Vilken pelarborrmaskin för bänk

tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Vilken pelarborrmaskin för bänk

Inlägg av tokfan »

Tjena!
Jag har kommit på att jag behöver en liten pelarborrmaskin jag kan borra exakta hål i apparatlådor mm.
Har någon något tips?
Jag har en borr med stativ till sen tidigare men den ragglar fram och tillbaka ca 5mm i sidled så det blir bara skit med den.
Jag hittade inte på något bra sätt att fixa problemet.

Jag har kollat på denna http://www.bauhaus.se/bosch-pelarborr-p ... archpage-1
Är det någon som testat den.
Hittar gärna någon billigare men är rädd att de är kassa och rangliga.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33749
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vilken pelarborrmaskin för bänk

Inlägg av Glenn »

Jag har känt på den i butik och var inte så imponerad, bättre än en "kinesborr", men sämre än en "riktig" pelarborr skulle jag säga.

Det var iaf inget jag kände för att köpa trots nedsatt pris, å andra sidan glappar inte mitt urgamla borrstativ i närheten av 5mm heller :)
SMØW
Inlägg: 6
Blev medlem: 5 december 2014, 13:52:11
Ort: Stockholm

Re: Vilken pelarborrmaskin för bänk

Inlägg av SMØW »

Köpte en sån här för ett tag sen https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... in-254019/

Inget under av kvalitet men för det priset är den helt ok och duger till det mesta.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Vilken pelarborrmaskin för bänk

Inlägg av tokfan »

Ja det är lite klurigt det här.
Det är det värsta jag vet att köpa saker i nedre mellanklassen.
Då har man betalat för mycket om man inser att saken är skit.
Köper man den billigaste kan man i alla fall bli förvånad och glad om den funkar.


Jag var inne och kollade på den på Jula som det länkades till.
2 kundomdömen hittade jag. Där lät det som man skulle passa sig och att det bara var skit så den törs jag inte köpa (tror jag) efter att ha läst det.

SMØW skrev:Köpte en sån här för ett tag sen
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... in-254019/

Inget under av kvalitet men för det priset är den helt ok och duger till det mesta.
Vad anser du att den har för brister i kvaliten?
Jag läste att den lät mycket och att lasern pekade fel eller inte fungerade.
Gimbal
Inlägg: 7918
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Vilken pelarborrmaskin för bänk

Inlägg av Gimbal »

Jag har den gröna Boschen, och den är helt ok, riktigt bra faktiskt.

Det finns förstås glapp även i den, men det är bara att körna innan borrning så går det bra.
Elektronisk varvtalsstyrning plus två växlar, himla smidigt. Inga jämrans remmar. Bara att vrida på reglaget och läsa av varvtalet på displayen.

Digital djupmätning är kanon. :tumupp:

Belysningen är bra. Laserkors nja, den sitter ju av naturliga skäl vid sidan av chucken så det blir ju ett litet parallaxfel beroende på avstånd till material man ska borra.

Enligt mina egna "rycka-i-chucken-tester" på diverse kinamaskiner så var detta en given vinnare, med reservationen att jag kanske inte ryckt i precis alla kinamaskiner.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Vilken pelarborrmaskin för bänk

Inlägg av tokfan »

Gimbal skrev:Jag har den gröna Boschen, och den är helt ok, riktigt bra faktiskt.

Det finns förstås glapp även i den, men det är bara att körna innan borrning så går det bra.
Elektronisk varvtalsstyrning plus två växlar, himla smidigt. Inga jämrans remmar. Bara att vrida på reglaget och läsa av varvtalet på displayen.

Digital djupmätning är kanon. :tumupp:

Belysningen är bra. Laserkors nja, den sitter ju av naturliga skäl vid sidan av chucken så det blir ju ett litet parallaxfel beroende på avstånd till material man ska borra.

Enligt mina egna "rycka-i-chucken-tester" på diverse kinamaskiner så var detta en given vinnare, med reservationen att jag kanske inte ryckt i precis alla kinamaskiner.
Jag hittade en som recenserat den på Conrad.se
Där stod det att den också var skit. Man ska nog inte leta efter en bra utan efter en som är minst dålig ;)
Hur mycket glappar den i sidled ungefär?

Tack för beskrivningen! Jag fortsätter att vara osäker men denna ligger överst just nu.
Gimbal
Inlägg: 7918
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Vilken pelarborrmaskin för bänk

Inlägg av Gimbal »

Beror på hur långt borr man har och hur mycket man tar i, man kan känna att det rör sig lite, så gissar på plus minus strax under mm. Är inte hemma just nu så kan inte kontrollmäta för tillfället.
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Vilken pelarborrmaskin för bänk

Inlägg av Jonyverse »

Jag slog också till på den gröna Bosch fast det fanns billigare varianter.
Jag är helt nöjd med den. Det var värt att betala lite mer.
Den har rätt bra omfång på hastigheter och känns rätt stabil. Chucken har ett rätt ok snabbfäste.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Vilken pelarborrmaskin för bänk

Inlägg av tokfan »

Då drar det nog ihop sig å blir en sån i alla fall tror jag.

Jag har just plockat isär min gamla i molekyler och bankat på delar med hammare för att slutligen limma fast den i stativet med superlim. Kan ha runnit in lim i maskinen. Vad kan gå fel ;)
Det är en SKIL budget (antar jag) 500W borr med stativ till. hålet som pelaren glider genom är för stort. Skenan som nästa del ska glida i är för liten.
Spåren som man ska skjuta ner själva maskinen i är för stora. Har svårt att tänka mig att den någon gång har fungerat bra över huvud taget.
Det är sånt skit jag är rädd för att stöta på igen.

Kan nog bli en sväng till Bauhaus å skaffa en bosch i veckan om jag inte skulle ha dyngröta och få den jag har stabilare. 0,2% chans.
hsd
Inlägg: 2115
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Vilken pelarborrmaskin för bänk

Inlägg av hsd »

jag skulle söka efter en gammal med växellåda , de bara går å går, de nyare remdrivna har inte samma precision och det är nästan kul att borra med gamlingarna :wink:
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Vilken pelarborrmaskin för bänk

Inlägg av SM6XUN »

Jag är faktiskt riktigt nöjd med min gröna Bosch, den duger till mycket men är förstås inget under av precision men prislappen antyder ju inte det heller :)
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Vilken pelarborrmaskin för bänk

Inlägg av tokfan »

hittade det här:



Det såg ju ganska fladdrigt ut ändå.
Nu har superlimmet torkat på min rishög. Det verkar vara ganska stadigt och den startar.
Måste provborra imorgon och kolla om limmet håller.
gonatt
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Vilken pelarborrmaskin för bänk

Inlägg av SM6XUN »

Tycker det ser ut som det är borret som inte är rakt!
jag använder Dormer och har absolut inte några problem med att det ritar åttor.

Han borde dra åt chucken lite.. jag borrar ofta i RWL34 (knivstål) så jag vet att det inte är magiskt segt och håller fast några spiralborr :lol:
SMØW
Inlägg: 6
Blev medlem: 5 december 2014, 13:52:11
Ort: Stockholm

Re: Vilken pelarborrmaskin för bänk

Inlägg av SMØW »

tokfan skrev:
SMØW skrev:Köpte en sån här för ett tag sen
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... in-254019/

Inget under av kvalitet men för det priset är den helt ok och duger till det mesta.
Vad anser du att den har för brister i kvaliten?
Jag läste att den lät mycket och att lasern pekade fel eller inte fungerade.
Jo de grejjerna du pekar på. Sen så glider ibland ena växeln i växelhuset vet inte om det bara är mitt exemplar men man får öppna ibland och trycka ner den och dra åt. Sen är borrhuset ganska tungt och står på ett rör. Ska vid tillfälle byta ut detta mot en massiv pelare så tror jag det blir superstabilt.

Annars borrar maskinen bra och rakt, ordentligt med gott om kraft.
Användarvisningsbild
Uky
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 april 2014, 21:19:24
Ort: Onsala

Re: Vilken pelarborrmaskin för bänk

Inlägg av Uky »

För några år sedan köpte en bekant en "kines"-borrmaskin.
Priset var det inget fel på, men den slamrade i lagren
så att minsta borrstorlek var 4 mm eller något däråt.

"Besvikelse"

Men - Han fick för sig att plocka isär maskinen, och tog ut lagren.
Letade och såg att SKF hade lager med samma dimesioner.

Köpte och sedan gick den alldeles utmärkt.

:)
Skriv svar