Weller lödkolv - sot mellan spetsen och kolven

Batteripaket
Inlägg: 1
Blev medlem: 1 april 2016, 20:46:33

Weller lödkolv - sot mellan spetsen och kolven

Inlägg av Batteripaket »

Hej folk

Jag har en ett år gammal Weller lödstation som har funkat otroligt bra. Nu på sistone har jag dock upplevt att det blir rätt många kallödningar, något som aldrig hänt förr.

Jag antar att det är dags att byta spets.

Men när jag tog loss den, såg jag att det var massor med sot mellan själva kolven och spetsen. Jag tänker mig att detta kanske kan försämra funktionen.

Det går inte att få bort det med t-sprit och en trasa. Man måste kanske fila bort det. Men är det nödvändigt? Och mest av allt - är det skadligt? Jag vet att man inte får fila på själva spetsen, men på baksidan? Och ännu viktigare - på kolven i sig?

Någon som har koll på detta?

Bild
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Weller lödkolv - sot mellan spetsen och kolven

Inlägg av SM6XUN »

Ingen större fara, se bara till att du har hylsan åtdragen, jag upplever inga problem trots mitt "sot" :)
Fila inte då du inte kan få det helt plant så att fila = sämre värmeöverföring.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Weller lödkolv - sot mellan spetsen och kolven

Inlägg av MiaM »

Hur är det, ska man kanske ha någon slags värmeledande klet här?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Weller lödkolv - sot mellan spetsen och kolven

Inlägg av Marta »

LT-spetsarna är en känslig konstruktion. Är den bara blåanlöpt så är det inget att bry sig om, men är anliggningytan ojämn försämras funktonen betydligt.

Svårt att se på bilden exakt vad det är som hänt, men för att få sotbildning krävs det ett material som kan förkolna. Tycker mera det ser ut som om spetsens plätering bränt fast och sedan släppt från spetsen när denna tagits av. Ser ut att vara en urgröpning i spetsens baksida.

Vad det än är, fila inte! Det är viktigt att ytan är jämn och att den har kvar sin ytbehandling. Sitter där kvar material som gör den ojämn så försök att trycka från sidan på upphöjnilngarna och få dem att släppa.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Weller lödkolv - sot mellan spetsen och kolven

Inlägg av xxargs »

Den spetsen verkar ha varit väldigt varm länge, luft/syre har tagit sig i på insidan av pläteringen sakta men säkert där kopparen finns, kopparen oxiderat och den delen som oxiderats (kopparoxid är svart, sotliknande), svällt och tryckt fast pläteringen ännu hårdare mot kolvdelen och bränts fast lite ytterligare. Det är också oxiden som släppt först och pläteringen sitter kvar på kolven när spetsen senare togs bort.

Att spetsen hållits väldigt varm (max värme? - vet inte hur många sådana jag sett uppskruvade till max...) och väldigt länge är nog grundorsaken till att det ser ut som det gör nu...
Skriv svar