Varmluftslödning

ie
EF Sponsor
Inlägg: 1276
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Varmluftslödning

Inlägg av ie »

Jag har lött en hel del men ser mig inte som något proffs. På senare år har det blivit en del ytmonterat, men endast motstånd och kondingar. Tyvärr verkar det svårt att hitta (finare) lödspetsar till min lödstation.
DSC_0450.JPG
Nu har jag beställt några kretskort med ytmonterade AVRmega328p för att höja svårighetgraden ett snäpp.

Så till min "enkla" fråga...

Vore det enklare för mig att skaffa en varmluftslödningsstation, t.ex Kjells http://www.kjell.com/se/sortiment/el/ve ... ion-p40211?

Om jag nu ska använda en sådan, ska jag fortfarande använda lödtenn eller är det pasta som gäller?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Varmluftslödning

Inlägg av Klas-Kenny »

Vad ska du med finare lödspetsar till?

Jag löder i princip allt med en mejselspets på ~2,5mm, den lite tunnare "spetsiga" tar jag bara fram om det är fysiskt trångt att komma åt benen, typ i mini-USB-kontakter. Bred spets är överlägset i mina ögon. Man löder flera ben samtidigt, använder man bara lite flussmedel och lägger på en lagom mängd lod, så sprider det ut sig snyggt "automatiskt". Enda som händer med en tunn lödspets är att värmeöverföringen blir mycket sämre. :)

Men on topic: Ja, ska du löda med varmluft är det lödpasta som gäller. Personligen tycker jag att det är mycket enklare att löda för hand i alla lägen det är möjligt (när inte lödpaddarna gömmer sig under kretsen och liknande), hetluftstationen använder jag bara till avlödning och lödning som sagt där pads gömmer sig, antingen om det är en stor kylpad mitt under kretsen eller på tex. DFN-kapslar och liknande, samt för allmän värmning av grejer (överlägset till krympslang).
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Varmluftslödning

Inlägg av jesse »

Jag använder nästan aldrig varmluft när jag ska löda. Anledningen är att komponenterna blåser bort och att man sprider värmen så allt tenn runt omkring (på ett par cm2 område) smälter.

Kolla lite löd-filmer på youtube. Det är inte så svårt. Bra flussmedel är viktigt.
Löda ytmonterat (film)
Bild

Något som jag måste ha för att kunna löda är förstoringsglas. Annars ser jag inget.
En del föredrar såna man sätter på huvudet, jag använder gärna bordslampa med förstoringsglas.
Framför allt behövs det för att inspektera lödingarna. Det kan vara väldigt svårt att se om man gjort en kallödning om den är liten. Tennet måste flyta ut fint på padden och upp mot komponentbenet. Här är en bild med icke-godkänd lödning:
Bild

Bild Bild
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Varmluftslödning

Inlägg av hawkan »

Jag använder helst varmluft till ytmonterat. Bara värma tills man ser hur pastan blir till tenn och sen att komponenterna vickar till och centreras på paddarna av ytspänningen(?). Själva lödandet är en baggis, dra ner fläkten så det inte blåser så mycket. Det som tar tid är att lägga på pasta på rätt ställe och i lagom mängd. Längtar efter lödstencil heter det så? Men snålar oftast in på det. Har en enkel doserare driven av tryckluft som funkar bra som man duttar ut samma mängd pasta på paddarna. Testade den häromdan och nålen hade då torkat igen suck. Så att dosera ut pasta är pilligt. Komponenterna fastnar i pastan och ligger still. Måste ju kolla efteråt med lupp eller mikroskop och om det blivit för mycket tenn tar jag bort det med lödkolv och i värsta fall med fläta.328p-au har jag lödat, inga problem.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33831
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Varmluftslödning

Inlägg av Glenn »

Jag säger som klas-kenny, jag använder ofta varmluften till avlödning, men löder nästan alltid fast saker med lödpenna, och hyfsat bred spets också.

Ska det vara smidigt att löda fast saker med varmluft måste man nästan ha pastastencil tycker jag, annars är det för mycket jobb att applicera pastan,
och då är det enklare med lödtenn i trådform och vanlig lödpenna.
MiaM
Inlägg: 9986
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Varmluftslödning

Inlägg av MiaM »

Kolla gärna upp hur bra optiken är i en såndär förstorningslampa eller liknande, de är inte alltid jättebäst.

För små ytmonterade saker är stereomikroskop det överlägset bästa, men det kostar ju minst sagt riktigt mycket pengar. Jag kanske minns galet men har för mig att jag hört femsiffriga belopp för en 15-20 år sen.

P.S. vad gäller spetsen så antar jag att du redan kör den "på högkant" när du ska löda små saker?

Jag tillhör de som allmänt gillar bred spets, en fördel är att den leder värmen bra så att spetsen ligger nära önskad temperatur även när man löder på något som kyler av spetsen en del.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33831
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Varmluftslödning

Inlägg av Glenn »

..Nä, den första förstoringslampan jag hade var HELT oanvändbar pga detta, optiken var helt usel, den jag har nu och som är inköpt på lamphuset (efter tips här på EF om att den var nedsatt tror jag) och som är extremt lik den på bilden där är helt okej, dock inte lika bra som den 70talsbruna med ringformat tjockt lysrör jag hade på ett tidigare jobb.


F.ö hittade jag ett japanskt stereomikroskåp i trälåda på loppis i somras, tyvärr skulle säljaren ha en tusenlapp för det, kanske var ett bra pris egentligen(?) men mer än vad jag betalar för ett på loppis..
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Varmluftslödning

Inlägg av sodjan »

För någon enstaka krets fungerar även t.ex. en sådan här för 99:- :

Bild

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=540130
Skriv svar