Lidl säljer skaplig verktygssats

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Lidl säljer skaplig verktygssats

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Har man liksom inga vettiga verktyg tycker jag man kan unna sig den här enkla men ändå helt användbara verktygssätt med tänger, pincett, mejsel med bits och några radioskruvmejslar.

http://www.lidl.se/sv/2715.htm?action=s ... l&id=16233

Bild
Senast redigerad av HUGGBÄVERN 8 mars 2016, 18:53:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Berrabongo
Inlägg: 601
Blev medlem: 3 oktober 2006, 15:17:12
Ort: Solna

Re: Lidl säger skaplig verktygssats

Inlägg av Berrabongo »

Har en sådan, smidig att ta med men kanske inte topp kvalitet.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Lidl säger skaplig verktygssats

Inlägg av sodjan »

Köpte samma (fast gula) på Clas Olsson till grabbarna för 20 år sedan.
Ganska OK, men instrumentmejslarna höll inte 20 år...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Lidl säljer skaplig verktygssats

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Precis - behändigt att ha lagom bra verktyg i en lagom bra förpackning för out-of-workshop-jobb.
Inte 100% kanonvertyg. Har lite åsikter om avbitartången men den funkar ju. Grabben använde radiomejslarna till att försöka bända isär en dubbelåtta-kamera. Det gick sådär men jag filade till dem lite och nu funkar de igen.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Lidl säljer skaplig verktygssats

Inlägg av MiaM »

Mina $0.02 om en såndär:

Lidl brukar väl ha viss kvalitetskontroll, men det kan vara bra att kolla att käftarna på avbitaren sluter tätt. En bekant köpte för 15-20 år sen ett par avbitare på ÖoB som verkligen var skitdåliga. Den ena gick inte att använda alls, den andra kunde man klippa med någon enstaka millimeter på. Jag sa åt honom att om han inte byter dem inom en viss tid så kastar jag skiten, och jag kastade verkligen dem sen. (De fanns i en hobbylokal som var "min" så att säga). :D

Jag har en annan verktygssats från Lidl med 1/4"-hylsor. "Handtaget" har spruckit där plasten gjutits om metallen. Tejp och buntband har gjort att det går att dra saker som inte sitter särskilt hårt, men riktigt bra blev det inte.

Stålkvaliteten är väl oftast sämre i dessa billiga verktyg.

Enda undantaget jag känner till vad gäller stålkvalitet är de brittiska STEDAFAST skruvmejslarna som numera bara finns i den storlek som används för "små sockerbitar". De har väl inte heller någon superkvalitet men stålet är såpass härdat att det håller formen ända till man faktiskt skavt av något. Annars brukar ju billiga mejslar deformeras sådär i största allmänhet, dock kanske inte den här typen av mejslar.

Tipstack iaf! :tumupp:

OBS att denna börjar säljas på torsdag 2016-03-10
Användarvisningsbild
Krauser
Inlägg: 381
Blev medlem: 28 september 2014, 19:16:55

Re: Lidl säljer skaplig verktygssats

Inlägg av Krauser »

Hade också en sån där för länge sen, helt ok för det priset.

Det jag skulle kolla innan jag köper en är att magneten håller i bitsen iallafall hyffsat bra, finns få saker mer irriterande än att bitsen trillar ur hela tiden.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Lidl säljer skaplig verktygssats

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tack MiaM för den lilla blänkare!
Var inom idag, och gick bara hem med en finessrik köksklocka (Bra stoppur och timer) och lite äggfärger!
Synd att TS inte har en kalender! ;-)
Senast redigerad av Lennart Aspenryd 8 mars 2016, 20:15:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Lidl säljer skaplig verktygssats

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bra med lite synpunkter. Och som sagt, det här är inga proffsgrejer så man kan ju inte förvänta sig proffskvalitet men till en enkel labbplats eller i verktygsväskan duger grejerna.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Lidl säljer skaplig verktygssats

Inlägg av MiaM »

P.S. ska kanske tillägga att det är en annan typ av handtag i satsen jag har, T-format.

En korkad grej med den satsen är att den har hylsor upp till 12mm. Liksom när behövde nån senast använda 12mm utan att nånsin ha nytta av 13mm? :shock: :wink: :roll:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Lidl säljer skaplig verktygssats

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har inte någon stor koll vilka hylsor som ligger med i satsen men det hade ju varit näpet med hylsor för typ M3, M4, M5 och M6 muttrar. Jag har en liten skiftnyckel men skiftnycklar är ju ett nödverktyg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33773
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lidl säljer skaplig verktygssats

Inlägg av Glenn »

Jag är lite sugen på denna:

http://www.lidl.se/sv/2715.htm?action=s ... l&id=16239

Väldrigt bra pris, men jag är skeptisk till kvaliteten..

Digital vinkelmätare låter ju också kul.. men samma där, hur är precisionen ?

http://www.lidl.se/sv/2715.htm?action=s ... l&id=16242
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Lidl säljer skaplig verktygssats

Inlägg av HUGGBÄVERN »

SP var på besiktning förra veckan och undrade hur vi kollade vilken öppningsvinkel vi hade på våra luckor. Mäter, svarade jag, och tar fram Pythagoras sats och tabellverk ... Hur gör ni själva? sporde jag. Digital vinkelhake fick jag till svar. OCh si, denna vecak dyker en sådan upp som veckans lockvara på Lidl ... :)
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Lidl säljer skaplig verktygssats

Inlägg av Gimbal »

Fick en gång för länge sedan en sådan sats som "present" när jag beställde en prenumeration av någon tidning. Ser ut att vara likadan, ska väl tilläggas.

Och om kvaliteten kan man väl säga njae, inte högst på rekomendationslistan. Kan i vissa fall vara bättre än inget, men inte mycket bättre. :humm:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Lidl säljer skaplig verktygssats

Inlägg av Henry »

Hade också en för en hög med år sedan som jag fått från någon tidning. Som väntat bland det billigaste tillverkat i kina man kan tänka sig med ett inköpspris på max 5:- men det kan funka i brist på annat.. efter att du siktat in käftarna på avbitartången så det den kan bita av en kopparkabel vls.

Angående spärringnycklarna så har jag något mycket liknande och de är helt ok. Dock är de normalt inte till för kraftgrejer utan bara lättare saker alltså inte dra åt en mutter allt vad man kan med dessa eller lossa en som sitter som berget. Det stod en varning på mina om det och med tanke på de väldigt små hacken för att få fram de många stegen så är det inte mycket som håller emot krafterna.

Om vinkelmätaren så är det inget jag har men är rätt säker på att den har samma precision som det typiska kina skjutmåttet där, alltså inte helt åt helvete fel utan funkar rätt ok.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33773
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lidl säljer skaplig verktygssats

Inlägg av Glenn »

Detsamma gäller ju spärrskaft, man ska aldrig dra hårt med ett spärrskaft egentligen, men dom brukar hålla rätt bra för misshandel ändå.

Komme rjag till lidl så blir det nog ett sånt set, är dom kassa så kan jag leva med 129:- i förlust, när jag sneglat på sådana nycklar innan så har
priset varit typ 300:- och då är det jobbigare.
Skriv svar