lödstation äldre weller eller Xytronic Lf 1600

danielbeck1984
Inlägg: 32
Blev medlem: 1 november 2014, 14:20:11

lödstation äldre weller eller Xytronic Lf 1600

Inlägg av danielbeck1984 »

hoppas att jag lägger detta på rätt ställe på forumet.

har kört med lödkolvar när jag har gjort saker men skulle villa updatera mig till en lödstation nu & funderat endel & läst här på forumet & google en del på det har förstått att många rekomenderar weller just. tänkte först denna Weller WHS40D men vid en del läsning så förstog man att den inte är så bra utan är en riktigt bilig variant som inte är värd dom pengarna. sen är det mer Weller WS81 som jag har sett men känner att 2800- 3000 är lite mycket pengar för just min hobby nivå. kollade in denna oxå som någon rekomenderade Xytronic Lf 1600 80w som det lutar åt mest. men funderar på det som folk har skrivit att köpa en gammal weller mer med olika betäkningar men dom flästa är på 50w.

läste att flera tyckte att 80w är bra vad är eran rekommendationer?

hur är det med spetsear på äldre weller stationer kan man köpa spetsar till weller ws81 o sedan sätta på wecp- 20, wad-101, wtcp-s.
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: lödstation äldre weller eller Xytronic Lf 1600

Inlägg av limpan4all »

För elektroniklödningar så är 20W mer än nog, fördelen är att man får små smidiga grejor. Om man skall börja löda kablar och kontaktdon är 50W mer att föredra, 80W löda mot jordplan, skärmburar och feta kontaktdon på 6mm kabel men man får klumpiga verktyg...
danielbeck1984
Inlägg: 32
Blev medlem: 1 november 2014, 14:20:11

Re: lödstation äldre weller eller Xytronic Lf 1600

Inlägg av danielbeck1984 »

Okej det kan vara värt att tänka på att man inte behöver så hög effekt så o om man skulle behöva högre så kan man köpa en bilig lödkolv till just dom få ändamålet har en lödkolv idag på 18w känner att man skulle villa ha något högre men då kanske det är värt att tänka sig runt 30 till 50w max
danielbeck1984
Inlägg: 32
Blev medlem: 1 november 2014, 14:20:11

Re: lödstation äldre weller eller Xytronic Lf 1600

Inlägg av danielbeck1984 »

Såg på aliexpress att vissa säljer hakko fx951 där originalen kostar en del över det som jag hade tänkt mig men såg oxå att vissa utgersig att sälja hakko men det som jag ser på bilder o på tanken av det låga priset så är det kopior som det är.

Är det någon här som har erfarenhet av dessa hakko kopior om dom är värda sitt pris?
Går nog inte att jämföra med hakko original eller med weller o dom mer proffs stationer.

http://m.aliexpress.com/item/2014669498 ... platform=y

Tyckte om just lödpenna att den verkar rätt liten o såg bekväm ut.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: lödstation äldre weller eller Xytronic Lf 1600

Inlägg av MiaM »

Termostatstyrningen gör ju å andra sidan att högre effekt inte skadar.

Jag tycker att det är ingen nackdel med en såpass "stor" lödkolv som t.ex. en klassisk Weller eftersom tyngden också ger en del stadga. Fast jag löder sällan/aldrig ytmonterat för hemmabruk.

Om man inte har bråttom så duger 50W även för rätt saftiga lödningar typ grova kablar i kabelskor, fast bara om man kan stå ut med att värmen hinner ledas iväg rätt långt. Exempel på sånt det duger till är att löda grova kablar på kabelskor för bilstereoinstallation och liknande.
Skriv svar