Första oscilloskopet, plus annat.

antimon
Inlägg: 41
Blev medlem: 22 maj 2015, 18:39:52
Ort: Sollebrunn

Första oscilloskopet, plus annat.

Inlägg av antimon »

Hej, jag tänkte jag skulle köpa mig ett oscilloskop och lite andra grejer som LCR-mätare och funktionsgenerator bland annat, men jag har lite stram budget, och jag ville fråga om vad ni tycker om att köpa en av de där mindre handhållna oscilloskopen så att jag kommer ha råd att också köpa en skaplig LCR-mätare med?

Kjell & Co har ett litet oscilloskop för 1300:- nånting, och en funktionsgenerator för 1000:-, men jag är osäker för jag brukar oftast tycka det är bättre att gå på kvalitet med en gång så man har det man behöver i framtiden.

Jag kollar Tradera efter begagnade, och de brukar ju nästan alltid säljas till ett ok pris, men utbudet är ju ganska dåligt, så man får bara vänta tills det dyker upp nåt bra.

Jag kommer använda den till allt möjligt, men främst till olika generator och motorprojekt, men även synthbygge.

Jag hoppas jag kommer kunna räta ut några av mina frågetecken, och om jag har missat nåt som ni vill veta så skriv det är jag ytterst tacksam. :)
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Första oscilloskopet, plus annat.

Inlägg av MiaM »

Ett klassiskt ämne.

Om du tänker att du "kanske eller kanske inte" vill ha något bättre framöver så är ju ett alternativ att gå ännu längre ner i pris och bara betala några få hundralappar för ett begagnat analogt oscilloskop, och i framtiden kunna lägga lite mer pengar på ett "bättre" digitalt.

För analoga oscilloskop så är nog ett lite äldre kanske ett bättre köp eftersom de visserligen var dyrare att tillverka och lär väl dra lite mer ström men har samtidigt en klassisk nättransformator av näst intill outslitlig typ, och sen bara enkel likriktning av de flesta spänningar (troligtvis även högspänningen till rörets anod), medan ett nyare oscilloskop kan ha en switchad nätdel som inte lätt bara ersätts av vad-som-helst eftersom det dels knappast bara är "dator-nätagg-spänningar" och dels kan den nätdelen eventuellt även direkt ge bildrörets högspänning=anodspänning. Å andra sidan kan ju såna grejer ha så god kvalitet att det inte är nån nackdel att köpa ett sånt.
antimon
Inlägg: 41
Blev medlem: 22 maj 2015, 18:39:52
Ort: Sollebrunn

Re: Första oscilloskopet, plus annat.

Inlägg av antimon »

Jag köpte en 50MHz Sigilent från Electrokit, men jag funderar på att köpa en funktionsgenerator från Kjell med.
Han har en f-gen med en kanal för 2000:-.
Det är en UNI-T UTG9003A.

Skulle ni köpa denna, om ni var jag, eller vad hade ni gjort?

Tack på förhand.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Första oscilloskopet, plus annat.

Inlägg av mAVRick »

Jag tog tillslut ett beslut att skaffa skåp och valet föll tillslut på Rigol 1054z.
http://www.instrumentcenter.se/sv/50-15 ... andard.php
Jag bara nämner också att man kan råka knacka in lite nuffror i skåpet som gör att den tror att den är en 1104z istället. Det är naturligtvis inte ok...
Men även om man inte gör det så är det ett bra skåp för prislappen.
Användarvisningsbild
Krauser
Inlägg: 381
Blev medlem: 28 september 2014, 19:16:55

Re: Första oscilloskopet, plus annat.

Inlägg av Krauser »

Köpte en signal generator i byggsats från aliexpress http://www.aliexpress.com/item/DDS-Func ... eb201560_8

Har inte provat den än (har inget att driva den med) men den borde vara värd den lilla pengen den kostar.
Skriv svar