Tips på vettig gängsats?

Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Tips på vettig gängsats?

Inlägg av Klas-Kenny »

Har idag en fullkomligt värdelös sats ifrån Biltema, med tappar och snitt. Kan dock inte minnas en gång då jag använt något ur den satsen utan att bli förbannad. :evil:
Så, nu har jag tröttnat och vill köpa något vettigt. :)

Någon som har tips på någon bra sats med gängtappar och snitt, i storlek M3-M12 eller så?
Vore trevligt om tapparna är av modell där man kör gängan i tre steg med olika tappar, men inget krav.

Prisklass vet jag inte riktigt, betalar gärna lite mer för en sats jag kan vara nöjd med ett bra tag framåt, men den behöver ju kanske inte kosta en arm och ett ben.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Tips på vettig gängsats?

Inlägg av Purre »

http://www.lnt.se/gangsats-m3-m12-p-186.html

Annars verktygsboden.

Dormer som är ett bra märke är dyrt och svårt att få tag på som privatperson.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Tips på vettig gängsats?

Inlägg av Uttis »

Swedol har völkel, dom få jag använt har varit ok.

Ett annat ställe som har wodex bla.
http://shop.otdtools.se/skarande-verkty ... gsatser/67
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Tips på vettig gängsats?

Inlägg av Klas-Kenny »

Har sett den där Wodex-satsen innan, men hittar inte värst mycket info om märket.

Någon som har erfarenhet av dem, är de något att ha?
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Re: Tips på vettig gängsats?

Inlägg av baron3d »

Har handlat av OTD-tools och köpt enstaka satser med två, 1 och 3, gängtappar i varje av märket Wodex.
Är mycket nöjd !

Har också Biltemas... duger bara att rensa gänger med.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Tips på vettig gängsats?

Inlägg av Klas-Kenny »

Låter lovande, får kanske bli en sån sats då.

Den Biltema-sats jag har duger då inte ens till att rensa gängor med, måtten på åtminstone vissa av både tapparna och snitten verkar vara fel, så jag får inte i en ny frisk skruv i alla snitt, och får inte i alla tappar i nya friska muttrar.. Det var detta jag märkte igår då jag tröttnade och bestämde mig för att skaffa något annat, och det förklarar många av de problem jag haft. :doh:
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Tips på vettig gängsats?

Inlägg av X-IL »

Eller så gör man som mig, man samlar på sig stora mängder begagnade kvalitetsgrejer.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tips på vettig gängsats?

Inlägg av tecno »

Eller att man köper kvalitets verktyg efter behov. Är ju sällan man har behov av alla de dimensionerna som finns samt att det ju finns material specifika gängverktyg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Tips på vettig gängsats?

Inlägg av X-IL »

Ärligt talat så är ju typ 50% av mina gängtappar containerfyndade, resten köpta på tradera och loppis. Blev skitsur för ett tag sen när jag hade två M14-gängsnitt, men ingen tapp...
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Tips på vettig gängsats?

Inlägg av Klas-Kenny »

Visst är det ju en grej att köpa allt eftersom behoven uppstår, men det är inte lika kul när man står en lördagskväll och vill ha det *nu*. Jag är en stark förespråkare av att ha kompletta satser, man blir alltid lika trött av att inse att man saknar just den man behöver. :)

En metod jag brukar köra (och även tänker göra här) är att köpa en vettig sats så att man har allt man behöver, sen kan man fylla på med än bättre kvalité allt eftersom enstaka delar går sönder med tiden. Då har man alltid "allt", samt en bra förvaringsplats till dem.
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Tips på vettig gängsats?

Inlägg av swapper »

Jag har nån gängsats från troligen biltema där tapparna är i 3 steg, innan jag fattade att så var fallet var frustrationen stor när inget passade då jag kört enbart med den minsta.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Tips på vettig gängsats?

Inlägg av Klas-Kenny »

Swapper: Hehe. Så är dock inte fallet för mig, har bara en tapp och ett snitt av varje storlek.

Beställde i alla fall ett Wodex-set ifrån Södermalms Maskin, så får vi väl se om det fungerar något bra. :)
SeniorLemuren
Inlägg: 7805
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Tips på vettig gängsats?

Inlägg av SeniorLemuren »

Lite utanför ämnet. Jag minns när jag skulle gänga propelleraxlarnas gängor till propellermuttrarna. Tänkte även svarva och gänga muttrarna själv eftersom rostfria m35x1,5 kron är rätt så dyra. Det visade sig förståss att en m35x1,5 tapp och snitt kostade en förmögenhet typ. Jag åkte då ut till forna Albin Motor i Kristinehamn (Nuvarande Componenta), där jag har bra kontakter med repverkstaden.

Basen på verkstaden lade huvudet på sned och funderade lite. Han sa att de rensat bort allt sådant eftersom de numera inte använder sådana. Allt görs ju nu i moderna CNC-maskiner. Men säger han kanske den pallen aldrig gick till skroten. Den gjorde inte det, vi hittade den i ett kall-lager. Jag blev ägare till både tappar och snitt för M35 och M40 fingäng helt nya för den facila kostnaden av lite kaffebröd. :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Tips på vettig gängsats?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bevara det som är lite äldre och tar lite längre tid är sällan fel!
Tack för en bra historia Lemuren (du är ju yngre så jag stryker Senior!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Tips på vettig gängsats?

Inlägg av Klas-Kenny »

Fick hem Wodex-satsen idag.

Kunde åtminstone utan några problem alls slå den utvändiga M8 i rostfritt, som var tvärt omöjligt med Biltema-satsen. Så det känns ju lovande så här långt! :D
Skriv svar