Digital, renovering eller ny display?

Cykelmorfar
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 januari 2014, 08:58:20

Re: Digital, renovering eller ny display?

Inlägg av Cykelmorfar »

Nu är vi på banan igen! :)

Ska inte ha det såhär, satte ihop det för test så kan jag göra en vettig front istället.

Blev även nya anslutningar från skalorna, nu fungerar allt som det ska igen :)

Härnäst ska vi ge oss på en Sony magnescale där ena axeln lagt av...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8270
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Digital, renovering eller ny display?

Inlägg av X-IL »

Nu verkar du ju ha gjort en fin reparation på manicken, men annars kan jag svara på H.Anderssons fråga om Yuriys Touch-DRO. Jag kör detta på min manuella fräs med en blåtandskopplad arduino som läser kinesiska skalor. Har haft lite problem med störningar från en VFD i närheten, men det beror ju inte på programmet. När du väl ställt in det och lärt dig var man ska trycka tycker jag att det funkar strålande.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Digital, renovering eller ny display?

Inlägg av Icecap »

Cykelmorfar: det gläder mig att du fick gång i (nästan) det hela igen.

Jag känner mig dock ganska säker på att du snabbt kommer att tröttna på de knappar du valde, de är tyvärr av synnerligt dålig kvalitet - men de är billiga.

Skulle du ha en långlivad lösning ville jag rekommendera t.ex. ELFA 11082201 (+ "hatt"), inte billig men hög kvalitet.
MiaM
Inlägg: 9975
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Digital, renovering eller ny display?

Inlägg av MiaM »

Trevligt att du fick fart på den! :tumupp: :tumupp: :tumupp:

Jag tycker du borde maila bilden på ditt tangentbord till tillverkaren och i mailet säga att om de hade lite rimligare priser så hade de fått sålt ett tangentbord...

(Fast det är kanske vad det faktiskt kostar för den - de ska ju ha ett beräknat antal reservdelar liggandes i lager under burkarnas beräknade livslängd, antar jag?).
Cykelmorfar
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 januari 2014, 08:58:20

Re: Digital, renovering eller ny display?

Inlägg av Cykelmorfar »

Icecap skrev:Cykelmorfar: det gläder mig att du fick gång i (nästan) det hela igen.

Jag känner mig dock ganska säker på att du snabbt kommer att tröttna på de knappar du valde, de är tyvärr av synnerligt dålig kvalitet - men de är billiga.

Skulle du ha en långlivad lösning ville jag rekommendera t.ex. ELFA 11082201 (+ "hatt"), inte billig men hög kvalitet.
Var inne på att köra ännu dyrare knappar (runt 80-100kr/st) från början men kände inte att jag kunde motivera det ekonomiskt, tyckte inte det kändes som nån större skillnad när man petade på dom billigare.

Så det kändes mer värt att få byta ut nån knapp om dom går sönder istället. :)
MiaM skrev:Trevligt att du fick fart på den! :tumupp: :tumupp: :tumupp:

Jag tycker du borde maila bilden på ditt tangentbord till tillverkaren och i mailet säga att om de hade lite rimligare priser så hade de fått sålt ett tangentbord...

(Fast det är kanske vad det faktiskt kostar för den - de ska ju ha ett beräknat antal reservdelar liggandes i lager under burkarnas beräknade livslängd, antar jag?).
Jo kanske man borde men digitalen är ändå sen -87.
Vet inte hur länge det är exakt men det som retar mig mest med deras service var att man inte kunde få en sketen manual ens en gång. :(

Men det skiter jag i nu för det är massa annat man behöver lägga tid och fokus på istället :)
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Digital, renovering eller ny display?

Inlägg av Nerre »

Veroboard och knappar från ett gammalt tangentbord kunde väl varit ett alternativ? Eller är jag ensam om att ha en dröse gamla PS/2-tangentbord ligga och skräpa hemma?
MiaM
Inlägg: 9975
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Digital, renovering eller ny display?

Inlägg av MiaM »

Det är riktigt få tangentbord som har bortlödningsbara tangenter. Om du har ett tangentbord med bordlödningsbara tangenter och det tangentbordet är vettigt användbart med en modern dator (d.v.s. PS/2 eller USB-interface, "normal" layout) så är nyprisvärdet nån stans från cirka 700kr och uppåt. Typ "alla" tangentbord med bortlödningsbara omkopplare verkar ha Cherryswitchar och de tangentborden kostar just från ca 700kr nya. Jag hade inte skrotat ett sånt.

Däremot kan man skrota tangentbord med "konstig" layout och/eller med "konstigt" interface om man sannolikt aldrig behöver just det tangentbordet.


Annars är nog de där omkopplarna inte så tokiga - de är allt trevligare än membranswitcharna som verkar ha suttit original och om elektroniken är gjord för att hantera membranswitcharna så klarar den garanterat även dessa switchar.
Skriv svar