Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av hyperion »

Självklart :) livet består till stor del av att försöka minska antalet kompromisser man måste leva med.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av Mizzarrogh »

Känsliga Verktyg, frästillbehör, mm förvarar jag i trälådor eller mjuka insatser, mindre grejer man är extra rädd om (som tex precicions micrometrar, mm) i trälådor inne på mitt sovrum/kontor, grejer man använder mer frekvent samt en del förbrukningsmaterial, i plåtlådor som jag i princip ständigt jagar begagnade när man hittar bra grejer, ofta litet otippade saker som delar från kronans omkädnings skåp och liknande som blev till perfekta bultlådor, osv, större skåp har jag ropat in på auktion, nästan bara några raaco skåp jag köpt nya samt en liten verktygskarta att hänga grejer på på väggen. Där det inte kan brinna så lätt har jag satt upp en träfiberplatta med förborrade hål som jag hittade på vinden efter morfar. Annars är de stora industriverktygstavlorna överlägset bäst även om de kostar en rejäl slant i början, men de riktiga sliter man knappast ut under en livstid, de flexar inte heller eller böjer sönder då de har rejält mycket tjockare gods. Verktygsvagnarna är bra, dock kostar de därefter, men ibland kan man hitta begagnat, men även detta är en engångskostnad om man väljer kvalitet. (jag har byggt en egen, men det ä svårt att få de lika bra som de färdiga). Bra grejer är dyra att göra så jag förstår att grejerna måste få kosta, men personligen sparar jag hellre pengar till bra grejer som jag vet fungerar än slåss med en massa halvdant klatter, det sparar dessutom en massa tid. Men de tär ju avväganden man måste göra efter vad man vill ha och hur ofta man använder grejerna, osv. :)
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av stenD »

Jag har provat verktygsvagn men skippade det.
Blev istället plåtskåp där jag har lagt in spånplatteremsor i dörrarna.
Sätter upp sådana hållare som biltema/jula har för verktygstavlor för verktygen.
Så när jag börjar mecka så öppnar jag helt enkelt dörrarna och har verktygen överskådligt på dörrarna.
Givetvis används hyllorna också för verktyg(som sällan används) skruv mm.
Har på senare tid börjat konstruera specialhållare för olika verktyg med hjälp av 3d-skrivaren.
Skulle väl kunna åstadkomma en bild eller två, återkommer om det.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av stenD »

Kom på varför jag skippade verktygsvagn: Tog för mycket plats (ytineffektivtoch det var ju inte så helt enkelt att fixa något vettigt ovanför.
Som stockholmare har man ont om kvadratyta, sedan vart det ju ett himla dragandes in och ut av lådor också.

Och så några bilder då:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1105
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av ecenier »

Riktigt snyggt! Vad är det för plåtskåp?
Vad kostar ett sånt?
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av stenD »

Jag har bara köpt ett nytt och det var från swedol/nima för 2500kr tror jag. Sladdrig plåt tyvärr.
Resten (6 st) har jag köpt/fått begagnat. Senaste 4 st köpte jag från blocket, tror det var 7-8 hundra styck.
Dom begagnade har varit gamla svensktillverkade av bra verkstadskvallisort.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av arvidb »

Kul att se lite andra lösningar också!

CPMS: Blir det inte problem med spån och damm med en öppen hylla?

Bug_x: Även Treston nämns i samband med GWS/Sovella i din ÖlmAB-länk. Jag har redan ett arbetsbord märke Treston som jag fick ta efter en företagsflytt och det är helt OK. Jag får ta och kolla upp om Treston har verktygsvagnar och om man kan få tag i dem någonstans. (Treston tillverkas tydligen i Finland vilket också känns trevligt.)

Edit: Treston Servicevagn 4 ser intressant ut.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av CPMS »

Tycker det fungerar bra, fräser oftast så det sprutar åt andra hållet och blir det dammigt så är det bara att vänta tills det blåser ute. Öppna alla fönster och gå lös med tryckluften. :D
Bug_x
Inlägg: 407
Blev medlem: 10 januari 2009, 19:18:56
Ort: Stockholm

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av Bug_x »

Tog några bilder idag för att visa gws vs lista.

Bild 1 & 2 är gws.
Bild 3,4 och 5 är lista.

Sen vad man villl ha är ju induviduellt också.

Ska man enbart ha som hobby och måste prioritera så kanske en hurts för 10 kkr är lite dumt.

Vill se mera bilder i tråden för inspiration :vissla:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av swapper »

Precis som det sägs tidigare så är det en del saker före på listan i form av verktyg innan man lägger 8-15k på "förvaring" :)
Jag gjort egna utdragbara lådor med hjälp av biltemas expansionsbeslag (den långa varianten 86698)
Materialet är HPL så det är enormt styvt vilket gör att spännvidden går att ha rätt bred.
Borde gå att bygga av annat material med.
Fördelen är att man får bra översikt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5706
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av H.O »

Min hurts från Clas Ohlson, egenbyggt ställ på toppen:
DSCF1907.JPG
Det "saknas" ca 50mm i bakkant när lådan är i sitt yttersta läge, det är lite trist. Och någon spärr finns inte alls som jag skrev tidigare, hurtsen står på ett betonggolv som lutar lite och det är lögn i h-e att få lådorna att hålla sig helt stängda - om man inte använder låset då såklart.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av swapper »

Kan du inte limma fast lite neodymmagneter (t.ex. ifrån hårddiskar) i bakkant så de dras in?
H.O
Inlägg: 5706
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av H.O »

Det var en bra idé :tumupp:
Jag har ett gäng magneter, runda med hål i så det blir en smal sak att fästa de i bakkant på lådan. Får kolla om de är starka nog.

Alternativt kan jag ju vända på hurtsen den lutar bakåt istället för frammåt :D
Spazze
Inlägg: 717
Blev medlem: 8 februari 2004, 16:05:59
Ort: Stockholm

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av Spazze »

arvidb skrev: Treston Servicevagn 4 ser intressant ut.
Jag har en liknande hurts med 3-4 lådor från Treston på jobbet. Lådorna går jättetrögt och då har jag ändå försökt smörja upp den. Säkert 10 år gammal visserligen.
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 492
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Hur förvarar ni verktyg, frästillbehör m.m.?

Inlägg av meconer »

Ett tio år gammalt Listaskåp räknas väl som i stort sett nytt. Vi har skåp som är 30-40 år gamla och de fungerar lika bra fortfarande. Man kan måla om dem om man vill fräscha upp dem lite men funktionen är oklanderlig.
Skriv svar