Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Birger1234
Inlägg: 466
Blev medlem: 20 februari 2011, 23:32:40
Ort: Gävle

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av Birger1234 »

H.O skrev: >Men om det är meningen att man ska kunna uppgradera efteråt genom att köpa en licens så måste ju skåpet var rätt bestyckat från början.

I dagsläget går det, mig veterligen, inte att köpa uppgradering från 100MHz till 500MHz. Det går att köpa från 200MHz till 500MHz. Detta spär på teorin att de skulle vara olika hårdvarumässigt men det tror jag som sagt inte på.

EDIT: I ingångsteget sitter det en Analog Devices LMH6518, en 900MHz PGA, det är med den dom begränsar bandbredden. Valbara filter är 20, 100, 200, 350, 650, 750MHz och 900MHz. Det KAN såklart vara så att även andra komponenter i ingångsteget skiljer men återigen, det finns INGET som tyder på att så skulle vara fallet.
Precis! Pekar en del på hur de delar in sina produkter i olika prestanda ock pris klasser. Gäller att hitta rätt modell i rätt familj till lägsta pris och sen köra uppdaterings rejset!

Kollade och ser att Farnell säljer PGA'n i stycke för 200kr komponent för oss dödliga för Rigol är det en fenomenalt billig komponent för att skapa olika bandvidds modeller för uppenbarligen sitter det Ghz ADC i redan annars måste ju som du noterat Rigol måst sälja ingångstegs plugin hårdvara ochså i sitt licens program.
H.O
Inlägg: 5715
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av H.O »

> Det tycker jag att du ska göra och berätta sen vad du ser!

Jag ser exakt samma* sak som på skopets display, istället för att berätta så visar jag:
DSCF1573.JPG
* En lite konstig sak är att färgen på math-trace skiljer sig rätt markant mellan skopet display och den externa skärmen, övriga färger ser rätt lika ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Birger1234
Inlägg: 466
Blev medlem: 20 februari 2011, 23:32:40
Ort: Gävle

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av Birger1234 »

Kanon! Nu återstår det bara för Rigol att tillverka en knapp och display lös DS4054 500Mhz burk med USB för musen för 5K-10k så köper jag den direkt!
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14176
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av swesysmgr »

Birger1234 skrev:Att som ny tillverkare, dessutom kommer från Kina, slå sig in på marknaden och vinna respekt är nog tufft, det finns mycket som folk som gör allt de kan för att tala om vilken skit det är. En del synunkter har substans andra är mest skitsnack. Faktum kvarstår att Keysight (då Agilent) sålde (eller kanske fortfarande säljer?) Rigol-skop med sitt namn på så....

Det är väll det små komiska i det hela .
Den jämförelsen är inte helt rättvis, Agilent/Keysights PC-programvara och eftermarknadssupport är mycket bättre, Rigols erbjudanden där är rätt usla.

Jag har själv ett Rigol hemma och tycker de är mycket prisvärda men PC-programvaran är inte mycket att ha och det var oändligt krångligt att försöka få ut en garanterat korrekt firmware uppgradering där EU och USA supporten gett olika svar och i vissa fall tagit väldigt lång tid på sig att svara.

För en hemanvändare spelar det kanske inte så stor roll men för den som har ett pris på sina timmar rinner eventuella besparingar på inköpspriset snabbt iväg om du måste sitta och mailkonversera med Rigol för att få ut en fil istället för att som hos Keysight bara logga in själv och ladda ner den, allt fungerar och de kan ge klara och entydiga svar på alla supportfrågor.
H.O
Inlägg: 5715
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av H.O »

Som sagt, en del synpunkter så som PC-mjukvara har substans, andra inte så mycket.
PC mjukvara är ju något som en del ser som viktigt medan andra aldrig använder. Vad använder du (eller vill du använda) den till?

Vet inte riktigt vad du menar med "garanterat korrekt firmware" men vad gäller tillgång till firmware-filerna så är det betydligt bättre nu än för ett par år sedan. Det går av någon anledning fortfarande inte att bara ladda ner filen från deras hemsida (för nått av de intstrument jag har i alla fall) men efter att fyllt i formuläret så kommer de med vändande, automatgenerad e-post inom ett par minuter. Minst lika enkelt som att skapa ett konto, logga in osv :-)
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14176
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av swesysmgr »

Jag ville använda mjukvaran för att hämta skärmdumpar från scopet för dokumentation och rapporter direkt till datorn. Att sitta och skyffla hundratals BMP-bilder med USB-minne blir snabbt tröttsamt och eftersom mitt scope inte har någon klocka nollställs tidsstämplarna på filerna varje gång scopet startas om och att sitta och namnge dem med den inbyggda ratten tar väldigt lång tid.

Jag ville även använda scopet med NI Labview och eventuellt skriva ett eget mätprogram (dvs. fungerande VISA-stöd).

Problemet var att mitt scope som är flera år gammalt hade en så gammal firmware från leverans att varken VISA eller Ultra-Sigma fungerade och ingen, varken ÅF instrumentcenter, Rigols EU-support eller Amerikanen som mailar ut ny firmware kunde ge ett entydigt svar på om det gick bra att uppgradera direkt till en modern FW (5 års utveckling i ett steg) eller om jag var tvungen att göra det stegvis.

Istället fick jag själv sitta och läsa på eevblog-forumet och sidor med instruktioner för bandbredds-hacket (min hårdvara är 100MHz i original) för att se vilka uppgraderingssteg andra gjort, var man kan hitta äldre firmware för nedladdning och md5-summor från någon trovärdig forumskribent för att åtminstone hjälpligt kunna kontrollera att "hittat på internet"-firmwaren är OK.

För en småföretagare eller privatperson som jagar lägsta pris är detta kanske OK eller åtminstone hanterbart men om google-tröskandet efter information gjorts på betald arbetstid/debiterbar tid då hade alla Rigols prisfördelar mot premiummärkena snabbt ätits upp.

Så här skriver Rigol i sin egen uppdateringsinstruktion:
rigolsupport.png
Tyvärr var det ingen som var villig att svara på den frågan, än mindre lämna ut någon tydlig information kring vilka FW versioner som är garanterat kompatibla med de olika HW revisionerna eller vilka FW revisioner som bör undvikas pga. kända buggar.

Prisskillnaden mellan Rigol och Keysight är inte luft utan de senare levererar ett mervärde, sedan kanske inte alla behöver det mervärdet men jag köpte min hårdvara av en Svensk ÅF just för att kunna få lite support men det kunde de inte leverera.

http://www.rigol-uk.co.uk/ (inte http://www.rigol.co.uk som är Rigol EU) verkar t.ex. ha mycket bättre koll och levererar mer faktiskt användbar information än Rigol officiellt. Skall jag köpa Rigol igen då blir det från en ÅF som har egen lokal expertis på märket och som garanterar uppdatering till senaste FW innan enheterna skeppas till kund.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Birger1234
Inlägg: 466
Blev medlem: 20 februari 2011, 23:32:40
Ort: Gävle

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av Birger1234 »

Återigen så påtalar ditt inlägg här swesysmgr hur över prissatt de gamla elefanterna är du har bara inte insett detta utan köper rakt av deras marketing infekterade så kallade medvärde som ett argument för själva överpriset. Rigol å andra sidan kör kines stuket på deras billi,billi skåp model kräng skiten låt FW vara halft om halft öppet så vi drar in kunder som köper våra överprissatta skåp senare.

Poängen är att det finns inget realt mervärde, det mesta är bling som du får betala dyrt för, det finns en några år gammal
ändock artikel skriven av de tyngsta mätinstrument tidningarna i USA som handlar om de absolut dyraste skåpen från de
tre tyngsta och när tidningen kritiserar dem för dåligt hantverk och fusk med de reala specifikationerna så stängde de
dörren med en smäll små muttrande om att tidningen minsann inte mätte korrekt! Lite av dåtidens WOLKSVAGEN metoder!

Oscilloskop är inget annat än en förbrukningsvara precis som bilar och annat.Men skåptillverkarna vill hemskt gärna
leva kvar i gamla tider där skåp var nått märkligt och fint avsett för riktiga ingenjörer med examina från fina skolor.

Den andra poängen är att eftersom du köpte ett billigt 100Mhz så argumenterar du ju mot dig själv eller hur eftersom
du nu inser att du skulle inte gått snikvägen med att fippla med FW och samtidigt avkräva 50kkr+ support utan köpt
ett SVIN DYRT skåp med det imaginära mervärdet för nog hade du allt råd att betala 50k plus eller hur?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av lillahuset »

Det här är väl ingenting vi behöver tvista om. På sikt kommer kineserna att slå ut våra dyrare produkter. De enda som kommer att klara sig är de som producerar "top of the line", reelt eller imaginärt (Apple tex).

Se bara på historien:
Det var (sägs det iallafall) britterna som krävde att alla västtyska produkter skulle vara märkta "Made in Germany" för att särskilja dem från överlägsna brittiska produkter.
Troligen var det USAnerna som såg till att japanska produkter skulle vara märkta "Made in Japan", förmodligen av samma anledning.
Jag kommer själv ihåg vad folk sa om "billiga japanska skitbilar/skitkameror/skitelektronik/skitxxxx". Vad säger man om japansk skit idag? Eller tysk?
Korea har varit i samma sits. Samsung, LG, Kia, Hyundai. Skit?
Kina sitter där också nu. Ett tag till iallafall. Lenovo någon? Inte konsumentsmäcket utan proffssmäcket. :badgrin:
gkar
Inlägg: 1454
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av gkar »

Rigol är prisvärt, inget snack om det.
Men man får vad man betalar för.
De skåp jag varit i kontakt med mäter fel ibland och haft en tendens att gå sönder i ingångsstegen.

Men vad förväntar man sig av något som kostar 1/3 av Tek eller motsvarande?

Som allt annat, varför köpa en Volvo när man kan köpa en Dacia för halva priset?
Även där, får man inte riktigt samma vara när det kostar hälften, men det kanske är ett bättre köp??
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av lillahuset »

Naturligtvis måste man fundera på vad man vill ha och betala för.
Själv åker jag i en ~5år gammal Kia. Jag skulle ha råd att åka något mycket dyrare om jag ville men för mig är en bils viktigaste egenskaper tillförlitlighet, tillförlitlighet, hyfsad komfort och lågt totalpris.
En bekant däremot köpte en tysk premiumbil istf de franska bilar han alltid haft. Hans bedömning är att det är extremt kostnadseffektivt med tanke på hans kunders förväntningar. Han har förmodligen rätt. Det brukar han ha.
Vi har alla olika krav och önskemål. Min "hangup" är att jag troligen aldrig kommer att köpa en laptop annat än en ThinkPad proffsmodell. Ny eller begagnad.
H.O
Inlägg: 5715
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av H.O »

swesysmgr,
Din erfarenhet av deras support kan jag såklart inte ha synpunkter på, det låter extremt frustrerande och säkert inget du behövt uppleva o du köpt ett dubbelt så dyrt "budgetskop" från Keysight. Att köpa från vår inhemska återförsäljare verkar ju inte heller vara värt den extra kostnaden. Vad är det för Rigol-skop och vilket jämförbart Keysight/R&S/Tektronix skulle du önska att du köpt?

Vad gäller mjukvaran, precis som med supporten och firmware, så är det enligt min erfarenhet så att Rigol sakta men säkert bättrar sig. Att säga att det ÄR kass för att det VAR det för några år sedan betyder inte nödvändigtvis att det är så fortfarande. Jag har personligen NOLL erfarenhet av supporten hos någon av de stora drakarna så jag ger mig inte in i någon typ av jämförelse.

Skärmdumpar via UltraSigma fungerar fint på mitt DS4000 (men de borde ha nån simplare ("mindre") mjukvara för den enkla funktionen (fast det FINNS ju 3e parts mjukvara för det)). VISA har jag bara testat ytterst lite (via VB) men det jag testade fungerade (egentligen bara *IDN och nått simpelt test så det betyder ju inte att ALLT fungerar).

Jag tror inte att det är någon som hävdar som att Rigol är jämförbara med någon av de stora drakarna på ALLA punkter.

gkar,
De skåp jag varit i kontakt med mäter fel ibland och haft en tendens att gå sönder i ingångsstegen.
Vilka skop är/var det och under vilka omständigheter mäter de fel? Hur och när gick de sönder i ingångstegen?
gkar
Inlägg: 1454
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av gkar »

Vi har haft lite småstrul och kommer inte ihåg allt.
Men jag kommer ihåg ett fenomen. Ofta har man en signal som klipps vertikalt, på Rigolskåpet klipps de inte korrekt alltid beroende på vertikalförstärkning, utan signalen studsar in och ut ur bild.

Jag har faktiskt tittat i skåpet, DC kopplat fungerar inte längre, men AC gör det.
Flertalet komponenter var trasiga, men tyvärr är det ytterligare något fel kvar efter att jag bytt dem...

Jag gissar att något har blivit kortslutet i skåpet en bit in och eftersom man mäter på matningsspänningar som kan ge lite ström har något gett vika.
Skåpet har nästan inga brinntimmar och används bara på lågspänningselektronik.

Detta är det första skåpet jag haft som gått sönder och jag har iaf passerat ett 10 tal...
H.O
Inlägg: 5715
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av H.O »

Tråkigt. Ja, det låter ju som något överspännings-event på ingången - vilket de såklart skall tåla, inom specificerade gränser. Antar att garantitiden var förbi?

Men det är alltså ETT exemplart du har och inte flera olika, vare sig exemplar eller modeller? Det lät nämligen som att du råkat ut för det flera gånger, på flera exemplar och/eller modeller. Inte för att EN gång inte är en gång för mycket men det är inte det första skopet som går sönder....

Det är ju ofta rätt uppenbart för användaren NÄR signalen klipps (ADC'n överstyrs) så att de "mäter fel" just då är kanske inte ett jättestort problem även om de såklart borde uppföra sig enligt "gängse standard".

Vad är det mer specifikt för modell(er) du pratar om?
Birger1234
Inlägg: 466
Blev medlem: 20 februari 2011, 23:32:40
Ort: Gävle

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av Birger1234 »

gkar skrev: Som allt annat, varför köpa en Volvo när man kan köpa en Dacia för halva priset?
Även där, får man inte riktigt samma vara när det kostar hälften, men det kanske är ett bättre köp??
DACIA är en bil med Renault motor byggd på ett Nissan chassi monterad i Rumänien och eller nått annat öst land
så varför skulle Volvo som är ett kinesiskt bilmärke vara bättre?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av lillahuset »

Åkte Dacias "stadsjeep" Duster när jag var i Rumänien för tre år sedan. Gav en ganska distinkt Amazon-känsla men där var den status. På senare år tycker jag man börjar se väldigt många sådana här hemma och då undrar man ju om det är samma bil eller om den är tillfixad med lite mer ljudisolering etc.
Skriv svar