grafisk logger?

Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

grafisk logger?

Inlägg av grym »

skulle vilja ha en simpel logger för längre tider

läs som ett skop för riktigt låga frekvenser
med mättider för helskärm upp till ett år som mest, men det jag verkligen skulle vilja ha vore timmar dar och kanske månad för en helskärm

har annvänt dator med mätkortoch så vidare, men det är en halvklumpig lösning, och för dom långa tiderna så vore det smidigare med något man ställer dit och man kan ha flera enheter på olika ställen

någon som sett något sådant?, för en rimlig peng
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: grafisk logger?

Inlägg av SM6XUN »

Jag använde en Velleman K8047 innan jag köpte en loggande bänkmultimeter,
K8047 loggar mha en dator så den kommer du inte undan men de flesta har ändå en dator i labbet numera :)
(Jo jag läste frågan..)

Kanske denna? http://www.pace-sci.com/ac-current-data-logger.htm
Annars får du kanske kika på elkraftsmätutrustningar, där vet jag att det finns långtidsloggers för U och I men det är lite andra priser..
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: grafisk logger?

Inlägg av H.O »

Vad menar du med grafisk logger? Skall den ha en display som kan presentera den loggade datan (samtidigt som den loggar)?
Och skall det vara för insignal (spänning, ström, resistans, PT100 etc) och vad behöver du för upplösning?

Jag kastar ur mig ett förslag: L452....inte säker på att den presenterar datan grafiskt eller om man måste tanka ur den dock. Annars kanske CA650 vara något men det kanske är mer än du vill ha (och/eller betala för).
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: grafisk logger?

Inlägg av grym »

tänk er ett av dom simplaste billigaste oscilloskopen som har en enkel grafisk lcd och en pic eller något sådant,
att kunna ta ut tidbasen till extrema nivåer, som en mätning per timma eller en per dygn

dom där kostar ite många hundra kronor, men med mycket långsamma tidbaser så skulle dom fungera vettigt för mycket kul mätningar där man inte behöver ha så hög kvalitet utan mera se trenderna
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: grafisk logger?

Inlägg av lillahuset »

En RPi och en A/D? En LTC24xx typ. Nästan gratis och 24 bit delta sigma. Finns (fanns?) billiga utvärderingskort. Sedan Gnuplot.
TtompaA
Inlägg: 125
Blev medlem: 27 januari 2014, 19:32:30
Ort: Älvängen

Re: grafisk logger?

Inlägg av TtompaA »

Skall du jaga gravitationsvågor?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: grafisk logger?

Inlägg av lillahuset »

Du kanske bara ska ha en processor med ett stort EEPROM på sidan om och tanka ur via serieport.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: grafisk logger?

Inlägg av grym »

vill bara ha koll på långsamma förlopp

ex kolla trycket i acctankarna och temp (trycket är vettigaste energimätare för tankenergin)
eller temp på saker som rör sig långsamt i temp,

det är dom långsamma förloppen som är jobbigst att ha koll på, och helst ska man bara kunna slå ett getöga på saken för att se att allt fungerar som det skall

går det inte fort och smidigt så blir det inte gjort
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: grafisk logger?

Inlägg av lillahuset »

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 53&start=0
Så kan du ligga i sängen och kolla.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: grafisk logger?

Inlägg av grym »

skulle kunna tänka mig att kolla på oscilloskop byggt med lcd och enkel kontroller och öppen kod man lätt kan ändra i

kollade lite och det fanns billiga 320x480 lcd, vilket räcker gott för 8 bitars ad

en fördel med små enheter är att man kan ex lägga två eller tre på samma mätpunkt men med lite olika tidsbaser
ex en för senaste timman, en för senaste dygnet och en för senaste månaden
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: grafisk logger?

Inlägg av H.O »

Men är det i så fall (om du ändå ska skriva kod menar jag) inte bättre att logga till FLASH och sedan presentera data från tiden man vill? Om du kontinuerligt samplar en gång var 10e sekund behöver du lite drygt 3MB för ett helt år, ett SPI flash med 4MB kostar 5 spänn. 360 samplingar i timmen matchar dina 480 pixlar rätt bra.

Och, om du lägger lite mer pengar på ett större minne (eller loggar till SD-kort t.ex) så kan du ju ha EN enhet och logga och presentera flera kanaler på samma enhet. 32MB SPI flash kostar 30:- då har du utrymme för 8 kanaler i ett år eller 4 kanaler i två år eller dubbla samplingsfrekvensen eller....

Vet inte vad (om något) du föredrar i djungeln av uC men en SmartGLCD poppar upp i mitt huvud (eftersom jag använder 8-bitars PIC).
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: grafisk logger?

Inlägg av grym »

tänkte mer på en sådan här om fast som har mycket längre tid/div

http://www.banggood.com/DSO138-DIY-Digi ... 1828794_17
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: grafisk logger?

Inlägg av grym »

fick hem en sådan där byggsats idag, tog en fulchansning och ska prova följande
den har en klockkristall på 8Mhz, och om den är ok i menyerna och handhavande kommer jag prova hur pass långt ner i frekvens man kan köra den och allt ändå fungerar, altså sänka klockfrekvensen, om inte så har jag ett snorbilligt enkanalsskop extra
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: grafisk logger?

Inlägg av lillahuset »

Vore det inte bättre att ändra samplingsfrekvensen i firmwaren, källkoden finns ju tillgänglig.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: grafisk logger?

Inlägg av grym »

visst skulle det vara bättre, men jag orkar inte bry mig om programering för sådant här längre
Skriv svar