Köra oscilloskop från inverter ?

pinch
Inlägg: 182
Blev medlem: 7 december 2014, 19:42:10
Ort: Stockholm

Köra oscilloskop från inverter ?

Inlägg av pinch »

Går det att köra ett gammalt analogt oscilloskop från en modifierad sinusvågs inverter (12v - 230v) ?
Användarvisningsbild
nsbvzy
Inlägg: 1319
Blev medlem: 15 april 2008, 20:44:03
Ort: fagersta

Re: Köra oscilloskop från inverter ?

Inlägg av nsbvzy »

Jag har faktiskt provat med både bra och dåligt resultat.
De billiga från Clas i sjön eller Lidl fungerar inte nå vidare, troligtvis skapar dessa störningar som stör ut något i skåpet. (Ingen bild eller störningar i bilden)

Däremot en gammal grön militär omvandlare fungerar väldigt bra. Den är dock stor och klumpig istället..
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Köra oscilloskop från inverter ?

Inlägg av MiaM »

Vissa Philips verkar ju ha switchad nätdel, de borde vara mer tåliga för dålig vågform antar jag?
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2359
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Köra oscilloskop från inverter ?

Inlägg av ajje »

Switchade nätdelar är mycket elakare mot invertern med mycket stora strömspikar vid flankerna på vågformen.

Många invertrar slår ifrån pga överstrom långt innan man är i närheten av deras märkeffekt.
Möjligtvis att det hjälper med en lagom stor serieinduktans på matningen.
pinch
Inlägg: 182
Blev medlem: 7 december 2014, 19:42:10
Ort: Stockholm

Re: Köra oscilloskop från inverter ?

Inlägg av pinch »

Jag provade med min billiga 4USE från Swedol som är på 150W, fungerade utan problem :tumupp:
Kör den utan problem och laddar batteriet på min laptop också.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Köra oscilloskop från inverter ?

Inlägg av xxargs »

Om det fungerar eller inte med fyrkantomvandlare är till en stor del lotteri i kombination av typ av omvandlare och ansluten utrustning, fungerar det för en så är det inte säkert att det fungerar för någon annan.

Om man har en sinus-omvandlare så är chansen mycket större att det fungerar även om ingångarna till utrustningen börjar med kapacitans i sin EMI-filter och inte en induktans...
Skriv svar