Ny behöver hjälp med Mätinstrument

mikael.englund
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 december 2015, 12:40:26

Ny behöver hjälp med Mätinstrument

Inlägg av mikael.englund »

Hej är ny här
Jag är en systemutvecklare som har blivigt intresserad av elektronik och ee. Just nu så går jag igenom genom moocs och mit ocw hemma för att täcka gundläggande kunskaper.
Efter sökt runt så känns det som jag kommer behöva dessa förr eller senare: oscilloskop, Funktion generator, multimeter, Labbagregat, löd/avlödstation.
Om man ska köpa hyfsad utrustning ser det ut att landa på 5-10k, vilket känns lite mycket direkt i början. Så jag tänkte börja med något som en DAQ.

Jag funderar på denna http://www.studica.com/us/en/National-I ... -01_1.html
Eller är det någon som känner till en bättre, för bättre pris.

Generellt, var får man tag på hyfsad utrustning, är på amazon eller ebay, eller är kjell.com velleman produkter prisvärda?

Är intresserad att täcka det mesta, både analogt och digitalt. Slutliga syftet är att bli kompetent på att modda, och hacka elektronik, ben heck är en inspiration.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33771
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ny behöver hjälp med Mätinstrument

Inlägg av Glenn »

Det beror ju lite på vad du ska göra, men man kommer förvånansvärt långt på en lödpenna, lite handverktyg och en multimeter.

Sen kan man ju köpa saker alltefterssom man faktiskt saknar dom.

Nu kanske jag är fel person att predika minimalism, jag har travar med onödiga mätinstrument hemma, men jag har å
andra sidan oftast inte köpt dom, och absolut inte för nypriser. Och när det begav sig så hade jag inget sådant.

Jag har f.ö ett gäng otestade NI DAQ's liggandes, både externa (fristående), PXI och PCI.. borde kanske kolla om grejerna funkar och sälja lite isåfall..
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Ny behöver hjälp med Mätinstrument

Inlägg av limpan4all »

http://se.farnell.com/digilent/410-244/ ... dp/2143587

Det är en mycket bra början, jag kan varmt rekommendera den.
Och för att du skall förstå sammanhanget, min övriga instrumentpark har ett nypris >>2M SEK...
mikael.englund
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 december 2015, 12:40:26

Re: Ny behöver hjälp med Mätinstrument

Inlägg av mikael.englund »

Bra tips tack, diligent design kit verkar intressant, wow mycket större än 2 miljoner kr, det var inte ett dåligt labb.
Men tror att det är bra råd att köpa när behovet uppstår, och jag tror också på att köpa begagnad utrustning, speciellt i början.
Just nu går jag igenom dessa
https://courses.edx.org/courses/course- ... T2015/info
https://courses.edx.org/courses/course- ... T2015/info

Planerar också senare att köpa rgb led slingror kanske 120 led/m , och bygga in i ett glasbord, lägga till touch funktionalitet, antingen med ir eller kanske en resistive aproach,jag tänker mig typ en lågpixlad ms surface table,
vet att det kan göras med en projektor, men vill testa led, även om det blir riktigt lågt pixelantal.
Annars istället så kanske jag bara gör en touch led tavla. Jag planerar att täcka alla grunder inom Electrical Engineering i hobby syfte. Kan tänka mig att mina
projekt genom åren kommer att röra alla moderna grundläggande ämnen inom EE. En ide som driver mig är att jag vill skaffa förmågan att ta gammalt e-waste,
och skapa något användbart, också att laga gammal elektronik kan vara användbart. Sen har jag också ett intresse för robotar, så mekatronik kommer jag nog dabbla med inom ett par år.
mikael.englund
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 december 2015, 12:40:26

Re: Ny behöver hjälp med Mätinstrument

Inlägg av mikael.englund »

Jag beställde ett analog discovery, såg några reviews, och tyckte priset var lämpligt. Pengarna drogs fick ett order id. Men fick inget mail, konstigt.
Ska avakta ett par dagar, om inget kommer får jag nog skicka ett mail till dom och fråga ifall de fick min rätta mailadress.
Jag ser fram emot denna, tror att den är en perfekt start för mig i studie syfte, tack för tipset.
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Ny behöver hjälp med Mätinstrument

Inlägg av limpan4all »

2M SEK är ingenting i nypriser, jag kan med bara LeCroy oscilloskopen passera den nivån eller 1st syncrosimulator (400Hz vinkelgivarsimulator, jag har 6st)....
Dagsvärdet av den totala instrumentparken ligger nog runt 2M SEK när jag tänker efter, nypriset var väl 10-20 ggr det, men ytterst lite är handlat flång nytt till listpris :)
Det blir rätt fort en dyr hobby, men det mesta handlas/handlades med konsultpengar...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ny behöver hjälp med Mätinstrument

Inlägg av TomasL »

Det hela beror väl på vad du vill uppnå, och hur snabbt.
Du hittar hyffsat bra instrument till relativt låga priser, även nya sådana, dock skall man vara medveten om dess begränsningar.

Dock vill jag råda dig att köpa bra lödutrustning, då ergonomin betyder mycket för resultatet.
En bra DMM är också att rekommendera, då man kommer rätt långt med en sådan.
Oscilloskop hittar du hyffsade i prisklassen 4k, så det är inte värt besväret att köpa beg, såvida du inte har extrema krav.
Logikanalysatorer är oumbärliga i digital elektronik, PC-baserade brukar starta vid typ 2k eller så om de skall vara något att ha.
Dock gäller det att se upp, det finns kloner av bra grejjor, dock är det så att programvarorna är lite si och så, och originalprogramvarorna funkar inte alltid med klonerna.
Om du köper frisående analysatorer är det synnerligen viktigt att du får med "poddarna" annars är instrumentet obrukbart. Poddarna brukar bestå av customkretsar och tenderar att kosta skjortan om man köper dem separat. Exempelvis kan en TEK 1241 utan poddar gå för typ $50 på ebay, och den är fullständigt totalt oanvändbar, duger som reservdel, medan en med poddar startar vid typ $500:-, beroende på antal poddar, typ av poddar och hur den är utrustad.
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Ny behöver hjälp med Mätinstrument

Inlägg av limpan4all »

Just Logikanalysator är ett intressant instrument, jag har ju några stycken från PC, via oscilloskop med 32 kanaler till helt fristående med drygt 200 kanaler.
Vad är nu det intressant? Ju att jag har dessa men aldrig använder dom, inte på de senaste 20 åren har jag kopplat upp någon mot hårvara, och då har jag under denna tid spottat ur mig ett 30 tal produkter och ytterligare ca 20 spinoffs. På något sätt känns dom som en woodo-wodo pryl att ta till när man verkligen inte fattar vad som händer. I vekligheten så tar jag fram ett fyrkanaligt oscilloskop och använder kanalerna smart istället, ibland med oscilloskopets inbyggda avkodningsfunktioner för I2C/SPI/RS232/CAN ibland så får jag snarare intrycket att logikanalysatorer egentligen är till för att underlätta för programmerare att dom skall få se vad som verkligen händer istället för att skriva bra kod från början. Dvs att logikanalysatorerna egentligen är mjukvaruutvecklingsverktyg inte hårdvaruutvecklingsverktyg :vissla: :vissla: :vissla:
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1105
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Ny behöver hjälp med Mätinstrument

Inlägg av ecenier »

Om man använder en logikanalysator eller inte beror på vad man ska göra, inte att den ena instrumenttypen är bättre än den andra rent generellt.

Jag använder logikanalysatorn mest hela tiden i mina hobbyprojekt. Den mesta delen av min hobby är microprocessorprogrammering (PIC). Om det är en 8-pinnars pic som jag ska felsöka på, eller säg bitbanga en pinne med ett typiskt tidsintervall, ja då är en logikanalysator helt oslagbar.
Jag använder en liknande produkt, http://www.ebay.com/itm/New-USB-Cable-2 ... SwwbdWKLFb

Avkodningen av olika protokoll är enkelt och kommer i klartext utan någon speciell begränsning på buffertlängd. Mängden stödda protokoll är också väldigt stor.

Helt oslagbar, och jag skulle inte klara mig utan den.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ny behöver hjälp med Mätinstrument

Inlägg av TomasL »

En logga kan i vissa lägen vara oumbärlig, när saker och ting inte funkar som tänkt är, ett extra plus om den har glitchminne.
En annan fördel är ju att man kan trigga den på en massa intressanta sätt.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ny behöver hjälp med Mätinstrument

Inlägg av MiaM »

Det har väl diskuterats ett antal gånger förut, men:

Om man ska mäta på signaler som upprepar sig (d.v.s. "analoga" saker, där man kan skicka in en mätsignal som upprepar sig, t.ex. från funktionsgenerator) eller bara är intresserad av att se signalkvalitet men inte exakt innehåll på digitala signaler, så duger ett gammalt analogt oscilloskop bra. Om man dessutom kör på måttliga frekvenser (något tiotal MHz som mest) så duger i princip "alla" oscilloskop som finns att köpa begagnade. Prisklassen blir då under femhundringen.

För multimeter så är det väl dels säkerhetsgrejer (vad som händer om man blandar in nätspänning och råkar göra fel t.ex.) som skiljer billiga från dyra, och dels så skiljer givetvis funktionerna mellan olika modeller. Skulle jag köpa en ny idag så skulle jag nog köpa något billigt fabrikat men en som har några funktioner som inte "alla" har, d.v.s. mätning av kondensatorer och/eller transistortestare och/eller kanske termometer. Men är väl det vanligaste att mäta likspänningsnivåer i olika kretsar och där är väl "alla" digitalmultimetrar nära på likvärdiga så länge man inte behöver superbra exakthet.
mikael.englund
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 december 2015, 12:40:26

Re: Ny behöver hjälp med Mätinstrument

Inlägg av mikael.englund »

Tack för alla bra tips, fick reda på att min analog discovery kommer imorgon, wow 2 dagars leverans från usa snabbt! Men det kostade 60 usd frakt så man får vad man betalar för. Har kollat igenom kurserna på edx parallelt, electronic interfaces, och circuits and electronics 1: basic circuit analysis. De komplenterar varandra jättebra, den första fokuserar på det praktiska du lär dig genom att bygga, och sen analyserar du kretsen med diverse tekniker. Den är riktad mera mot high school senior, så den är nästan lite nedlåtande enkelt, men det är bra. Medan den andra är mera akademiskt, och mera teoretiskt, vad man kan förvänta sig för en första kurs i elkretslära. Den formella prereq är fysik1-2 mekanik och elektromagnetism.

Eftersom jag har några års erfarenhet av matematik, fysik på universitetnivå. Fast jag suger på fysik, är kompetent på matematik. Så kör jag på, och när det är något jag ej förstår så går jag bakåt i prerq. Tex maxwels ekvationer. Sen tänker jag täcka all fysik under tiden, men roligare att hoppa in praktiskt samtidigt. Jag börjar greppa paradigmet, och hur abstraktion används i denna domän av kunskap. Alltså kretsteori och elektronik är bara fysik fast i en förenklad synvinkel, i samma anda som fysik är en förenklad modell av den fysiska världen. Så jag insåg att när det händer att man inte kan lösa svåra elektroniska problem, med vanliga metoder, så är det bra att vara kompetent på fysiken bakom, och börja med en lägre abstraktions nivå.

Märker också att jag behöver täcka en kurs i differentiala ekvationer för att senare lära mig mera om signal analys.

Hur som helst jag börjar greppa saker, jag alldrig kunde som tonåring. Så min bakgrund inom matematik och programmering har nog mognat mitt sinne. Ser fram emot en underbart givande hobby :)
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Ny behöver hjälp med Mätinstrument

Inlägg av Zkronk »

MiaM skrev:Skulle jag köpa en ny idag så skulle jag nog köpa något billigt fabrikat men en som har några funktioner som inte "alla" har, d.v.s. mätning av kondensatorer och/eller transistortestare och/eller kanske termometer.
Är det inte Dave Jones som säger att man aldrig ska lita på en multimeter som har en inbyggd transistortestare? :lol:
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ny behöver hjälp med Mätinstrument

Inlägg av MiaM »

Intressant att läsa om din bakgrund och dina angreppssätt. Jag är mer "tvärt emot" dig på så vis att jag har alltid haft bättre koll på / inlärningsförmåga för fysiken än matten.

Gränserna mellan fysik, ellära och elektronik är väl inte helt vattentäta.
Skriv svar