Val av "varmluftspistol"

yngve
Inlägg: 84
Blev medlem: 14 november 2005, 11:51:57
Ort: Växjö

Val av "varmluftspistol"

Inlägg av yngve »

Hej,

Skulle vilja ha förslag på en maskin att använda för avlödning av SMD komponenter.
Skall även användas till krympslang och andra jobb där idag använder vanlig varmluftspistol.

Jag har sett att en del av dessa har en "vagga" som man placerar handtaget i och det vore fint om denna kände av detta och slog av värmen direkt.

Det finns ju en hel djungel av maskiner som alla är kopior på varandra.

Jag vill nog helst inte lägga mer än någon tusenlapp eller två.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Val av "varmluftspistol"

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag och många andra på forumet har denna:
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=599

Eller någon kopia av den.
Tyvärr slut hos Swech, nu igen. Finns överallt på Ebay och sådär, fanns på Kjell innan men de verkar ha slutat med den nu.

Fungerar bra, har inte mycket att klaga på om den. Stänger av värmen direkt när man sätter handtaget i hållaren, kommer upp i temperatur väldigt snabbt när man tar den osv. Dessutom verkar den vad jag testmätt, vara tämligen temperaturstabil.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Val av "varmluftspistol"

Inlägg av Glenn »

dock framkom det väl nyligen att den var livsfarligt konstruerad ? ..tror nån postade om det här.

Själv har jag en JBC, men i normalfallet är det ju inget man köper för hemmameck.

Jag har även en kinesisk "allt i ett" som jag inte längre använder, den kan mycket väl ha samma felaktiga konstruktion som stationen ovan då.
yngve
Inlägg: 84
Blev medlem: 14 november 2005, 11:51:57
Ort: Växjö

Re: Val av "varmluftspistol"

Inlägg av yngve »

Jag har kikat på de modellerna med fläkten inbyggd i huvudenheten tidigare.
T.ex. Aoyue 852A+
Finns även en variant av denna med vacuunpenna.

Det jag kunnat läsa mig till är delade åsikter såklart, men det verkar som att folk är mer nöjda med lösningen med fläkten inbyggd i handtaget då det är en radialfläkt som låter mycket mindre.

Btw. så säljer kjell en annan hetluftstation nu.

Men det jag gillar med den maskinen som du Klas-Kenny refererar till är att den kyler ner nör man sätter den i vaggan!
Det verkar inte de andra modellerna jag kollat på göra.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Val av "varmluftspistol"

Inlägg av adent »

Fast anledningen till att den kyler ner när man sätter den i vaggen är bara ren självbevarelsedrift!

Folk som satt den i vaggan och sedan slått av den hårda strömbrytaren direkt har märkt att saker då har smält inne i handtaget.
Min kyler ner till 100 grader, sen slår den ifrån.

MVH: Mikael

Glenn: Vad var det som var livsfarligt konstruerat med dem?
yngve
Inlägg: 84
Blev medlem: 14 november 2005, 11:51:57
Ort: Växjö

Re: Val av "varmluftspistol"

Inlägg av yngve »

Det jag har läst är att vissa ex. av 858D har haft fasen kopplad direkt i chassiet. Inte särskilt lyckat...
Men det lutar nog åt att köpa en sådan.

Har ni koll på vilken av dessa är "originalet"?
Atten / WEP / Yihua / Scotle / Gaoyue
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Val av "varmluftspistol"

Inlägg av Glenn »

adent skrev: Glenn: Vad var det som var livsfarligt konstruerat med dem?
Den kunde bli strömförande, och vissa har blivit det, jag tror nästan det var här på EF jag såg det, men jag skickade även länken till dej på IRC har jag för mej :)
rejser
Inlägg: 4
Blev medlem: 4 januari 2011, 08:47:47

Re: Val av "varmluftspistol"

Inlägg av rejser »

yngve skrev:Det jag har läst är att vissa ex. av 858D har haft fasen kopplad direkt i chassiet. Inte särskilt lyckat...
Men det lutar nog åt att köpa en sådan.

Har ni koll på vilken av dessa är "originalet"?
Atten / WEP / Yihua / Scotle / Gaoyue
En snubbe på EEVBlog-forumet har hackat ihop en ny firmware till Youyue 858D+, http://www.eevblog.com/forum/reviews/yo ... -firmware/, med bättre reglering (lägre overshoot osv.) och lite andra trevligheter. Med lite hårdvarumodifieringar (byte av mikrokontroller) verkar det går att köra samma firmware på en del andra modeller också. Har för mig att Yihuas grejer brukar vara okej också (i alla fall okej som i att det inte exploderar eller blir strömförande direkt).

Annars kan jag rekommendera Pro'sKit SS-969, som jag precis skaffat själv. Den ser snarlik ut på utsidan, men verkar vara av bättre kvalitet än de flesta andra kinesiska billighetsmärkena. Här är en videorecension som ger den ett gott omdöme, https://www.youtube.com/watch?v=yDrgYWT9lzc. Pro'sKit SS-969B (220V med europeisk kontakt) går att köpa inom Europa t.ex. här, http://www.batterfly.com/shop/proskit-ss969b, eller som vanligt lite billigare från Kina om man orkar vänta på leveransen (var dock noga med att köpa H- eller B-versionen för att få en som funkar i Sverige. H kommer med fel kontakt, men det är bara en vanlig apparatkabel så det är lätt fixat).
Skriv svar