Weller WHS40D eller Xytronic 1600??

BoXon
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 september 2015, 18:42:58

Weller WHS40D eller Xytronic 1600??

Inlägg av BoXon »

Hej!

Ska köpa lödstation på Kjell & Co eftersom jag fått presentkort där i jul, valet står emellan Weller WHS40D och Xytronic LF-1600,
jag är mest sugen på Xytronic stationen, dels för att jag gillar designen på den med den lösa "hållaren" på lödpennan mer än Weller's konstruktion.
Sedan har jag också läst mer bra om Xytronic'en jämfört med WHS40D som är en av Wellers "skräpmodeller" enligt vad jag har hört? Gillar inte heller hur
spetsarna skruvas fast på Wellern.. Som sagt, jag är helt klart inställd på Xytronic'en men tänkte höra mer er proffs vad ni anser om mitt val?

Weller WHS40D:
http://www.kjell.com/se/sortiment/el/ve ... 0-w-p40530

Xytronic LF-1600:
http://www.kjell.com/se/sortiment/el/ve ... 0-w-p40008

Min nuvarande lödutrustning är en 15w lödpenna från biltema. :)

Åsikter på detta någon? :)
Senast redigerad av BoXon 26 december 2015, 11:01:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Weller WHD40D eller Xytronic 1600??

Inlägg av lond »

Jag bytte ut min ERSA Analog 60 mot en Velleman Xytronic LF-1600. Hittills är jag nöjd med den och utbudet av spetsar är bra även för att löda ytmonterat.
Har även kompletterat med en Weller WMA-1 blås, som nästan är ett måste när man löder ytmonterat.

Det viktigaste enligt min menig när man väljer lödstation är utbudet av spetsar, för när man löder så är spetsens utformning väldigt viktig för hur bra lödningen blir. Liten spets till små saker, stor spets till stora saker.

/// Marcus
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Weller WHD40D eller Xytronic 1600??

Inlägg av hsd »

weller
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Weller WHD40D eller Xytronic 1600??

Inlägg av Meduza »

WHS40D är inte mycket till Weller-kvalitet, det är verkligen en budgetmodell och det känns.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Weller WHD40D eller Xytronic 1600??

Inlägg av Icecap »

Att skruva fast spetsen med en skruv från sidan är förkastligt, oavsett om det står Weller eller inte!
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Weller WHD40D eller Xytronic 1600??

Inlägg av LHelge »

Kjell har Weller WS81 också, köpte en sådan där för ett tag sedan och är riktigt nöjd.

Går man med i deras nyhetsbrev skickar de ibland ut rabatter. När jag köpte lödstationen fick jag 20% på ett köp.
BoXon
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 september 2015, 18:42:58

Re: Weller WHD40D eller Xytronic 1600??

Inlägg av BoXon »

Verkar inte som Weller WHS40D är någon favorit här heller, så det lutar nog fortfarande mot Xytronic
lond skrev:Jag bytte ut min ERSA Analog 60 mot en Velleman Xytronic LF-1600. Hittills är jag nöjd med den och utbudet av spetsar är bra även för att löda ytmonterat.
Har även kompletterat med en Weller WMA-1 blås, som nästan är ett måste när man löder ytmonterat.

Det viktigaste enligt min menig när man väljer lödstation är utbudet av spetsar, för när man löder så är spetsens utformning väldigt viktig för hur bra lödningen blir. Liten spets till små saker, stor spets till stora saker.

/// Marcus
Hur är pennan på LF-1600? Blir den varm?
LHelge skrev:Kjell har Weller WS81 också, köpte en sådan där för ett tag sedan och är riktigt nöjd.

Går man med i deras nyhetsbrev skickar de ibland ut rabatter. När jag köpte lödstationen fick jag 20% på ett köp.
Ja den skulle säkert vara riktigt nice, men den är dubbelt så dyr och jag tänkte pengarna skulle räcka till labbaggregat och lite annat också. Men nu gjorde du mitt val ännu svårare. :shock:
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Weller WHS40D eller Xytronic 1600??

Inlägg av lond »

Varm på vilket sätt? Spetstemperatur eller att hålla i?

Om man nu skall diskutera om vilken lödstation man skulle vilja ha, så faller mitt val på en Metcal MX-5200 med handtag, då man van vid att använda sådana på jobbet. Men dom är i en HELT annan prisklass.

/// Marcus
BoXon
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 september 2015, 18:42:58

Re: Weller WHS40D eller Xytronic 1600??

Inlägg av BoXon »

lond skrev:Varm på vilket sätt? Spetstemperatur eller att hålla i?

Om man nu skall diskutera om vilken lödstation man skulle vilja ha, så faller mitt val på en Metcal MX-5200 med handtag, då man van vid att använda sådana på jobbet. Men dom är i en HELT annan prisklass.

/// Marcus
Ja blir den varm att hålla i eller är den bra isolerad?

Ja det verkar ju inte finnas något pristak uppåt för lödstationer, gled ju precis upp en till nu när någon rekommenderade WS81 också. :?

Skall ju enbart vara för hobbybruk och detta är den första riktiga lödstationen jag köper, har aldrig lödid "professionellt" (haft det som yrke), så därför överväger jag dock fortfarande om inte Xytronicen skulle duga åt mig?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Weller WHS40D eller Xytronic 1600??

Inlägg av hawkan »

Klart den duger.

Jag tittade på de lödstationer Kjell har och för min del som mest lödar kretskort nån gång då och då och en och en annan kontakt på olika tjocka kablar skulle tycka att dibotech 48W för 600 kr passar mej bättre. Och det är effekten det handlar om, jag tänker att en kolv för 80W kan bli stor att hålla i de gånger man behöver löda de där riktigt små grejorna, och det är rätt många gånger för min del. Lödspetsar har nämnts, det måste finnas några olika storlekar och lika bra att köpa de direkt. Temperaturreglering är självklart, med ratt eller digital display spelar mindre roll, man lär sej vad som funkar vid olika tillfällen. Om stället sitter fast kommer du att önska att stället var löst, och om stället är löst kommer du att önska att stället satt fast :) Kanske behövs två? Och för de stora jobben finns en Biltema 100W lödkolv med böjd spets. Nu finns det många som inte tycker som mej och kanske insett något viktigt, men jag ser egentligen inget behov idag för bättre än den temperaturreglerade lödstationen jag har för 150 kr. Lite funderingar hur man kan resonera.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Weller WHS40D eller Xytronic 1600??

Inlägg av lond »

BoXon skrev:Ja blir den varm att hålla i eller är den bra isolerad?
Jag får säga att den är bättre isolerad än andra jag har använt, helt ok att jobba med.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Weller WHS40D eller Xytronic 1600??

Inlägg av Meduza »

hawkan skrev:det är effekten det handlar om, jag tänker att en kolv för 80W kan bli stor att hålla i de gånger man behöver löda de där riktigt små grejorna
Förutom att Xytronic 1600 på 80W har en mindre och smidigare penna än Vellemans 48W-lödstation då...

Effekt != Storlek
Skriv svar