Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av arvidb »

Hur förvarar du handverktyg och tillbehör till fräs m.m.? Posta gärna bilder!

Jag har inte byggt klart min fräs ännu men ändå börjar det bli ganska mycket kringutrustning som behöver något översiktligt och lättåtkomligt ställe att bo på: ER-hylsor, borrstål, passbitar, chucknycklar, mätklocka, precisionsvattenpass, vinkelhake m.m.

Dessutom är jag väldigt trött på att gräva efter vanliga handverktyg i en verktygslåda. Större verktyg (snickerivattenpass, tvingar, bågfil m.m.) får ju dessutom inte plats i verktygslådan utan bor i en oordnad hög på en hylla.

Jag är lite sugen på att punga ut för en fin verktygsvagn typ denna - den bör ju hålla resten av livet typ. :?: Men finns det någon smartare lösning? Någon mer prisvärd vagn kanske?
verktygsvagn.jpg
(Jag bor för övrigt i lägenhet och har linoleumgolv i hobbyrummet; jag vet inte hur det golvet gillar en sån där vagn?)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av Fortran »

Jag bor i lägenhet och har en större vagn full i verktyg på parketten.
Bild

Blir inga märken om man måste flytta den temporärt, men där den står har jag ett såntdär kontors-stols-underlägg från IKEA för säkerhets skull.
Inga problem.
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av H.O »

Jag har en liknande hurts, köpt på Clas Olsson för ett antal år sedan. Den de säljer nu är inte riktig samma men snarlik. Inte riktigt (alls faktisk) som Lista och andra "proffs-förvaringsystem" men så kostar den inte lika mycket heller.
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av hyperion »

Om det ska hålla "livet ut" så är kostnaden per år inte speciellt många kronor (om man inte är "gammal" :) ) för ett skåp från t.ex. Lista

Jag har mitt i köket:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av arvidb »

Kul att se era olika lösningar! Verktygsvagnar/-hurtsar verkar alltså vara den lösning som är populär (om man får tro inläggen hittills i alla fall ;)). Bra information också att det verkar funka även på lägenhetsgolv.

H.O, vad skulle du säga att skillnaderna är mellan Lista och Cocraft? Om de nu inte alls är samma sak? :) Efter en snabb titt så har jag inte hittat priser för Lista i Sverige, men en Lista-vagn verkar ligga på runt €800 i Tyskland, och det är kanske lite väl mycket... Bahco-vagnen jag länkade till kostar 4620:- + frakt och jag tyckte att det var mycket pengar!
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av tecno »

Lista = RR
Cocraft = well you get what you pay for

Har både och.
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av hyperion »

Jag bad om en offert på ett nytt likadant Lista-skåp som mitt, med inredning och priset låg på cirka 31 000kr inkl moms.
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av H.O »

Nu är det ju inte specifikt ett Cocraft jag har så exakt hur just DEN hurtsen är vet jag inte men på den jag har går t.ex inte lådorna att dra ut 100%. Skenorna är lite "sladdriga" dvs har man mycket tyngd i lådan måste man trycka mitt på lådan annars kärvar den. Spärren som ser till att man bara kan öppna en låda en gången (så att hurtsen inte tippar) är lite "krånglig" man kan få "stänga om" lådan nån gång för att spärren skall släppa. Det räcker inte att bara ge lådan en liten knuff och så "rullar den igen", du måste trycka den hela vägen, krävs inte mycket dock.

Kvalitén, finishen och "känslan" är helt enkelt något helt annat. Det betyder däremot INTE att jag tycker hurtsen är dålig, tror jag gav runt 2.500:- för den vilket är under 1/4 av motstvarande proffshurts skulle kosta - funkar för mig.

Frågan är hur Bahco-hurtsen är jämfört med Cocraft, gissar att det är ungefär samma. Jag skulle köpt Cocraft och lagt resterande 1500:- på verktyg att lägga i hurtsen :-)

EDIT: Underbart, verktygshurts i köket. Överst, bestick. Nästa låda, köksknivar, korkskruv. Tredje lådan pinnfräsar, passbitar.
Bug_x
Inlägg: 407
Blev medlem: 10 januari 2009, 19:18:56
Ort: Stockholm

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av Bug_x »

hyperion skrev:Om det ska hålla "livet ut" så är kostnaden per år inte speciellt många kronor (om man inte är "gammal" :) ) för ett skåp från t.ex. Lista

Jag har mitt i köket:
Underbart, i köket :D

Själv har kör jag mest lista i verkstan. Har något GWS också, helt ok.

Har faktiskt fått godkänt av tjejen att köpa ett Listaskåp för klädförvaring till sovrummet. Men kraven på vitt, nytt och möjrningsfria lager (ingen olja på kläderna) gör att de blir dyrt :humm:

Lista skulle jag säga ligger i en annan dimension jämnfört med CoCraft, Jula mm. Sen finns det alla sorters inredningar, verktygshållare mm också!

Enda nackdelen är priset. Nytt ligger på (36 x 36E ( 717x725 mm), 1000mm högt, 9x 100 lådor, 200 kg samt sockel) 17 kkr ex moms.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av arvidb »

Ja, jag måste säga att jag också gillar hyperions "kökslista" :)

Jag var och kände på Clas Ohlsons verktygsvagn idag. Storleksmässigt så kändes den riktigt bra. Lådorna går att dra ut nästan helt (ca 2 cm kvar av bakkanten inne i skåpet). Det jag inte alls gillade var känslan när lådorna precis glider igen - istället för att det känns som att lådorna glider över ett litet gupp så kändes det som att det går trögt sista biten, så man måste ge lådan ett bestämt tryck på slutet för att den ska glida igen, och typ rycka upp den för att den ska öppnas. Och det fanns ingen spärr alls som hindrar att man öppnar mer än en låda åt gången (hur viktig är denna egentligen?). Lådorna var också ganska lätta att vrida i sidled med rätt liten kraft (bra att du nämnde det H.O, annars hade jag nog inte kommit på att testa det!).
H.O skrev:Frågan är hur Bahco-hurtsen är jämfört med Cocraft, gissar att det är ungefär samma.
Ja det är ju frågan. Jag ska se om jag kan hitta någonstans att känna på Bahco-vagnen.
Bug_x skrev:Har något GWS också, helt ok.
Har du någon länk till detta (eller till GWS i allmänhet)? Jag hittar inget vid en snabb googling.

Ni som har fått priser på Listaskåp i Sverige, vart har ni vänt er? TechPoint?
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av H.O »

Det är viktigt därför att om du har mycket tyngd i lådorna och öppnar flera så tippar hurtsen framlänges - inte ALLS bra. Men jag var ute och kollade på min hurts och det visade sig att jag mindes fel, den har inte heller någon spärr som hindrar fler lådor att öppnas - däremot har den det där sista tröga du nämner så jag kanske förväxlade det med spärren.

Men, den kostar typ 20% av en Lista i samma storlek så....
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av CPMS »

Lagerhylla brevid fräsen, överskådligt och lätt att hitta grejor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bug_x
Inlägg: 407
Blev medlem: 10 januari 2009, 19:18:56
Ort: Stockholm

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av Bug_x »

http://www.olmab.se/products.php?cid=269

Gws blev uppköpta o e nu sovella, vet ej hur dessa är. Mina e väldigt lika lista.

Lista sammarbetade tidigt med andra fabriker också, har 2 hurtsar som heter "dick lista" som kom ur ett sammarbete.

Precis, är techpoint som är importör, jag var i kontakt med Mats Selander.

Hur står sig werba i förhållande då? Nån som testat?
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av hyperion »

Ja det är lite udda att ha verkstad i köket men: needs must :)

Jag föredrar att ha stängda lådor istället för hyllor som fylls av damm och spån.

Om ni gillar ett Listaskåp i köket kanske ni gillar vad som står på motsatt sida skåpet (inte bakom):
DSC_3515.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av PeterH »

:lol: Du bor själv eller?
Skriv svar