Labbaggregat, 0-30V 3-5A? Inköp

Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Labbaggregat, 0-30V 3-5A? Inköp

Inlägg av netrunner »

Man kan ju gissa vad man kommer att behöva för spänningar och strömstyrka beroende på vad man brukar göra och vad man har saknat hittills men...

Strömbegränsning!

Ska man bara köra en microdator och lite annat så kan man sätta strömbegränsningen till 100mA eller så. Kopplar man fel och har lite tur så brinner inte kretsarna. Om inte annat så sparar det massor av tid att inte behöva åka och köpa en till av någon grej.
Hans3mmr
Inlägg: 136
Blev medlem: 4 mars 2016, 17:47:42

Re: Labbaggregat, 0-30V 3-5A? Inköp

Inlägg av Hans3mmr »

Såvitt jag begriper behöver man:

1. De spänningar som det man är intresserad av brukar behöva.
För mig blir det variabel balanserad symmetrisk spänning till ±30V, plus 3,3 eller 5 v. Dvs operationsförstärkare eller annat dc-kopplat med lite logikkretsar bredvid. Egentligen tror jag att 3.3 OCH 5 v behövs.
Ställbart överspänningsskydd som kan ställas in utan att utgången lastas. Man vill inte lägga ±30v på en opa2132.
Och en variabel ac-källa som kan kräma på rejält. Minimum 10A vid 230V....

2. Ström som räcker, för mig är "litet slutsteg" styrande: 3A räcker för tester. Stora slutsteg måste designas inklusive sitt kragg.
Strömbegränsning som kan ställas in utan att ha nåt inkopplat. Logaritmisk upplösning. Vid 1A räcker 0,1A precision, men runt 100mA måste precisionen vara 10-1 mA.

3. Frånkopplingsknapp! Hur vanligt är det med output on/off? Hittar en del som har det, men ofta kan man inte läsa sig till om det är så eller inte. Den måste vara mycket precis och snabb.

Precisionen är inte viktigt annat än på begränsning! ±19V är lika bra som ±18... Däremot lågt ripple och hög spänningsstyvhet.
Skriv svar