W räcker så långt. Vad skulle du valt för spets till mitt exempel ovan med thermal reliefs? Vad kör du för temperatur?
10 000kr för en lödstation blir nog svårt att motivera. Fast 0201 kanske inte är så avlägset för min del heller.

Jag kanske skulle beställa en ny spets att testa med ändå.

Minns du vad det var för Metcal du testade, nåt ur MX-serien?
E Kafeman
Inlägg: 3259
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Bästa tänkbara lödstation JBC/Metcal?

Inlägg av E Kafeman »

Lite från JBC's reklam:
We use one wire buried deep in the tip of the copper to "read and feed." Our thermocouple and heating element wire are one in the same and are microprocessor driven over a sensor at 60 hertz utilizing up to 140 watts on demand in a very low mass cartridge. This is why our thermal performance cannot be matched. It is technolgy compatible with todays needs, as well as tomorrows. Our competitors are using technolgy invented 20+ years ago with little advancement.

Det är samma ledning som används för både temperatur-sensor och uppvärmning, invalsad i kopparkärnan. 3:e ledningen är passiv jord.
Det är en liten termisk massa som man öser på med effekt i, så därför kan spetsen snabbt gå upp i temperatur från vila och då värmeelement och sensor är samma sak så kan man trots snabb uppvärmning reglerar in rätt temperatur. Har svagt minne av att någon mätte upp peak-effekten till en bit över 100 Watt i 2210.
Vad gäller spetsvård är övertemperatur effektiv lödspets-fördärvare. Det kan orsaka spetsbeläggning, där beläggningen kommer inifrån spetsen. Det är ett mindre problem för JBC då den mesta tiden är i vila, men för många andra lödpennor som står på i timmar med spetstemperaturer kan en spets vätnings-förmåga fördärvas rätt fort.
När vätningen blir dålig och man försöker kompensera det med att vrida upp temperaturen till 350 grader eller mer så blir lödresultatet sällan bra och vätegenskaperna försvinner totalt.

JBC's spetsar går även de att fördärva genom att använda dom som bryt och skrap-verktyg vid avlödning. Järnet krackelerar och kopparen börjar vandra mot ytan vilket ger en termiskt isolerande beläggning. Det är i vart fall så jag fått det förklarat.
Själv har jag fördärvat en JBC-spets genom att tappa lödpennan (2210) med 0.2 mm spets i golvet. Spetsen överlevde men kröktes något och tappade efter en tid sin vätnings-förmåga för att slutligen tappa yttersta spets-ytan.

2210-pennan vill jag inte använda till de större lödningarna. Vid lödningar mot större jordytor och avlödning använder jag gärna Weller-pennor som kompletterande värmare.
Weller-pennorna är normalt avstängda mellan lödningarna, då det det i mitt fall behövs högst några ggr per dag och ibland inte alls. Till Weller-pennorna använder jag nu kina-lödspetsar på prov. Billigt, typ 10 kr/st, så jag tyckte det gjorde inget om de skulle hålla dåligt. Hitintills är de minst lika bra som originalet och skulle vätförmågan bli minsta dålig, kastar jag spetsen utan dåligt samvete. Har nu 49 st weller-spetsar liggandes i reserv till WSP-80.
Det verkar räcka för mina överskådliga framtidsbehov.
Mitt lager av JBC-spetsar är dock ytterst begränsat. Har 3 st av olika typer, samt min trasiga tappade spets. Skulle skaffat fler spetsar men så länge ingen olycka sker så har jag vad jag behöver.

Den trasiga spetsen saknar yttersta millimetern. Det är nu ett hål inåt där det skulle vara spets. Men den har ändå ett användningsområde. För de allra minsta lödningarna. Då gör jag en ny spets men använder denna som stomme. Använder förnicklad tunn ståltråd som spets.
Lindar tråden väl 10 varv omkring ursprunglig värmekropp och låter resten av tråden, 3-4 mm sticka ut som en spets. Väter riktigt bra och lödspetsen kan göras så tunn som jag behöver. Själva tråden är ca 0.5 mm men spetsen snedklipps för ytterligare lite smalare spets.
Denna hemsnickrade spetsen används för de minsta lödningarna jag gör, typ 0201 med fyra anslutningspunkter. Det är en typ av MEMS-switchar som kräver att man är hyggligt stadig på hand och inte nyser innan komponenten sitter på plats. Det har hänt. Komponenten flög och kunde inte hitta den igen. Sämsta tänkbar tillfälle med tanke på dead-line och det var då en exklusiv komponent.
Reserv-komponenten var den sista i landet så den löddes med kretskortet placerat i en papplåda, utifall det skull bli fler nysattacker.
Ståltråden räcker några timmar som lödspets, innan den får en skal-yta, men ny sådan spets görs på någon minut.
Spazze
Inlägg: 717
Blev medlem: 8 februari 2004, 16:05:59
Ort: Stockholm

Re: Bästa tänkbara lödstation JBC/Metcal?

Inlägg av Spazze »

Nu har jag rotat fram ett par helt nya spetsar, se bilden. Det går fortfarande inget bra att löda blyat lödtenn med 330 grader på en 0603-pad med 3-4st 0,2mm thermal reliefs till ett jordplan. Kör jag fel temperatur eller för små spetsar?
Den klumpigare spetsen C245-937 funkar bra att löda samma pad med men klumpigheten är en stor nackdel.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3259
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Bästa tänkbara lödstation JBC/Metcal?

Inlägg av E Kafeman »

Den mindre spetsen du har är bland JBC's smalaste, 0.1 mm bred i spetsen. Lödpadden bör vara närmare en millimeter bred för 0603. Det kan vara så att den smala spetsen har lite för liten yta att överföra tillräckligt med värme.
Jag använder en bredare och kortare spets för min allmänlödning vilket är mestadels 0201 och 0402 och när värmen inte räcker förvärmer jag med annan lödpenna.
På platser där jag vet att det kommer bli trångt och besvärligt förtennar jag lödpadden innan jag håller dit komponenten och det är inte helt ovanligt att jag kör med en lödpenna i var hand.
Det går mycket bättre än vad man kan tro, trots att jag inte kan skriva något läsbart med vänsterhanden så går det bra att löda.
Skriv svar