Weller lödspetsar som väter dåligt?

Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Weller lödspetsar som väter dåligt?

Inlägg av Marta »

För ett bra tag sedan var här en diskussion om Weller lödspetsar som hade blivit sämre. Har letat men inte hittat den.

Hur som helst, har detta problem nu med flera spetsar. De får en mellangrå beläggning och tennet bara pärlar sig mot denna yta. Hjälper inte att stryka av på svamt eller doppa i flux. Genom att smälta en decimeter tenn mot den kan det bli bättre en kort stund, men sedan är den på samma sätt igen. Använder riktigt Multicore 60/40.

Är här någon mer som känner igen detta och kansek även har tips på hur spetsarna skall hanteras för att ta bort denna beläggnng?
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Weller lödspetsar som väter dåligt?

Inlägg av adent »

Du har ingen sadan liten rund metallburk med lodspetsrengoring? Man kor ned spetsen varm, det fraser och ryker och luktar ganska gott och den blir ren och fin.

Kanns dock lite som innehallet ar tenn och nan kraftig fluss.

MVH: Mikael
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Weller lödspetsar som väter dåligt?

Inlägg av Maalobs »

Jag antar att du menar activator, man får välja rätt variant om man kör blyat eller blyfritt:
https://www.elfa.se/en/tools-measuremen ... /cat-29214
Jag vet inte om det har någon inverkan på Martas märkliga problem, men oavsett så är activator ett jättebra hjälpmedel, så det kan vara värt att skaffa ändå.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Weller lödspetsar som väter dåligt?

Inlägg av Marta »

Var hittar jag den riktiga blyade varianten? Distrelec ser bara ut att ha miljösurrogat.

Väl tilltaget pris på de där för övrigt. Kanske plats för en egen häxbrygd? Undrar om stark lödpasta för grovlödning skull ha effekt om spetsen sedan förtennas omedelbart efter. Någon som provat?
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Weller lödspetsar som väter dåligt?

Inlägg av Maalobs »

Huh, är det bara blyfria på Elfa nu, wow.
Jag köpte blyad Stannol TTC1 hos Kjell & Co för ca 10 år sedan, men de verkar också bara ha ett blyfritt alternativ nu:
http://www.kjell.com/se/sortiment/el-ve ... ing-p40541

Och TTC1 verkar inte tillverkas längre, enligt Farnell:
http://se.farnell.com/stannol/ttc1/tip- ... /dp/817624

Stannol har inget blyat alternativ längre:
http://www.stannol.de/en/products/acces ... y-cleaner/

Dyrt tycker jag inte att det är.
OK, jag löder ju inte varenda dag, men jag har använt samma 15 grams Tippyburk i nästan 10 år, och den räcker nog i 20 år till.
Säg till om du hittar blyat någonstans, en burk till borde räcka för resten av min livstid. :)
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Weller lödspetsar som väter dåligt?

Inlägg av limpan4all »

Jag gillade texten i sista länken...

"The Tippy soldering tip cleaner (lead-free) cleans and tins soiled and oxidised soldering tips quickly and easily in one work operation. It consists of high quality Sn60Pb40 solder powder with activated additives."

Lead-free och Sn60Pb40 i samma stycke :doh: :doh: :doh:
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Weller lödspetsar som väter dåligt?

Inlägg av Marta »

Dessvärre ser det ut som om blyat har försvunnit överallt. Får väl köpa en burk blyfritt, fast den som nämns ovan låter ju som något riktigt bra. Hur som helst är ju alla komponenter idag blyfria, riktig helt genuin kvalitetslödning är väl numera reserverat för extrema applikationer.

Har för övrigt stött på mera av svårlödat där tennet inte väter. En bekant till mig skulle löda mässingstråd, men det bara pärlar sig mot tråden. Undrar vad som kan vara fel? Förr fungerade det alldeles utmärkt att löda den mässing som fanns då. Det är blyat som används.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Weller lödspetsar som väter dåligt?

Inlägg av cosmox »

Jag tror jag har ett par stycken för blyat.
Kan ta en titt imorgon om du vill.

Annars finns det garanterat på EBay.

Det är dock ingen katastrof att köra med blyfri.
Ytan blir en smula annorlunda men om man inte håller på med finlir (riktigt små smd tex)
tycker jag inte att det spelar någon större roll.

EDIT: Mässing oxiderar fort när man värmer det så fluss är ett måste om man vill få det bra.

EDIT2: Det finns ett fluss på Jula som funkar riktigt bra till mässing. Minns inte det heter men burken är blå och ungefär lika stor som en sån där dosa ni tjejer har läppgrejs i :)
SeniorLemuren
Inlägg: 7805
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Weller lödspetsar som väter dåligt?

Inlägg av SeniorLemuren »

I min ungdom gjorde jag mycket lödjobb åt Abin Motor På den tiden var det lödkolv med ren kopparspets. Den blev ju med tiden oxiderad. Jag hade då ett litet vitt block, jag har för mig det var salpeter som jag gned spetsen mot lätt. Den blev då helt avoxiderad och fungerade perfekt till nästa gång.

Kanske inte så aktuellt i dessa dagar med belagda spetsar men det var väldigt effektivt att få rena kopparspetsar. Härligt nyttiga gaser svävade under källartaket på kvällarna. :)
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Weller lödspetsar som väter dåligt?

Inlägg av xxargs »

troligen var det salmiak-block som du gned spetsen emot.
SeniorLemuren
Inlägg: 7805
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Weller lödspetsar som väter dåligt?

Inlägg av SeniorLemuren »

Japp. När du nämner det. Det stämmer.
hsd
Inlägg: 2119
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Weller lödspetsar som väter dåligt?

Inlägg av hsd »

jag har en salmiaksten men behöver inte använda den så ofta då jag låter lite tenn ligga kvar på spetsen tills det är dags för nästa lödning och då stryker jag den mot en våt svamp så är den klar för användning igen
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Weller lödspetsar som väter dåligt?

Inlägg av Marta »

Är det möjligen denna häxbrygden från Jula som avses:
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... tt-214005/
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Weller lödspetsar som väter dåligt?

Inlägg av cosmox »

Japp, den var det.
hsd
Inlägg: 2119
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Weller lödspetsar som väter dåligt?

Inlägg av hsd »

jag glömde, wellwerspetsar, Longlife, är koppar i kärnan och är metallpläterad (järnyta) som skydd på spetsen de ska inte skrapas eller filas , kopparen äts upp relativt fort om skyddet blir skadat
Skriv svar