Modern lödning, utbildning sökes.

Hans3mmr
Inlägg: 136
Blev medlem: 4 mars 2016, 17:47:42

Modern lödning, utbildning sökes.

Inlägg av Hans3mmr »

Jag lärde mig löda på 70-talet och det fanns liksom ingen anledning att kunna annat än löda trådar i öron och hålmonterade komponenter på enkelsidiga kort.

Men nu måste jag nog behärska smd på- och avlödning, avlödning i allmänhet och betydligt fler storleksvarianter.

Så, finns det nån bok som behandlar yrkesmässigt lödarbete från grunden med moderna verktyg och material?

Och kan ni dela med er av erfarenheter? Typ vilka verktyg man behöver, om det handlar om allt: lödning av grova till extremt känsliga kontaktdon, modifiering och reparation av ultramoderna instrument, smd, hålmonterat, lödfanor på batterier och skruvplintar... OSV..
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Modern lödning, utbildning sökes.

Inlägg av lond »

Är detta behov "privat bruk" eller pga jobb? Om det är för jobbet, kolla om du kan gå en kurs och bli IPC-A-610-certifierad (lödcert enligt jobbet vokabulär :) ). Är det för "privat bruk" så är det ändå bra att läsa boken om IPC-A-610, ca 400 sidor om elektronikmontage (finns att få tag på diverse ställen på nätet). Sedan är det bara att öva och öva och öva......

/// Marcus
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Modern lödning, utbildning sökes.

Inlägg av PeterH »

Finns många som frågat om detta tidigare; http://elektronikforumet.com/forum/view ... terat+film. Det finns dessutom många filmer på tuben och många sidor på nätet... Men börja med att läsa igenom tråden ovan. 8)
Hans3mmr
Inlägg: 136
Blev medlem: 4 mars 2016, 17:47:42

Re: Modern lödning, utbildning sökes.

Inlägg av Hans3mmr »

PeterH skrev:Finns många som frågat om detta tidigare; http://elektronikforumet.com/forum/view ... terat+film. Det finns dessutom många filmer på tuben och många sidor på nätet... Men börja med att läsa igenom tråden ovan. 8)
Ont om bilder... Finns cyr kvar?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Modern lödning, utbildning sökes.

Inlägg av PeterH »

Det är ett bra tag sedan hen var inloggad, drygt ett år... Vet inte varför hen har försvunnit, väldigt synd på bilderna i alla fall :cry:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Modern lödning, utbildning sökes.

Inlägg av Magnus_K »

Jag frågade om just det ni pratar om i denna tråden.
Misstänker att bilderna var förlorade eller så.
För övrigt väldigt synd att så många bra trådar i Guider/FAQ-delen saknar bilder.

Det kanske skulle till en ny regel att alla bilder som postas i Guider/FAQ-kategori måste laddas upp till forumet? Om TS senare ångrar sig så lär det väl gå att ta bort hela tråden istället.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Modern lödning, utbildning sökes.

Inlägg av tecno »

alla bilder som postas måste laddas upp till forumet
Detta om något borde vara en fast regel!
Hans3mmr
Inlägg: 136
Blev medlem: 4 mars 2016, 17:47:42

Re: Modern lödning, utbildning sökes.

Inlägg av Hans3mmr »

lond skrev:Är detta behov "privat bruk" eller pga jobb? Om det är för jobbet, kolla om du kan gå en kurs och bli IPC-A-610-certifierad (lödcert enligt jobbet vokabulär :) ). Är det för "privat bruk" så är det ändå bra att läsa boken om IPC-A-610, ca 400 sidor om elektronikmontage (finns att få tag på diverse ställen på nätet). Sedan är det bara att öva och öva och öva......

/// Marcus
"Boken om IPC-A-610"??? Jag blir inte klok på var den finns att få tag i. Är det en bok med ett isbn-nummer eller är det flera böcker?

Kostar mycket?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Modern lödning, utbildning sökes.

Inlägg av Glenn »

tecno skrev:
alla bilder som postas måste laddas upp till forumet
Detta om något borde vara en fast regel!
Det hade underlättat på många sätt, både att bilder inte försvinner, och att man kan se bilderna från spärrade nät,
imgur och liknande är ju mycket ofta spärrade i företagsnät efterssom det kan hända att någon postar en bild med en tutte på eller liknande.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Modern lödning, utbildning sökes.

Inlägg av TomasL »

[quote="Hans3mmr"]Jag lärde mig löda på 70-talet och det fanns liksom ingen anledning att kunna annat än löda trådar i öron och hålmonterade komponenter på enkelsidiga kort.

Men nu måste jag nog behärska smd på- och avlödning, avlödning i allmänhet och betydligt fler storleksvarianter.

Så, finns det nån bok som behandlar yrkesmässigt lödarbete från grunden med moderna verktyg och material?[quote]

Tror ärligt talat inte det går att lära sig från en bok, snarare att övning ger färdighet tillsammans med proffesionell utbildning.
Det finns en hel del företag som tillhandahåller utbildning, om du talar om i vilken landsända du bor är det lättare, dvs komplettera upp din profil
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Modern lödning, utbildning sökes.

Inlägg av lond »

Hans3mmr skrev:"Boken om IPC-A-610"??? Jag blir inte klok på var den finns att få tag i. Är det en bok med ett isbn-nummer eller är det flera böcker?

Kostar mycket?
Den finns att få tag på som PDF på div ställen på nätet, tryck variant kan beställas från IPC (kostnad vet inte, troligtvis hög. Konto hos dom krävs). Den senaste versionen kommer inte att översättas till svenska vad jag har hört. Version E finns översatt.

IPC-A-610 är ett bra referensverk för hur en korrekt lödning skall se ut, men inget går upp emot att gå en lärarledd kurs. Kolla med din lokala Studieförbund Vuxenskola om dom har en kurs eller studiecirkel typ: Blekinge Uppfinnareverkstad

/// Marcus
Skriv svar