Letar effektomvandlare

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Letar effektomvandlare

Inlägg av TomasL »

Håller på att leta efter effektomvandlare.
Har bara lyckas hitta en model, kanske jag som är dålig på att googla.
Nåväl, hittade denna http://beving.se/effektomvandlare/camil ... ineax-p530
Någon som känner till några andra.
Vill ha 0-10V ut eller 4-20 mA eller nått liknande.
Främst vill jag mäta Aktiv effekt, men reaktiv är också intressant.
Är inte intresserad av elkvalitetsanalysatorer eller liknande, då mätvärdena ändå skall loggas och hanteras i en PC.
Mätströmmarna är rätt ointressanta, då jag ändå måste använda strömtransformatorer.
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Letar effektomvandlare

Inlägg av bobobo »

Kan du inte använda en elmätare med t.ex. Rs-232 eller ethernet? De brukar ha olika register där man läser energi, reaktiv effekt, aktiv effekt, spänningar osv. Känns som en omväg att gå via analoga signaler om det ska in i en dator.
Kolla exvis carlogavazzi de är ganska billiga.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Letar effektomvandlare

Inlägg av TomasL »

Nä, för krångligt, tycker jag.

Dessutom består ju en elmätare i princip av en effektomvandlare samt AD mm.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Letar effektomvandlare

Inlägg av Icecap »

Om du vill ha effekten som 0-10V måste det värde ju belysa båda strömmen och spänningen i relation till varandra.

Jag kan tänka mig att strömmen mäts med en strömtransformator som du redan har tänkt dig använda. Men spänningen måste ju in också och där hade jag nog tagit en mindre transformator för att skilja galvanisk.

Effekten blir då strömmen * spänningen och då det är AC måste den antingen multipliceras analogt eller digitalt. Analogt går nog, har för mig att det finns kretsar/kopplingar för det men jag hade vald A/D + µC - och plötsligt är vi nästan på en färdig el-mätare som en enkel lösning.

Men annars ser jag en lösning som konstant omvandlar och beräknar samt filtrerar och då ger en lämplig spänning/ström ut. Borde inte vara så svårt som sådan och man borde få bra realtidsinformation ut om man vill.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Letar effektomvandlare

Inlägg av TomasL »

Nej, en effektomvandlare mäter ström och spänning och omvandlar det till aktiv eller reaktiv effekt, och matar ut en signal motsvarande effekten i W (kW) på utgången, dvs 0V motsvarar 0W och 10V motsvarar omvandlarens maxvärde, säg 6920W vid 10A och 400V om max ström och spänning för omvandlaren är 10A resp 400V.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Letar effektomvandlare

Inlägg av limpan4all »

Cewe instrument AB (0155-77500) har allt du någonsin kan önska dig av sådana, från enkla analoga "billiga" till mycket avancerade med harmonics och allt där emellan.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Letar effektomvandlare

Inlägg av TomasL »

Så, nu har jag hittat vad jag var ute efter, visade sig att en av mina leverantörer hade det jag ville ha.
Ger aktiv, skenbar och reaktiv effekt samtidigt.
http://www.tillquist.com/kraftautomatio ... Q2MCI7fQ==
Bild
swirve
Inlägg: 390
Blev medlem: 13 mars 2007, 21:58:25
Ort: Norrköping

Re: Letar effektomvandlare

Inlägg av swirve »

Precis vad jag tänkte föreslå! .. (är dock jävig då vi varit med och utvecklat den)
Skriv svar