Strömtång, vad får jag ut?

Pbbjork
Inlägg: 3
Blev medlem: 7 maj 2016, 12:35:20

Strömtång, vad får jag ut?

Inlägg av Pbbjork »

Hej

När jag klämmen en strömtång runt en ledare i en gatuarmatur med en kvicksilverlampa 125 W i så får jag en ström på ungefär 0,7A vilket get ungefär 160W effekt från "systemet"
Här i finns ett magnetiskt driftdon samt en konding.

Vid byte till annan ljuskälla(LED) på 28W så ligger det fortfarande en ström på ungefär 0,5A.

Så frågan är om det är aktiv effekt jag ser i strömtången eller är det skenbar så jag inte betalar för allt så att säga?
Vad visar tången troligtvis? Finns kanske många varianter här men börjar såhär så hoppas jag denna information räcker.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Strömtång, vad får jag ut?

Inlägg av TomasL »

Tången visar strömmen som far i ledaren, vilken är en summa av den aktiva och den skenbara..
Pbbjork
Inlägg: 3
Blev medlem: 7 maj 2016, 12:35:20

Re: Strömtång, vad får jag ut?

Inlägg av Pbbjork »

Ok

Vid förbikopplande av driftdon och konding så visar tången ungefär 0,1A vilken inte är så långt från vad ljuskällan bör dra.
Det är helt enkelt svårt att avgöra hur mycket av de 0,4A som skiljer som man betalar för, om man inte använder sig av exempelvis en effektmätare?

Har jag tolkat det rätt?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Strömtång, vad får jag ut?

Inlägg av TomasL »

Svar Ja, eller rättare sagt omöjligt, om det inte är en rent resistiv last man mäter på, dessutom brukar strömtänger vara väldigt o-exakta någon eller några ampere felvisning är ingen ovanlighet, beroende på hur mätområdena ligger.
Pbbjork
Inlägg: 3
Blev medlem: 7 maj 2016, 12:35:20

Re: Strömtång, vad får jag ut?

Inlägg av Pbbjork »

Driftdonet är väl både resistivt och induktivt eftersom det är en form av spole, sedan sitter kondingen me där så då har vi ju alla 3 "riktningar". Känns som om att en effektmätare gör sig bra här då:)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Strömtång, vad får jag ut?

Inlägg av TomasL »

Driftdonet är induktivt, men eftersom det inte är en ideal induktor finns det en resistiv komponent i det.
En effektmätare är det enda som kan ge dig den aktiva effekten.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Strömtång, vad får jag ut?

Inlägg av xxargs »

Om du har drosseln kvar i serie med lampa (och ingen faskompenseringskondensator i armaturen) så är det skenbar effekt du ser. dvs. S = (P^2 + Q^2)^0.5 och strömmen speglar förstås med detta med S/U = I, I är då strömmen

har du faskompenseringskondensatorn så kan du får reaktiv kapacitiv effekt om LED-belysningen drar betydligt mindre med ström än den gamla lampan då armaturen blir överkompenserad kapacitivt.

Det är väldigt bra för strömkvaliten (och vid korrekt faskompenserad drossel med hänsyn till strömmen) om du har kvar drosseln då den filtrerar bort övertonerna som i allmänhet Ledbelysning brukar bidra med i höga nivåer genom enkel likriktarbrygga med liten konding efter och ge dålig effektfaktor.
Skriv svar