Manuell fräs ? ny ? beg ? storlek ?

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Manuell fräs ? ny ? beg ? storlek ?

Inlägg av Glenn »

Detta blir ju lite av en kopia på min tråd om metallsvarv, men jag vill ju ha både och, efter lite övervägande har jag dock insett att det är bättre att börja med en fräs.

Det jag vill kunna göra är framförallt att fräsa i aluminium, mässing och plast, men det är en stor fördel om man även kan fräsa stål,
det behöver inte gå fort, bara det går.

Jag tänker även ha den som pelarborr med koordinatbord när man tex vill borra många hål i rad och liknande.

Jag bor i villa och tänkte ha den i garaget, så den får inte vara för stor och tung, men gärna golvstående.
Enfas är förstås enklare men jag har trefas (3x16, fast på litet dumt ställe) så det är väl det som gäller antar jag ?

Jag skrev manuell, och det är väl det som är tanken, men finns det möjlighet till CNC i framtiden är det ju förstås ett plus.

Vad ska man satsa på ? nåt begagnat ? nytt från utlandet ? nytt från sverige ?


vad ska jag tänka på ? ..har förstått att pelaren är viktig om man ska fräsa med den, och sen en stark motor förstås,
men mer då ?

Kanske någon som har tips efter lämpliga maskiner man kan söka efter begagnade ?

Vilken prisklass kan man hamna i om man letar med ovanstående spec ?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Manuell fräs ? ny ? beg ? storlek ?

Inlägg av Meduza »

Det är ju även mycket en fråga om hur stor arbetsyta du behöver.

Spontant låter det som du ska ta titta på något i storleken RF45/ZX45/BF30/BF45/BF46, prisklass typ 25-50kkr beroende på bestyckning, om du ska köpa nytt.

Begagnade blir dom ofta snabbt större och klumpigare, kan du tänka dig offra lite mer yta så är ju en Sajo UF-52 eller liknande inget dåligt val, men då är vi uppe på lite mer "riktiga" maskiner, du får lägga ungefär lika mycket pengar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Manuell fräs ? ny ? beg ? storlek ?

Inlägg av Glenn »

Jag hade hoppats på att landa på kanske hälften av det, men då kanske man är hänvisad till mer hobbybetonade maskiner ?

Hur mycket yta pratar vi om här ? ..jag har stort garage, men också mycket saker ;)


Kan f.ö tillägga att jag i princip aldrig har använt en fräs, förutom lite i tekniken i högstadiet och den maskinen var nån i mitt tycke
stabil sak, trefas och stor som en lite större pelarborrmaskin, nåt sånt hade jag väl tänkt på, men jag vet ju inte vad det var för nån..
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Manuell fräs ? ny ? beg ? storlek ?

Inlägg av X-IL »

Den här kanske? http://www.blocket.se/goteborg/Metallfr ... 0.htm?aw=1

Annars är väl tipset "fyrkantig pelare", de med rund pelare har ofta problem med rotation och stabilitet.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Manuell fräs ? ny ? beg ? storlek ?

Inlägg av Glenn »

x-il: Den var ju väldans liten och söt, säkert hög WAF också, men räcker den till om man ska fräsa stål tro ?

Sen är den ju lite långt bort också, en såmndär hämtar man väl helst med kärra och då är det en bit bort..
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Manuell fräs ? ny ? beg ? storlek ?

Inlägg av X-IL »

Med tanke på att man kan fräsa stål i en Jula-fräs så lär det inte vara några problem i en FB2. Mer info: http://www.lathes.co.uk/emcomiller/
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Manuell fräs ? ny ? beg ? storlek ?

Inlägg av tecno »

FB2:ans svaga punkt är nog växellådan, den för ett jävla oväsen. Har haft en sådan i forntiden.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Manuell fräs ? ny ? beg ? storlek ?

Inlägg av adent »

Hmm, Göteborg är ju inte så långt bort... Fast jag har inget direkt användningsområde... Fräsa lådor i aluminium?
Lite mycket pengar för en omotiverad leksak. Men det vore hemskt kul!

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Manuell fräs ? ny ? beg ? storlek ?

Inlägg av CPMS »

Har en ZX-45 själv, inte dom mest stabila men så väger den bara 350kg också. Går absolut inte att jämföra med en 3 tons ISO50 maskin men klarar mer än man tror om man tar det vackert med avverkning.

Stolparna på hyllorna är 2.4m, jag har höjt upp fräsen så man kan stå och jobba. Lite för låg original för mig.

Gick på 22k för 5år sedan inkl linjaler.
2015-10-19 16.04.10.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Manuell fräs ? ny ? beg ? storlek ?

Inlägg av H.O »

> Jag hade hoppats på att landa på kanske hälften av det, men då kanske man är hänvisad till mer hobbybetonade maskiner ?

RF45/ZX45/BF30/BF45/BF46 ÄR hobbybetonade maskiner 8) och det är vad du får för de pengarna om du ska köpa nytt.
Och under 25kkr är det nog t.o.m svårt att hitta nått begagnat som inte klassas som hobbybetonat och/eller inte är helt nedslitet. Men med lite uthållighet så går det nog. Med det sagt så behöver det såklart inte vara fel på hobbybetonade maskiner - det är väl trots allt för hobby du ska använda den?

Ett tips är att inte underskatta värdet av verktyg och tillbehör som eventuellt följer med. Lägger du 25kkr på en maskin typ ZX-45 utan tillbehör har du snart lagt 25kkr till på att köpa skruvstycken, verktygshållare, spännjärn, ursvarvningsverktyg, borr, fräsar, gängtappar, DRO, maskinfötter och ska du sen CNC-konvertera den ja då har du snart lagt ytterligare 25kkr...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Manuell fräs ? ny ? beg ? storlek ?

Inlägg av Glenn »

Jag syftade mer på typ proxxonfräsen och tjinesernas liknande småmaskiner, som man väl sällan kör stål med.

Frågan är ju hur en typ "julafräs" med lite uppådateringar står sig då, minns inte vad dom kostade nya men det var väl en bit mindre ?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Manuell fräs ? ny ? beg ? storlek ?

Inlägg av Glenn »

Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Manuell fräs ? ny ? beg ? storlek ?

Inlägg av tecno »

Kolla att den har dragstång till MK3 fästet!!!!! Alt annan låsning typ mutter i spindelnosen.

Om inte så duger den inte att fräsa med!
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Manuell fräs ? ny ? beg ? storlek ?

Inlägg av H.O »

XJ9512 har spindelkona MK3.
Dragstång M12x1,75 mm.
Pelaren inklusive borrhuvudet kan snedställas 45 grader åt höger-vänster.
Motor med steglös varvtalsreglering.
Levereras med borrchuck 1-13 mm, dorn samt div. verktyg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Manuell fräs ? ny ? beg ? storlek ?

Inlägg av tecno »

touche
Skriv svar