Tips på vettig gängsats?

Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tips på vettig gängsats?

Inlägg av tecno »

Se bara till att använda bra skärolja.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Tips på vettig gängsats?

Inlägg av Purre »

Loctite 8031 har vi på jobbet, funkar bra vid gängning och mindre bra vid borrning då den dunstar bort fort.
Rocol RTD Liquid har vi också som funkar bättre vid borrning då den är mer trögflytande men ändå i flytande form.
Rocol RTD Compound finns också och den är i fast form. Blir skitigt i burken av spånor och den jag minst gillar.

Förra jobbet körde vi däremot med grönsåpa i gelform, hur bra/dåligt det fungerar låter jag vara osagt men kan inte ha blivit sämre iaf.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Tips på vettig gängsats?

Inlägg av jihe »

Tips på leverantör för privatperson?

Jag kör med CRC Supercut II vid gängning och avstickning, men nackdelen med den är att allt som kommer i kontakt med den (inklusive de egna händerna) luktar exakt som värsta sortens fjällvandringspungsvett (om det är det den är gjord av är de genier på CRC), så man drar sig lite för att ta fram den i onödan. Funkar bra dock tycker jag, den gör avstickningarna mycket tystare än annat jag testat.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Tips på vettig gängsats?

Inlägg av Purre »

Ingen aning om i mitt fall men går säkert att köpa genom Tools. Lär vara allt annat än billigt därifrån dock.

EDIT:
Verktygsboden har Loctite 8031
Och Rocol finns hos http://www.gardinpersson.se/
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tips på vettig gängsats?

Inlägg av tecno »

Jag använder Vipers Venom, ett svavelbaserat från förlovade landet på andra sidan stoooooora pölen. Detta är bl.a vapensmeders favorit.
Skriv svar