Konvertering av komposit video till VGA från instrument

SA0AZT
Inlägg: 100
Blev medlem: 4 januari 2010, 15:22:16

Konvertering av komposit video till VGA från instrument

Inlägg av SA0AZT »

Halloj,

Har (inte) så nyligen köpt mig ett äldre instrument vid namn Wiltron 6209 RF Analyser. Medans jag gick igenom manualen så såg jag att det finns ett uttag på baksidan för CRT OUTPUT vilket ska ge möjlighet att ansluta en extern display vid mätningar.

Manualen säger följande:

EXTERNAL CRT OUTPUT
Provides composite video to monitore having a type P39 medium-persistence display
Video Bandwitdh: ~25MHz
Line Rate: ~17KHz
Standard Composite Video Interface Voltage

Min fråga till alla gurus där ute - går det att konvertera denna signal till VGA för att visa på en standard VGA plattskärm eller är tekniken helt enkelt för gammal för att visa något vettigt?

Har sökt på en hel del AV to VGA converters på eBay mfl men känns inte riktigt som det är vad jag letar efter, eller?

// Matte
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Konvertering av komposit video till VGA från instrument

Inlägg av TomasL »

SA0AZT
Inlägg: 100
Blev medlem: 4 januari 2010, 15:22:16

Re: Konvertering av komposit video till VGA från instrument

Inlägg av SA0AZT »

Första och billigaste jag hittade på eBay var denna:
http://www.ebay.com/itm/TV-RCA-Composit ... SwMORW77Uz

Kan det fungera tro? Det är en BNC kontakt på baksidan men det är väl bara en BNC->RCA konverterare så borde det lira?

// Matte
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Konvertering av komposit video till VGA från instrument

Inlägg av Glenn »

En oroväckande sak är ju att det står att linjefrekvensen är 17Khz, vanlig PAL composite använder 15,625KHz, det är inte säkert att din kinesiska converter tycker det är acceptabelt.

EGA använde väl två olika frekvenser på 15,625 och 21,nånting vill jag minnas, jag TROR att de monitorerna brukade vara multisyncande mellan dessa frekvenser, men du vill väl inte ha en gammal CRT ändå, utan just konvertera till VGA.
SA0AZT
Inlägg: 100
Blev medlem: 4 januari 2010, 15:22:16

Re: Konvertering av komposit video till VGA från instrument

Inlägg av SA0AZT »

Tack för ditt svar Glenn, det var just denna typ av information jag ville diskutera (utan att veta något om detaljerna).

Som du säger så finns det ingen mening med att ställa upp en gammal CRT skärm på hyllan som är större en själva instrumentet utan tanken var om det gick att hänga upp en plattskärm med ett väggfäste för att se mätningen bättre medans man trimmar filter osv.

En länk till manualen till dom som är nyfikna: http://goo.gl/DpvYWm

// Matte
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Konvertering av komposit video till VGA från instrument

Inlägg av MiaM »

Herr Kules (Hercules) använde väl ca 18kHz.

Du får nog tyvärr provköra med olika konverterare till du hittar en som fungerar tillräckligt bra.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Konvertering av komposit video till VGA från instrument

Inlägg av E Kafeman »

Composite EGA/CGA 640*350 (368) @ 50 Hz ger 18,4 kHz linjefrekvens. Det bör inte vara något problem för de flesta konverterare som tar insignal via en RCA-hona och som kan ge VGA ut, men checka att linjefrekvensen är supportrad då CGA har förekommit med många olika linjefrekvenser där vanligast nog är 15.75 kHz.
Om osäker kan man satsa på något mer kompetent men också dyrare, som denna.
Nu är Ebay-prylar sällan specade något vidare men försök leta upp tillverkarens hemsida som kan ge mer eller om inte priset är så farligt kan man ta chansen att det fungerar.

Ser att jag inte läste första inlägget tillräckligt väl, 17kHz? Låter hemkokt, är inte någon av de vanliga grafik-standarder jag kommer ihåg.

Finns det inte HPIB/GPIB? Tror detta instrumentet i så fall är fullt kompatibelt med IE-488 och är lätt att kommunicera med den vägen.
Något dyrare om man inte redan har GPIB till andra instrument och kan kräva egen enklare programmering om det inte levererades diverse program-exempel med instrumentet, men betydligt mer användbart att få mätkurvorna in i datorn och kunna kontrollera instrumentet den vägen, synka med andra instrument, konvertera värden till andra format, spara och jämföra med tidigare kurvor, konvertera FFT/IFFT osv.
Nackdelen är möjligen att kurvor uppdateras med någon tiondels sekunds fördröjning på datorn jämfört med direkt via bildskärm.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Konvertering av komposit video till VGA från instrument

Inlägg av MiaM »

På stenåldern var det inte ovanligt med vilka frekvenser som helst mellan 15 och 30kHz på skärmar. 17kHz är kanske inte så konstigt trots allt.

EGA var väl ändå 21kHz? CGA är 15kHz. Eller finns det en specialvariant av EGA som kör 50Hz? Det har jag aldrig stött på. EGA-grafikkort brukar för övrigt ha två RCA-kontakter, dess funktion är för mig okänd. Jag tror att de bara går till någon stiftlist... (CGA har ju kompositvideoutgång).

EGA har förvisso ett läge som ger 18kHz om jag inte minns rätt, men det är väl ett monokromt läge för att köras mot monokrom/Herculesskärm?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Konvertering av komposit video till VGA från instrument

Inlägg av grym »

prova att koppla in den på videoingången på en vanlig tv och se om det funkar
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Konvertering av komposit video till VGA från instrument

Inlägg av xxargs »

Det finns väl en del mindre 12V LCD/TFT-skärmar/monitorer för bilbruk med composite-ingång fortfarande att köpa - kanske prova en sådan???

frågan är om dessa synkar lika flexibelt som många analoga multisync CRT-monitorer kunde göra...
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Konvertering av komposit video till VGA från instrument

Inlägg av E Kafeman »

CGA var nog vanligast med 9-pol D-sub på PC. Ofta kompletterat med en RCA-kontakt för NTSC video.
NTSC videon var en snikversion av NTSC som inte gav riktigt rätt färgmappning men det låg ändå väl till för NTSC video då CGA-kortet som till en regel körde med 4x NTSC-frekvensen, 3,5MHz nånting som oscillator för pixelklockan.
CGA upplösning och frekvenser och antal färger var uppdelat i två moder, en text-mod och en grafik-mod.
640 × 200, mono textmod, omappbar font till skillnad från t.ex. senare EGA
320 x 200, 4 färger var enda grafikmoden.
Allt i 60 Hz.

Grafikkortets register gav dock möjlighet att rätt fritt locka fram special-moder, för bildfrekvens och upplösning.
Det fanns bl.a. ett datorspel som med lite trix lockade ut 32 färger pixlat. Man använde textmod och mappade dynamiskt bakgrundsfärg och förgrundsfärg för ascii-tecknen ░▒▓ för att skapa en pixel.
Somliga CGA-kort var försedda med en dip-switch för att skifta kristall, NTSC composit-utgången kunde ändras till 50Hz PAL, fast det blev då ingen färg.
När CGA-grafikkorten kom med utökat minne (Extended CGA, ECGA) gav det möjlighet till mer färger/upplösning.
Vaxmate från Digital var den första 286:a som original var utrustad med CGA-kort som kunde ge den extrema upplösningen på 640x400 pixlar.
Förmodar att den var ouppnåligt var dyr för vanliga dödliga.

Använde själv CGA-skärm i textmode när jag skrev grafiska program för VGA eller tvärs om. Eftersom CGA/VGA mappade olika delar av datorns adresserbara minne kolliderad de inte.
På det viset kunde jag editera programkoden i den ena skärmen i textmod och se det grafiska resultatet i den andra skärmen. Det var på den tiden lite uppseendeväckande att ha två skärmar till en PC. Även Hercules/EGA gick bra att köra samtidigt.
Arkad-spel och mätinstrument från denna tiden körde gärna CGA fast med egen personlig touch på grafik-inställningarna.
Utöver upplösning och bildfrekvens så fifflade man med att spara på antalet pinnar för videosignalen. Mest känt är väl "synk på grön". med varianter på både positiv och negativ synk.

Följande lista på lite udda CGA-upplösningar och bildfrekvenser hittades på http://www.converters.tv:

CGA - 15.4kHz x 58.8Hz (Resolution - 640x198 @ 58)
CGA - 15.1kHz x 57.6Hz (Resolution - 640x215 @ 57)
CGA - 15.7kHz x 60Hz (Resolution - 640x215 @ 60)
CGA - 16.0kHz x 61Hz (Resolution - 640x215 @ 61)
CGA - 16.3kHz x 62Hz (Resolution - 640x215 @ 62)
CGA - 16.6kHz x 63.4Hz (Resolution - 640x215 @ 63.4)
CGA - 16.80kHz x 64Hz (Resolution - 640x215 @ 64)
CGA - 15.6kHz x 50.3Hz (Resolution - 640x265 @ 50)
CGA - 18.4kHz x 50Hz (Resolution - 640x350 @ 50)

Förmodligen är detta olika arkad-spel och instrument.
Udda bildfrekvenserna kan vara att man sparade in på kristallen och tog pixelklockan från något annat eller att skärmen som användes inte behövde lika lång tid på sej för tillbaka-svepet. Tyvärr ingen variant som ger 17kHz. Tiden för återgång, alltså den tid som inget ritades på bildskärmen var programmerbar mellan 0-31 pixel-klockor.
Att man kunde ställa tiden ner till 0 var rätt intressant för det gjorde att man kunde lätt åstadkomma en flexibel mönstergenerator.
Grafikkortet gick programmera så att det själv svappade mellan två minnesbanker, så man kunde hela tiden fylla på med nästa mönster i ena banken medan signalen matades ut från den andra banken, utan avbrott på utsignalen.
SA0AZT
Inlägg: 100
Blev medlem: 4 januari 2010, 15:22:16

Re: Konvertering av komposit video till VGA från instrument

Inlägg av SA0AZT »

Tack för alla svar!

@E Kafeman: Detta instrument har tyvärr inte någon HPIB/GPIB option (iaf inte installerad), annars skulle det varit en bra idé även om jag aldrig har testat denna kommunikationstyp.

@grym: En "vanlig" TV i detta hus är en minst full HD SmartTV med HDMI ingångar :humm:

@xxargs: Bra idé även detta - dock kommer det nog kosta mig mer att få tag på en sådan jämfört med en konverterare på eBay

@E Kafeman(2): Tack för en intressant läsning!

Jag ska göra lite fler sökningar på olika konverterare och eventuellt göra ett köp via eBay så får vi se om det är något att ha.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Konvertering av komposit video till VGA från instrument

Inlägg av grym »

inte ens scart eller någon annan ingång?
låna en tv annars :wink:
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Konvertering av komposit video till VGA från instrument

Inlägg av E Kafeman »

Du behöver inte köpa konverterare helt i blindo då du redan har uppgifter som det går göra rimliga beräkningar på om man tillåter några inte allt för djärva antaganden.

Pixelklocka är angiven till 25MHz och linjefrekvens 17kHz.
25 MHz/17x2 kHz = 735 pixlar horisontellt, varav vi kan anta 720 kan användas att rita på bildskärmen och resterande 15 pixel-klockor behövs för svepåtergången.

Antar att en videobank har en jämn storlek om 32 kB där varje bit lagrar en pixel och hela banken utnyttjas väl för bildvisning.
Videobanken kan iofs vara hälften eller dubbelt så stor men det leder till något orimliga siffror i fortsatta beräkningen.
Anledningen till att jag antar endast en bit per pixel är uppgiften om "P39", som nog står för grön fosfor, vilket i så fall betyder att videouttaget enbart ger monokrom video.

En videobank på 32kB är lite mer exakt 32768 byte eller 262144 bits.
262144/720=364 vilket generöst avrundas till 350 linjer.

Antaget rimlig upplösning är således 720x350, som är rätt vanlig upplösningsstandard. Det är bara linjefrekvensen som är udda.

Din maskin är USA-tillverkad, så angivna uppgifter förmodas gälla vid 60 Hz. Att man oftast valde 60 Hz var för att det gav minst bild-störningar relativt nätfrekvensen.
Därför är det möjligt att ditt instrument anpassar bildfrekvensen efter nätfrekvensen. Vi har 50 Hz i nätet. Angivna linjefrekvensen stämmer därför bara i USA:
17*50/60=14 kHz, är linjefrekvensen som gäller här, lätt avrundat.

Komposit video-utgången kan således antas ha 720x350 pixlars upplösning vid bildfrekvensen 50 Hz och med linjefrekvensen 14 kHz.

Denna antagna upplösning verifieras enklast om du har oscilloskop. Bara stick in en oscilloskop-prob i komposit-utgången och se om 50 Hz resp 14 kHz finns.
Skulle det mot förmodan vara 60 Hz bildfrekvens så ska även linjefrekvensen vara 17 kHz vilket bör gå bra att utläsa. Många oscilloskop har TV-trigg som underlättar att få stabil avläsning.

Finns inte oscilloskop går det kolla med högtalare. Skilja 50 och 60 Hz åt med hörseln är lätt om du samtidigt har ljud från en annan 50Hz källa som får interferera, typ en bit blanktråd in på en förstärkaringång. Är det 60 Hz grundfrekvens på komposit-signalen så hör man hur summa-ljudet pumpar i volym med 10 Hz.
Hur rent ljudet är beror på vad som finns på bildskärmen. Försök få till mycket grafik i antingen övre eller undre halvan av bildskärmen medans resten hålls ren för tydligast bildfrekvens. För tydligast linjefrekvens, försök få till en vertikal stapel.
Försökt hitta bättre uppgifter i någon manual? För gamla instrument är det värdefullt att ha manual och scheman eftersom man oftast måste reparera själv.

Just att det är en udda linjefrekvens samt att det blir en förhållandevis låg linjefrekvens gör nog att en del konverterare inte klarar denna signalen.
Enklare multi-frekvens konverterare använder ofta PLL-kretsar avstämda för ett antal smala områden med typiska linjefrekvenser, för att automatiskt hitta rätt inställning och 14 kHz är definitivt inte vanligt. Det går förmodligen inte heller med de flesta multisynk-skärmar.
En räddning skulle vara att angivna 17 kHz är ett grovt avrundat värde som även omfattar uppåt 18 kHz.
Om möjligt, börja med att mäta innan du jagar konverterare.

Egentligen så ser denna typ av video förmodligen bättre ut på en riktig gammal grön skärm med riklig efterlysning än på en modernare LCD.
Lite samma fenomen som att se gammal VHS på tjock-tv resp högupplöst LCD.
Dessa grön och gul-skärmar var inte multisynk, men det var sällan problem att trimma om någon kHz åt ena eller andra hållet om frekvenserna inte stämde. Somliga skärmar har trimpottar åtkomliga utifrån för detta ändamålet och bildstorleken kan i värsta fall grov-justeras genom att flytta avlänkningspolarna på bildrörshalsen på live monitor, vilket kan vara lite spännande om det är trångt att köra ned handen bland högspänningarna.

Synd att GPIB-kort saknades, då det i mitt tycke gör instrumentet betydligt värdefullare och mer användbart.
Med lite tur går det hitta billigt från en skrotad maskin.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Konvertering av komposit video till VGA från instrument

Inlägg av MiaM »

E Kafeman skrev:Använde själv CGA-skärm i textmode när jag skrev grafiska program för VGA eller tvärs om. Eftersom CGA/VGA mappade olika delar av datorns adresserbara minne kolliderad de inte.
På det viset kunde jag editera programkoden i den ena skärmen i textmod och se det grafiska resultatet i den andra skärmen. Det var på den tiden lite uppseendeväckande att ha två skärmar till en PC. Även Hercules/EGA gick bra att köra samtidigt.
Men det där stämmer inte. Samtliga färggrafikkort, använda i ett "färgläge" (d.v.s. förutom EGA i monokromläge) och som kan användas som ensamt kort krockar också med varandra.

Däremot kan du mycket väl tänkas ha kört MDA (monochrome display adapter) eller Hercules ihop med CGA eller VGA.

/nån som också varit med då det begav sig. Det var übercool att köra XENIX-286 med både MDA/Hercules och EGA i samma maskin och ha hälften av de virtuella konsollerna på var skärm. Det tror jag att Linux fortfarande inte fixat utan patchar. (Däremot finns det XF86 för Hercules om jag fattat rätt, så man kan köra dubbla skärmar med grafisk visning om man vill).
Skriv svar