Oscilloskop-tips

Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Oscilloskop-tips

Inlägg av LHelge »

Jag har ett DS1054Z med senaste mjukvaran uppgraderad till DS1104Z med alla optioner. Det fungerar fortfarande utmärkt.

Mitt tips om budgeten ligger på ca 10k är att du skaffar dig både ett oscilloskop och en salae logikanalysator. Skopet går att använda för att avlusa t ex SPI och I2C, men det är mycket smidigare med en logikanalysator.
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Oscilloskop-tips

Inlägg av ViktorSigg »

Jag köte ett skop från picoscope för länge sedan. Usb baserat och stort som en fickplunta. Sysslar du med mjukvara, så skulle jag defenitivt rekommendera deras 2206 eller 2207, grymt bra skop som inte tar plats eller har dålig bildskärm (beror på din dator ofc).
Skönt att kunna navigera runt med musen och så vidare. Ångrar mig inte en sekund. :)

Dessa kan man även avlyssna protokoll med.
Hans3mmr
Inlägg: 136
Blev medlem: 4 mars 2016, 17:47:42

Re: Oscilloskop-tips

Inlägg av Hans3mmr »

ViktorSigg skrev:Jag köte ett skop från picoscope för länge sedan. Usb baserat och stort som en fickplunta. Sysslar du med mjukvara, så skulle jag defenitivt rekommendera deras 2206 eller 2207, grymt bra skop som inte tar plats eller har dålig bildskärm (beror på din dator ofc).
Skönt att kunna navigera runt med musen och så vidare. Ångrar mig inte en sekund. :)

Dessa kan man även avlyssna protokoll med.
Hur mycket datorprestanda behövs för att ett sånt här picoscope skulle fungera utan att datorn blir flaskhalsen?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18365
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Oscilloskop-tips

Inlägg av 4kTRB »

HP 1650A LOGIC ANALYZER
är ett trevligt instrument jag använt en hel del. Vet inte om det
räcker för din applikation dock men du kan få ett bra för nästan
ingen peng alls.

http://www.ebay.com/itm/HP-1650A-LOGIC- ... 1181240348
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Oscilloskop-tips

Inlägg av lillahuset »

Ajajaj, den hade jag förträngt. Den enda hos oss som kom överens med den var en konsult med Aspbergers, tror jag det var.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18365
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Oscilloskop-tips

Inlägg av 4kTRB »

Jag använde den till att studera vad som hände vid programkörning av MC68000 och MC6809
plus annan logikkonstruktion, kan inte påminna mig om att den var annat än ett sant nöje att jobba med.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Oscilloskop-tips

Inlägg av lillahuset »

Du kanske har en släng av Aspbergers? Skämt åsido, vi andra var nog lite för otåliga och möjligen obegåvade. :)
Hans3mmr
Inlägg: 136
Blev medlem: 4 mars 2016, 17:47:42

Re: Oscilloskop-tips

Inlägg av Hans3mmr »

LHelge skrev:Jag har ett DS1054Z med senaste mjukvaran uppgraderad till DS1104Z med alla optioner. Det fungerar fortfarande utmärkt.

Mitt tips om budgeten ligger på ca 10k är att du skaffar dig både ett oscilloskop och en salae logikanalysator. Skopet går att använda för att avlusa t ex SPI och I2C, men det är mycket smidigare med en logikanalysator.
Tycker du inte att det där ds1054z låter hemskt mycket, så det stör?
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Oscilloskop-tips

Inlägg av LHelge »

Jag skulle definitivt inte kalla det tyst, fläkten låter en hel del. Enligt uppgift ska man kunna sätta en kylfläns på ADC kretsarna och byta till en tystare fläkt. Jag tycker däremot inte att det är så störande att jag orkat bry mig.

Största minuset som jag ser det är att interfacet är aningen segt.
Hans3mmr
Inlägg: 136
Blev medlem: 4 mars 2016, 17:47:42

Re: Oscilloskop-tips

Inlägg av Hans3mmr »

LHelge skrev:Jag skulle definitivt inte kalla det tyst, fläkten låter en hel del. Enligt uppgift ska man kunna sätta en kylfläns på ADC kretsarna och byta till en tystare fläkt. Jag tycker däremot inte att det är så störande att jag orkat bry mig.

Största minuset som jag ser det är att interfacet är aningen segt.
Kan du kvantifiera "segt"? :-)
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Oscilloskop-tips

Inlägg av LHelge »

Det är framför allt när man ska flytta saker på skärmen, triggerpunkt, cursors och liknande som gränssnittet inte känns så responsivt som jag hade önskat. Det ska tydligen ha blivit ännu värre med senaste mjukvaruuppdateringen. Den har jag inte installerat.
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Oscilloskop-tips

Inlägg av SM6XUN »

Jag har ett HMO2024 som är fantastiskt trevligt att jobba med, snabbt, tyst, enkelt och bra triggers,
det står även ett DSO1104Z med alla optioner installerade, den är bra, faktiskt mycket bra för prislappen.
LHelge har rätt i att den kanske inte är så responsiv som man skulle önska men med tanke på prislappen så drar inte det ner betyget nämnvärt :)
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Oscilloskop-tips

Inlägg av LHelge »

Hoppas jag inte låter för negativ, är sjukt nöjd överlag och bang-for-your-buck finns det förmodligen inget bättre. Speciellt när man behöver fler än två kanaler.

Om jag uttrycker mig såhär istället: hade jag fått välja på lägre ljudnivå eller lite mer "snappy" interface hade jag valt det sistnämnda, men det är absolut inte någon dealbreaker.

Visst hade jag hellre haft ett Tektronix eller Keysight, men så lite som jag använder det hemma går det knappast motivera. Hade jobbet däremot köpt ett DS1054Z, hade jag nog blivit lite förbannad.
nim
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 oktober 2003, 23:06:09
Ort: Upplands Väsby

Re: Rigol oscilloskop

Inlägg av nim »

Hej
Jag har funderingar på att köpa ett Rigol DS1054Z därför försökte jag informera mig via Youtube.
De problem jag hittade var:
Bilden fryser ibland och scopet reagerar inte på knapptryckningar.
Någon menyratt har inga fasta lägen eller clickfunktion så man hamnar lätt fel i menyerna.
Fläkten är bullrig.
Probsladdarna är alldeles för stela.

Ni som har ett DS1054Z upplever ni dessa problem eller är det bara gnäll?
Med vänlig hälsning
nim
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Oscilloskop-tips

Inlägg av LHelge »

Det är nog mest gnäll, kvalitetskänslan på hårdvaran, knappar osv, är jättebra. Jämförbar med betydligt dyrare scope. Däremot kan man säkert få bättre känsla i gränssnitt om man betalar 3-4 ggr så mycket för samma prestanda. Inte värt det för privat bruk om du frågar mig.
Skriv svar