Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Birger1234
Inlägg: 466
Blev medlem: 20 februari 2011, 23:32:40
Ort: Gävle

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av Birger1234 »

Aligent/keysight Teck köper Rigols billigaste och tejpar på sin logga och kräver dig på 3000kr
extra är det samma skåp men högre mervärde i så fall vad består mervärdet av? Har skåpen blivit
isolerad med ljuddämpande material eller fläkten bytts ut?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av lillahuset »

Fin logga? En del kanske är beredda att betala extra för det.

Jag skrev tidigare i tråden om "skräp" från Tyskland och Japan. Det är det som håller på att hända med "skräp" från Kina nu.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av swesysmgr »

Birger1234 skrev:Aligent/keysight Teck köper Rigols billigaste och tejpar på sin logga och kräver dig på 3000kr
extra är det samma skåp men högre mervärde i så fall vad består mervärdet av? Har skåpen blivit
isolerad med ljuddämpande material eller fläkten bytts ut?
Kanske innehåller den Agilent-brandade hårdvaran komponenter som är inom spec istället för överklockade Blackfin-kretsar med bortslipade markeringar som vissa Rigolmodeller? :) Nu fungerar det bevisligen ändå men det är en tänkbar kvalitetsskillnad.

Du kan även titta på Rigols hantering av de felkonstruerade logikprobarna för 5-6 år sedan där de lämnade kunderna åt sitt öde eller triggerproblemen för ett par år sedan som jag tycker vad dålig kvalitetskontroll.

Jag gillar Rigol, jag äger Rigol själv och jag skulle rekommendera Rigol till småföretagare, privatpersoner och icke-kritiska tillämpningar men de förtjänar viss kritik och det är inte ett Keysight/Tektronix med lägre prislapp utan du får vad du betalar för.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av lillahuset »

Gott så, ofta får man mindre än man betalar för.
Birger1234
Inlägg: 466
Blev medlem: 20 februari 2011, 23:32:40
Ort: Gävle

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av Birger1234 »

swesysmgr skrev: Kanske innehåller den Agilent-brandade hårdvaran komponenter som är inom spec istället för överklockade Blackfin-kretsar med bortslipade markeringar som vissa Rigolmodeller? Nu fungerar det bevisligen ändå men det är en tänkbar kvalitetsskillnad.Du kan även titta på Rigols hantering av de felkonstruerade logikprobarna för 5-6 år sedan där de lämnade
kunderna åt sitt öde eller triggerproblemen för ett par år sedan som jag tycker vad dålig kvalitetskontroll.
förtjänar viss kritik och det är inte ett Keysight/Tektronix med lägre prislapp utan du får vad du betalar för.
Verkar som du inte vill begripa vad tråden egentligen handlar om och i så fall är iden om att vara billigare menlös,finns ingen ide för Tek/Keysi att associera sig med ett märke som Rigol som har så mycket problem som du gett uttryck för flera gånger i dina klago noveller trotts att du vet att du får vad du betalar för. Du får helt enkelt skylla dig själv att du köpte Rigol och sen hålla näbb.

Tror inte att det är någon här som speciellt hävdat att Rigol är jämförbara med någon av de stora elefanterna på ALLA punkter men att det råder överpriser på många produkter är helt klart och det är vad tråden skulle handla om.

Edit: påhopp raderat - hcb
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av Glenn »

Har herr birger vaknat på fel sida idag ?
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av MiaM »

Det är ju en sak att kanske inte ha så jättebra prestanda och allmänt vara "smådålig" på olika sätt, men en helt annan sak att över huvud taget inte hålla ens i närheten av vad man lovat. Jag har inte läst på om logikprobproblemet men om en utlovad funktion inte fungerar så bör man kunna klaga även på de billigaste av billiga grejer.
nim
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 oktober 2003, 23:06:09
Ort: Upplands Väsby

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av nim »

Hej
Det verkar vara många som ändå vågar satsa på Rigol.
Jag beställde ett DS1054Z från Instrumentcenter igår - 5 veckors leveranstid :(
nim
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av H.O »

I den prisklassen är det nog inte mycket snack, diskussionen har nog mestadels gällt hurvida deras betydligt dyrare modeller är något att satsa på eller inte.

Trist med 5 veckors leveranstid. Vill du ha det snabbare och (300:-) billigare kan du ju köpa det från Batronix istället. Enligt deras web-butik har de gott om i lager och de erbjuder gratis frakt inom Europa.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av LHelge »

Köpte mitt från batronix precis innan den aviserade prishöjningen för något år sedan. Kom på en knapp vecka.
nim
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 oktober 2003, 23:06:09
Ort: Upplands Väsby

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av nim »

Jag kollade Batronix
339 EUR/3329 SEK + moms 832 = 4161:-
Instrumentcenter 4025:-

Köpa varor från andra EU-länder
Du kan själv köpa varor utan utländsk moms från företagare i ett annat EU-land om varorna transporteras till Sverige från ett annat EU-land och du uppger ditt giltiga momsregistreringsnummer till säljaren. Det är du själv som ska beräkna och redovisa svensk moms på varuvärdet i din momsdeklaration. Den här formen av omvänd skattskyldighet kallas ofta för unionsinternt förvärv.

Med min vanliga otur så åker jag säkert på att betala moms och då blir det inte billigare. Samtidigt känns det på något sätt mest renhårigt att stå fast vid dealen med Instrumentcenter. Skulle det sedan bli något problem med scopet så åker jag ändå förbi Nyköping ett tiotal ggr varje år.
L.Helge och H.O tack för tipset!
nim
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av tecno »

Köper du som privat person och priset är xxx€ inkl tyska momsen så betalar du inget här i svedala.
nim
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 oktober 2003, 23:06:09
Ort: Upplands Väsby

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av nim »

tecno


EUR 339.- USD 399.-
Without VAT, with FREE shipping within the EU!
Shipping costs outside EU

Batronix tar tydligen inte ut någon moms.
nim
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av swesysmgr »

Om du lägger en produkt i varukorgen, väljer privatperson på beställningssidan och klickar några steg framåt då kommer du att se att 19% Tysk moms läggs på innan du skall betala.
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av H.O »

Exakt, momsen i Tyskland är 19% och eftersom Tyskland precis som Sverige är med EU så betalar du som privatperson moms i det landet du handlar från. Priserna i Batronix web-butik är, precis som hos Instrumentcenter, specificerad ex moms så med 19% moms blir det hos Batronix €403 vilket är i runda slängar 3700:- lite beroende på vilken växelkurs man använder, och frakten ingår i det priset.

Instrumentcenters pris är 3220+25% moms, alltså 4025:-, jag vet inte om de erbjuder gratis frakt. Så ungefär 300:- billigare, precis som jag skrev.

Självklart har det sina fördelar att handla från en återförsäljare i Sverige men Batronix är ju inte riktigt som att handla direkt på från Kina.
Skriv svar