Oltronix B202 i rök...

Rothor
Inlägg: 11
Blev medlem: 13 juli 2014, 12:28:36
Ort: Göteborg

Oltronix B202 i rök...

Inlägg av Rothor »

Det började pyra i mitt gamla nätaggregat idag, och jag funderar på om det är lönt at fixa. Kanske någon som har lite tips?

En papperskonding vid 220v ingången är nog där problemet började, så den måste bytas. En av två elektrolyter på 470 µF/40v ser oxo lite skum ut, så de två får oxo bytas ut. Sedan blir det lite lurigt...

En potentiometer för justering av strömstyrkan har bränt fast. Frågan är vart jag kan tänkas hitta en sådan? Det är en "Dralowid 70H" på 10Kohm. Den har gänga med 7mm diameter, axel på 4mm och 31m lång, för montering på kretskortet. Någon som vet hur jag hittar något passande? Det kan tänkas gå att klämma dit något annat, men det är ganska trångt...

Sedan den stora frågan: Någon som vågar gissa på om det räcker för att få igång den igen? Eller är det troligt att något mer gett upp?

I värsta fall får den bli hem åt en hörlursförstärkare eller något annat kul...

Uppskattar alla tips o idéer!

//Ronny
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Oltronix B202 i rök...

Inlägg av psynoise »

För ett par år sedan hittade jag ersättare till en av de flervarviga potentiometrar som sitter i B603D. Dessa fanns på Farnell trots att nätaggregatet gissningsvis borde vara närmare 30 år gammalt. Dock minns jag inte om det var exakt samma typbeteckning.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Oltronix B202 i rök...

Inlägg av psynoise »

Förresten, glömde nämna att Dralowid köptes upp av Vishay 1987. Därav borde du rikta in dig Vishays sortiment tror jag.
Rothor
Inlägg: 11
Blev medlem: 13 juli 2014, 12:28:36
Ort: Göteborg

Re: Oltronix B202 i rök...

Inlägg av Rothor »

Tack för tipsen! De snävar in sökområdet betydligt!

//Ronny
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Oltronix B202 i rök...

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Du kan ju utan problem testa agget utan att byta poten.
Och den är väl en vanlig pot-ingen 10varvs-eller?Om den har fastnat så kan det bero på stelnat fett och då går det ofta att lösa upp det gamla fettet.
Kondingen på 220V är bara en avstörningskonding och behövs egentligen inte,så den kan du tills vidare klippa bort och byta senare.
Rothor
Inlägg: 11
Blev medlem: 13 juli 2014, 12:28:36
Ort: Göteborg

Re: Oltronix B202 i rök...

Inlägg av Rothor »

Jo, jag skulle ju kunna testa "ena halva" av aggregatet. Potentiometern är nog slut på riktigt. Den är helt fast. Jag kan inte rubba den, och så tror jag inte den var innan.

Jag skall testa om det är något liv i det imorgon. Det pyre och rök så fasligt när det gav upp, så jag vågade inte slå på det igen. Jag återkommer med rapport...

Tack så länge!
Skriv svar