Oscilloskop-tips

Shimonu
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Oscilloskop-tips

Inlägg av Shimonu »

Hejsan

Får nämna att det är första inlägget, hörde någonstans att här finns folket man ska fråga om elektronik ;)

Jo, sitter en del och pillar med en del mjukvaruutveckling på låg nivå där det kan finnas behov av att se vad som händer på pinnar. Hittils har jag försökt tänka mig fram till vad problemet är när det inte funkar och det börjar bli aning tröttsamt nu även om det kan vara lärorikt.

Jag chansade en gång och köpte en logic sniffer som jag trodde skulle lösa mina problem men icke. Probarna upplevdes som leksaker för en femåring och jag upplevde mätningarna som värdelösa, lite minne och för mycket brus för att lyckas trigga på något vettigt. Visst kan det vara min övriga miljö som också bidrar men att jobba med skräp underlättar inte.

Så tanken just nu är att hitta något som hjälper mig analysera kommunikation över SPI, I2C och GPIO. Däremot börjar suget uppstå att testa på mer analog experimentation med signaler, bygga filter eller förstärkare. Det finns ev planer på att köpa en enkel FPGA av något slag att pilla med också. Så säg att jag vill kunna kolla på signaler med frekvenser inom ljud-spektrat samt signaler för att generera bild över VGA.

Hoppas ni har förståelse för vad jag ska pyssla med. Jag kan tänka mig en budget på absolut max 10k men vill helst hamna närmare 5k. Begagnat eller nytt? Var letar man enklast begagnade oscilloskop?

Väl mött
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Oscilloskop-tips

Inlägg av TomasL »

Köp en vettig logikanalysator, finns rätt många PC-baserade, vilka ofta fungerar rätt bra (undvik kloner, då det kan bli problem med programvara).
Beträffande Oscilloscop, så är det tuffare, det beror ju på hur snabba signaler du kör, och vad du vill titta på.
Bandbredden på Oscilloscopet bör nog i alla fall vara minst 4x signalerna du använder, köp inget skop där du mjukvarumässigt kan uppgradera bandbredden, oftast rätt meningslöst, då de analoga delarni skopet i regel ändå inte klarar bandbredden.
Minst två kanaler, gärna fler, naturligtvis.
Tektronix har ett par bra skrifter om just oscilloskop, tror en av den heter XYZ about Scopes eller nått liknande.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11327
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Oscilloskop-tips

Inlägg av Klas-Kenny »

TomasL skrev:köp inget skop där du mjukvarumässigt kan uppgradera bandbredden, oftast rätt meningslöst, då de analoga delarni skopet i regel ändå inte klarar bandbredden.
Det är väl ändå inte sant? Det "normala" är väl att man köper samma hårdvara som scopen med högre bandbredd, vilken sen är nedlåst i mjukvara på den billigare modell man köpt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Oscilloskop-tips

Inlägg av TomasL »

Nä, det brukar det inte vara, eftersom hårdvaran är dyr, man skickar inte med svindyr hårdvara i ett billigt skop, möjligtvis att man gör tvärtom, och tummar på data i stället, och kör billig hårdvara över gränserna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Oscilloskop-tips

Inlägg av TomasL »

Samtidigt kan det vara så att ett 200 MHz, designat skop laddas med 100 MHz programvara eftersom det pga variationer i tillverkningen inte klarar 200 MHz, och då kan det faktiskt vara samma hårdvara.
Men fortfarande så får man inte 200 MHz bandbredd trots att man laddar i annan programvara, utan man får vad som helst mellan 100 och 200 MHz.
Man skall också vara medveten om att bandbredden anges vid -3 dB punkten, vilket är rätt mycket signalmässigt sett.
(undantaget gamla TEK-scop, där bandbredden mättes vid typ -1 dB eller nått sånt, hur det är med nya vet jag inte)
Mitt 600 Mhz TEK-mainframe med 600 MHz förstärkare har -3dB punkten vid 1 GHz, typ, kan altså sätta in 1GHz pluggar i det, och det är per defakto ett 1GHz skop (dock, vid -3dB)
H.O
Inlägg: 5708
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Oscilloskop-tips

Inlägg av H.O »

köp inget skop där du mjukvarumässigt kan uppgradera bandbredden, oftast rätt meningslöst, då de analoga delarni skopet i regel ändå inte klarar bandbredden.
Äh, struntprat. Ge mig ETT exempel på ett skop som är uppgraderingsbart från X till Y men som efter uppgradering INTE klarar den specificerade bandbredden. Den tillverkaren vill inte jag ha nått med att göra.
Samtidigt kan det vara så att ett 200 MHz, designat skop laddas med 100 MHz programvara eftersom det pga variationer i tillverkningen inte klarar 200 MHz, och då kan det faktiskt vara samma hårdvara.
Men i så fall så ÄR ju det skopet per definition inte uppgraderingsbart från 100MHz till 200MHz och kan knappast vara sålt som att vara det.

Keysight DSOX2000 går utmärkt att köpa uppgradering från 100MHz till 200MHz.
Keysight DSOX3000 går utmärkt att köpa uppgradering från 100MHz till 200MHz eller från 350 till 500MHz. Har man ett 100MHz skop och vill komma till 500MHz måste man skicka in det så de kanske byter ingångsteget.
Tektronix DPO/MSO3000 är mjukvarumässigt uppgraderingsbara från 100MHz till 500Mhz.
De flesta Rigol-skopen är mjukvarumässigt uppgraderingsbara både inom och utom de uppgarderingat som faktiskt säljs det finns gott om "bevis" att de fungerar alldeles utmärkt. Eller rättare sagt INGA "bevis" på att de INTE fungerar. Där har jag egen erfarenhet och mitt uppgraderade "100MHz skop" har sin -3dB punkt högre än mitt 400MHz Tektronix skop (2465B).

Ett 500MHz ingångsteg är inte så svårt eller dyrt att bygga idag jämfört med för 30 år sedan. Den lilla extra kostnaden att sätta ett 500MHz ingångsteg i ett 100MHz skop är, uppenbarligen, värt det för tillverkarna då den har EN "plattform" för flera olika modellern. Det förekommer rykten om "binning" men tills bevis läggs fram tror jag inte ett skit på det.
Shimonu
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: Oscilloskop-tips

Inlägg av Shimonu »

Skönt att se att även detta forum klarar av att spåra ur av känsliga ämnen :D

I många fall räcker det nog med att kunna lyssna på 2 signaler, men att ha möjlighet till 4 är såklart trevligt. 4 verkar dock snabbt bli dyrare.

Har ni tips på några modeller som skulle kunna passa min budget?
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Oscilloskop-tips

Inlägg av adent »

När det handlar om att titta på SPI och I2C och liknande är helt klart en logikanalysator att föredra. Jag har haft enorm nytta av
olika varianter av Logic's logikanalysatorer. De nyare och dyrare har även analog möjlighet, dock inte i klass med vad ett oscilloskop klarar.

Men kanske tillräckligt bra analogmöjligheter för en mjukvaruutvecklare.
T.ex. så körde jag en digital pinne digitalt in på en logic härom veckan. Fick ingenting.
Konstigt. Slog bara över till analogt läge i mjukvaran och såg då att pulsen faktiskt kom, men den var alldeles för svag för att tolkas som etta.
Efter lite studerande av schemat så insåg man varför och fick flytta proben. Som ett exempel då.

https://www.saleae.com/

Men om du verkligen vill ha ett oscilloskop så får jag rekommendera det som många köpt här på EF och är mycket nöjda med, tror även det skopet har möjlighet att avkoda I2C och liknande, tyvärr kommer jag inte ihåg vad det heter, men det kan någon annan fylla i.
Tror det är ett Rigol.

MVH: Mikael
Gimbal
Inlägg: 7918
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Oscilloskop-tips

Inlägg av Gimbal »

För ett par år sedan så vara det Rigol DS1074Z som gav "överlägset" mest pang för pengarna. Har man sedan rymligt samvete så kunde diverse mjukvaruppgraderingar hittas på nätet som förutom högre bandbredd även gav diverse funktioner för ex. avkodning av seriekommunikation.

Men det har väl släppts en del nya versioner sen dess, så kanske är det något annat skåp som gäller nu.
Shimonu
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: Oscilloskop-tips

Inlägg av Shimonu »

adent skrev:När det handlar om att titta på SPI och I2C och liknande är helt klart en logikanalysator att föredra. Jag har haft enorm nytta av
olika varianter av Logic's logikanalysatorer. De nyare och dyrare har även analog möjlighet, dock inte i klass med vad ett oscilloskop klarar.

Men kanske tillräckligt bra analogmöjligheter för en mjukvaruutvecklare.
T.ex. så körde jag en digital pinne digitalt in på en logic härom veckan. Fick ingenting.
Konstigt. Slog bara över till analogt läge i mjukvaran och såg då att pulsen faktiskt kom, men den var alldeles för svag för att tolkas som etta.
Efter lite studerande av schemat så insåg man varför och fick flytta proben. Som ett exempel då.

https://www.saleae.com/

Men om du verkligen vill ha ett oscilloskop så får jag rekommendera det som många köpt här på EF och är mycket nöjda med, tror även det skopet har möjlighet att avkoda I2C och liknande, tyvärr kommer jag inte ihåg vad det heter, men det kan någon annan fylla i.
Tror det är ett Rigol.

MVH: Mikael
Intressant, vilken modell av Logic hade du då? Den skulle klart lösa mina nuvarande problem. Säg att man vill pyssla med analoga filter eller förstärkare, duger den analoga prestandan för det?
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Oscilloskop-tips

Inlägg av adent »

Hej!

Den jag kört med var en Logic Pro 16, dyraste modellen. Men en Logic Pro 8 funkar nog lika bra (men med 8 kanaler) och är 1000kr billigare, iaf översatt från dollar (5kkr respektive 4kkr).

Men 50 megasamples analogt är inte vansinnigt bra. -> enligt saleae 5MHz bandbredd. Samt input -10 till +10 Volt

http://downloads.saleae.com/specs/Lofic ... +Sheet.pdf



MVH: Mikael
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1874
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Oscilloskop-tips

Inlägg av carpelux »

Väldigt mycket "bang for the buck" är Rigol DS1054Z. Tror det är svårt att hitta ett mer prisvärt oscilloskop i dagsläget för amatör / hobbybruk.
Har 4 kanaler och inbyggda dekoders för b.la. 12c och spi. Detta som extra prissatta optioner, men har man rymligt samvete så finns det gott om information om hur man låser upp dessa, och även ökar upp skåpet från 50 till 200 MHz.

Finns att köpa i Sverige på instrumentcenter.se och kan även hittas lite billigare utomlands.

http://www.instrumentcenter.se/sv/50-15 ... andard.php
Shimonu
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: Oscilloskop-tips

Inlägg av Shimonu »

Holy moley! Inte sett den så billig någonstans. Det var ju suveränt pris! Den kan jag tänka mig hoppa på imorgon!

Är det fortfarande möjligt med upplåsningen? Har fått känslan att det skulle vara igentäppt.

EDIT: Jaha, exkl moms såklart :P

EDIT2: Det var skitsamma, bara slängde mig över det och drog iväg en beställning :D Ruggigt prisvärd ju. Skulle den inte duga för all min digital analys så får jag kolla på en Logic också.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1874
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Oscilloskop-tips

Inlägg av carpelux »

Fast tydligen fraktfritt :-)

Vad jag förstår går det fortfarande låsa upp dem. Fast det var nog 100MHz, inte 200MHz.

Finns en mastodonttråd på eevblog med mer info: http://www.eevblog.com/forum/testgear/n ... illoscope/
H.O
Inlägg: 5708
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Oscilloskop-tips

Inlägg av H.O »

> Vad jag förstår går det fortfarande låsa upp dem. Fast det var nog 100MHz, inte 200MHz.

Ja, DS1054Z (50MHz), DS1074Z (70MHz) och DS1104Z (100MHz) är samma hårdvara så 1054Z kan "bli" ett 1104Z (100MHz).
Men tänk på att samplingsfrekvensen sänks till 500Msa/s vid 2 aktiva kanaler och 250Msa/s vid 4 aktiva kanaler.
Skriv svar