kinesisk lindningsapparat bör man köpa?

Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

kinesisk lindningsapparat bör man köpa?

Inlägg av agfamatic »

har länge velat kunna linda egna transformatorer och spolar på ett vettigt sett och har letat efter en lindningsapparat med räkneverk och idag upptäkte jag att det verkar finnas massor med billiga kinesiska lindningsapparater som är riktigt billiga på Ebay tex denna: http://www.ebay.com/itm/Dual-purpose-NZ ... Sw~bFWMuFt
någon här som har någon erfarenhet med dessa apparater? ser ju ganska grovhuggen ut men hela apparaten verkar vara i metall och ser ganska rejäl så med lite handpåläggning kanske den skulle kunna funka bra för mina enkla behov.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: kinesisk lindningsapparat bör man köpa?

Inlägg av Henry »

Är du bara ute efter att linda så att säga och manuell styrning av tråden så ser den väl rätt ok tycker jag och som sagt inga direkt summor heller.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6993
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: kinesisk lindningsapparat bör man köpa?

Inlägg av lgrfbs »

När jag skulle göra en elmagnet så monterade jag en gammal borrmaskin på en träplatta och köpte en stegräknare från kjell & Co för 20Kr.
Saten en knappnål (Jepp liten elmagnet) i chucken, nollade räknaren & spärrade tråden där efter var det bara att vrida upp volten på labbagget och se räknaren ticka på.
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: kinesisk lindningsapparat bör man köpa?

Inlägg av qx5 »

Problemet är väl att få tråden jämnt på lindningen så att den inte korsar varann?

En allmän fundering. Hur löser man detta med att linda kärnor som inte kan delas? eller är det problemfritt att såga en ferrit i två delar? (för SMPS)
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: kinesisk lindningsapparat bör man köpa?

Inlägg av E Kafeman »

Så här kan toroid-kärnor lindas:
Går även göra på andra maskinella sätt, men principen brukar vara likartad.
När man handlindar torroid-kärnor brukar man använda en skyttel, på samma sätt som när man väver mattor.

Lindnings-maskinen ser ut att ha svårt att få till jämna lager och det är svårt att få jämn trådspänning.
Slackande trådvarv är inte lätta att rätta i efterhand och kan leda till kortslutning och brum.
Jämna trådvarv krävs även för högre Q-värde och bättre spänningstålighet.

Det går nog bra att linda en spole någon enstaka gång på denna maskin men om kunskapen finns så föreslår jag tre relativt enkla modifieringar.
1. Bygg en styrgaffel för tråden, typ öppen trolling-rulle. Löser problemet med tråd-täthet, lager-jämnhet.
2. Motordrift istället för vev. Motorn ska ha momentbegränsning så att man kan få jämn trådspänning även om motorn bromsas till stillastående. Motorn kan sedan synkas med en motor för sidledsförflyttningen av styrgaffeln.
3. Friktions-bromsad upphängning av bobinen som koppartråden tas ifrån. Klämma en filt-skiva mellan rulle och upphängnings-stativ kan räcka men bromsen ska kunna justera väl, för bra broms, varken för lite eller för mycket, då bägge kan leda till att tråden dras av eller inte lindas jämnt.

Mekaniska är det enkla saker.
Gängstång och stegmotor för gaffeln bör kunna hittas i närmsta skrotlåda. I värsta fall finns stegmotorer med styrning på Ebay för 10 kr.
Motor för vev-ersättare kan man ta från el-borrmaskin försedd med justerbart max-moment.

Utöver dessa förändringar hade jag nog även ersatt maskinen med dess mekaniska räkneverk med något mer elektroniskt.
Veven är ju redan skrotad och utan räkneverk så återstår ju bara en gängad stång, lagring, och en remskiva.
Många har nog redan dessa prylarna i sina gömmor, så det är ingen kostnad, alternativt om lindnings-maskinen inte köps, kan man satsa dessa pengarna på en mer påkostad gördetsjälv-lindare.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: kinesisk lindningsapparat bör man köpa?

Inlägg av agfamatic »

Om min mekaniska del av verkstaden var mer välutrustad skulle jag nog köra på ett hemmabygge. visserligen har jag tillgång till en pelarborr men det är nog det mest avancerade verktyget jag har tillgång till resten utgörs av huvudsakligen manuella handverktyg samt ett par borrmaskiner och en sticksåg som saknar blad.
Så jag tror att denna lindningsmaskin skulle vara en mycket bättre bas för eventuella modifikationer än något jag skulle kunna bygga ihop själv. Angående motordrivning saknar dessvärre min skrotlåda stegmotorer men däremot har jag mängder av stora utväxlade 15v likströmsmotorer som jag slaktade ur gamla diskmedelspumpar på mitt gamla jobb.

Föresten gott nytt år på er
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: kinesisk lindningsapparat bör man köpa?

Inlägg av E Kafeman »

Youtube dräller av exempel på lindningsmaskiner, somliga rätt avancerade, men det finns väldigt enkla bestående av inte mycket mer än två trägavlar med en lagrad gängad stång emellan.
Här får man styra och spänna tråden för hand, lyxen består i att fotpedaler styr motorn:
Man tager vad man haver..
rikkitikkitavi
Inlägg: 14868
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: kinesisk lindningsapparat bör man köpa?

Inlägg av rikkitikkitavi »

qx5 skrev:Problemet är väl att få tråden jämnt på lindningen så att den inte korsar varann?

En allmän fundering. Hur löser man detta med att linda kärnor som inte kan delas? eller är det problemfritt att såga en ferrit i två delar? (för SMPS)

Man sågar inte itu ferriter för de antingen spricker eller blir ojämna eller är helt satans hårda.
Sedan förlorar du 50% eller mer av permeabiliteten om du inte slipar ytorna till <10um.

Järnpulverkärnor är en annan sak eftersom.de har distrbuerade luftgap. Där gör ett luftgap inte så stor skillnad.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: kinesisk lindningsapparat bör man köpa?

Inlägg av tecno »

Har en Douglas lindings maskin (renoveringsobjekt) som jag inte kommer att slutföra så denna erbjuder jag till försäljning.
DSC_0465xx.jpg
DSC_0464xx.jpg
Kom med bud, hämtning gäller!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar