Multimeter som skojar med mig

xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Multimeter som skojar med mig

Inlägg av xxargs »

Mr Andersson skrev:För att man ska få riktig sann RMS-spänning behövs väl oändlig bandbredd och samplingsfrekvens? Då borde ju True RMS-instrumenten egentligen kallas Approximated (uppskattad/ungefärlig) RMS? Fast det säljer väl inte lika bra :)
Dom tidigare RMS-instrumenten vara analoga med multiplikator-krets, intergrator och roten-ur-koppling mha. halvledare, så där kan man nog säga odefinierat hög samplingshastighet (tidskontinuerlig!) men med begränsad bandbredd.

Sedan är obegränsad bandbredd inte alltid önskvärt eftersom det kan plocka in (termisk) brus från frekvensområden som inte är relevant för signalen som man mäter och dränker den - speciellt i kopplingar som integrerar summan av energin över tiden i en konding som TRMS och inte längre smetar ut energin jämt över frekvensen.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Multimeter som skojar med mig

Inlägg av Nerre »

Ja jag skissade förut på en "elenergimätare" som byggde på den principen.

Analog multiplikator som multiplicerade spänning och ström, utgången driver en konstantströmsgenerator som laddar upp en kondensator. Det blir en helt analog integrering av effekten till kondensatorns spänning.

En triggkrets kortsluter kondingen vid ett viss nivå och ger då en klockpuls. Man får alltså en klockpuls efter en viss förbrukad energimängd, oavsett utseende på spänning och ström. (Möjligen vore det bättre att man kopplar så det blir triangelvåg istället för sågtand, finns annars risk att man tappar lite i samband med "nollställningen" av kondingen.)

Tanken var alltså att låta en sån krets skicka klockpulser till en 1-wire räknare och på så vis får en mätning av elförbrukningen. Läser man av den tillräckligt ofta så gör det inget om den wrappar, det går ju att räkna ut att den har wrappat och anpassa räkningen efter det.
Skriv svar