Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Birger1234
Inlägg: 466
Blev medlem: 20 februari 2011, 23:32:40
Ort: Gävle

Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av Birger1234 »

Sitter och spånar på Instrumentcenters sidor och då slog det mig att när skall man sluta köpa Rigol skåp?
En del här säger ju att smått citat: inte kan man köpa ett Rigol skåp för 50k+ inte, hujj!, nej! oh nej!, oh nej!
Och visst det kan ju ligga i nått i det.... men det kan också vara en groft ingrodd jante fördom? Eller?

Så... kan man köpa ett Rigol för 55k+ istället för motsvarande Tek/Aligent-HP/Lercroy för 100k+??
H.O
Inlägg: 5710
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av H.O »

Tja, varför inte?
Som med det mesta så det gäller att läsa på. Ska man lägga dom pengarna borde det gå att få ett låne-skop för att utvärdera. Det finns det för och nackdelar så vad är det för skop du tittar på?

När jag köpte mitt DS4000 fanns det INGET på marknaden som ens kom i närhetet av den prestandan till det priset. Köpte 100MHz modellen för runt 20kkr, efter ett tag kom man på hur man låste upp de olika optionerna och senare även bandbredden så nu har jag ett 4-kanals skop med 500MHz bandbredd och alla dekoders. Det har inte varit problemfritt men de flesta buggarna jag personligen haft problem med har varit (nu fixade) i funktioner jag inte betalat för så det har varit lite svårt att verkligen klaga.
Birger1234
Inlägg: 466
Blev medlem: 20 februari 2011, 23:32:40
Ort: Gävle

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av Birger1234 »

Tja precis som du säger, jag såg av en ren slump att att vissa 2000 modeller gick att låsa upp till 250Mhz eller vad det nu var
om nu DS4000 går att låsa upp till 500Mhz sätter det belysningen på att skåp överlag är satta till över priser speciellt från de gamla elefanterna! Det är ju ganska ostigt att behöva sitta med ett 100Mhz DS1054 för att mäta 150Mhz signaler vilket jag inte gör eller tvingas betala 50k+ för ett 200Mhz-500Mhz beroende på funktioner, de flesta som köper Rigol låser upp dem. Varför betala 50k+ för ett buggigt 500Mhz skåp när du kan betala 10k?

Vilken DS4000 modell köpte du?
H.O
Inlägg: 5710
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av H.O »

DS4014, alltså 4-kanaler, 100MHz, ingen MSO (fanns inte när jag köpte).

Varför betala 50k+ för ett buggigt 500Mhz skåp när du kan betala 10k?
Det är väl så att hemmpulare inte drar sig för att låsa upp dom. Företag, instutioner, läroverk gör nog inte det. Å andra sidan köper de väl bara Tektronix och HP/Agilent/Keysight för det har man alltid gjort, det är vad som finns "ute i industrin" och/eller har man bra avtal.

Att som ny tillverkare, dessutom kommer från Kina, slå sig in på marknaden och vinna respekt är nog tufft, det finns mycket som folk som gör allt de kan för att tala om vilken skit det är. En del synunkter har substans andra är mest skitsnack. Faktum kvarstår att Keysight (då Agilent) sålde (eller kanske fortfarande säljer?) Rigol-skop med sitt namn på så....

Rigol har en del att jobba på, den saken är klar, men det är prisvärda produkter de sätter på marknaden. Om så INTE vore fallet tror jag inte de stora drakarna skulle komma med erbjudanden om gratis optioner, uppgrderad bandbredd osv, det är konkurens och det är bra för alla, inte minst för oss :)
Birger1234
Inlägg: 466
Blev medlem: 20 februari 2011, 23:32:40
Ort: Gävle

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av Birger1234 »

DS4014, alltså 4-kanaler, 100MHz, ingen MSO (fanns inte när jag köpte).
Så nu med alla kostnads fria uppgraderingar så har du ett motsvarande DS4054?

http://www.batronix.com/shop/oscillosco ... S4014.html
Verkar som om dom höjt priset på denna?!

Såg att det sitter VGA kontakt har du testat?
l
Företag, instutioner, läroverk gör nog inte det. Å andra sidan köper de väl bara Tektronix och HP/Agilent/Keysight för det har man alltid gjort, det är vad som finns "ute i industrin" och/eller har man bra avtal.

Det kan jag garantera dig att jag sett på första parkett från min tid på t.ex Ericsson, de var minsann lika stora kålsupare
de körde dubbla rejs, en profil utåt och en helt annan internt, det var allmänt känt så pass att det senare blev en medial händelse när det avslöjades att Ericsson körde an massa Protel utan grupp licenser och hackad SPICE (kopierade donglar).
Samtidigt som de köpte licenser på allehanda svindyra programvaror bland mycket annat skumt .

Att som ny tillverkare, dessutom kommer från Kina, slå sig in på marknaden och vinna respekt är nog tufft, det finns mycket som folk som gör allt de kan för att tala om vilken skit det är. En del synunkter har substans andra är mest skitsnack. Faktum kvarstår att Keysight (då Agilent) sålde (eller kanske fortfarande säljer?) Rigol-skop med sitt namn på så....

Det är väll det små komiska i det hela .

det är konkurens och det är bra för alla, inte minst för oss :)

Absolut!
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av lillahuset »

Heter Agilent Keysight nu?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av hcb »

Ja och nej. Life science (HPLC, spektrometrar etc) behöll namnet Agilent, elektriska mätprodukter och nanodivisionen blev Keysight.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av lillahuset »

Snacka om att HP blivit "rövknullade". Och inte som Magnus Bettnér beskriver som ömsint genom att spotta på organet innan "akten".
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av GFEF »

Birger1234

>hackad SPICE (kopierade donglar).

Varför ??????

SPICE är fritt ......

https://en.wikipedia.org/wiki/SPICE

MEN LTSPICE med mera är inte fritt .

SPICE använder textfil som in-ut data.

Alla ej fria SPICE varianter har mindre arbetsamma in-ut data än textfiler.

MEN det finns fria varianter.....
Birger1234
Inlägg: 466
Blev medlem: 20 februari 2011, 23:32:40
Ort: Gävle

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av Birger1234 »

Varför, bra fråga, nu när du säger det så, när jag tänker efter så kan det ha vart nånting annat men jag vill minnas att det
var SPICE, detta var det glada goa sena 90talet. Kan det ha vart en RF påhängs mjukvara till gamla spice som kostat och
var låst med en dongle? Men varför ens hacka en dongle om det inte kostade pengar att köpa till att börja med, och varför
blev det ett sånt jäkla liv om detta när det begav sig!? PSPICE?
H.O
Inlägg: 5710
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av H.O »

> Så nu med alla kostnads fria uppgraderingar så har du ett motsvarande DS4054?

Fria och fria..... men ja det är ett DS4054 med alla optioner, motsvarande listpris €5500 och då är DET priset för att de nu kör en "alla för priser av en" drive på optionslicenserna, annars €7832 och då ingår inte Power Analyzer optionen heller (som jag för övrigt inte vet nåntin om, kanske inte ens är implementerad).

Det finns en del konspirationsteoretiker som vill hävda att de (Rigol) selekterar ut skop med "rätt" prestanda och låter de bli 500MHz modeller medan de som inte presterar lika bra får bli billigare modeller och att "uppgradering" från 100MHz till 500MHz därmed inte ge samma prestanda som ett "riktigt" DS4054. Det köper inte jag och det finns inga bevis för att så skulle vara fallet.

> http://www.batronix.com/shop/oscillosco ... S4014.html
> Verkar som om dom höjt priset på denna?!


Det vet jag inte, säger du det så. Har för mig att det legat runt 2k€ helat tiden. Om du har för avsikt att köpa så prata med dom, €1995 är listpris, det finns förhandlingsmån - vet jag av erfarenhet. Mitt skop köpte jag från MCS, jag hittade fakturan, €1800 + moms på €360 betalade jag i Maj 2012 (prick 20kkr med dagens kurs). Andra Rigol-prylar har jag köpt från Batronix. Bägge leverantörer har varit villiga att diskutera pris när man visar att man menar allvar. Sen finns ju Instrumentcenter också, att handla i Sverige kan ju ha sina fördelar men jag har ingen personlig erfarenhet av, deras listpris på DS4014 ligger 1700:- över Batronix när man räknar in momsen.


> Såg att det sitter VGA kontakt har du testat?

Nope, men jag kan göra det om du vill.
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av limpan4all »

En retorisk fråga: Har någon mätt upp dessa 100MHz Rigol skåp EFTER att dom blivit upplåsta till 500MHz ligger 3dB punkten där då?
Eller är det så att man har en grundkonstruktion (läs layout/programvara) som bestyckas med olika (dyra) komponenter, detta skulle jag gissa på inget annat. 500MHz ingångssteg är komponentmässigt betydligt dyrare än 100MHz ingångssteg så...

PSPICE kostade runt 30k per licens för inte fullt så många år sedan.
Gimbal
Inlägg: 7927
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av Gimbal »

Men om det är meningen att man ska kunna uppgradera efteråt genom att köpa en licens så måste ju skåpet var rätt bestyckat från början.
H.O
Inlägg: 5710
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av H.O »

> En retorisk fråga: Har någon mätt upp dessa 100MHz Rigol skåp EFTER att dom blivit upplåsta till 500MHz ligger 3dB punkten där då?

Jag har inte någon signal/funktiongenerator som går tillräckligt högt i frekvens för att se var -3db punkten ligger (max jag ha tillgång till är 160MHz) men jag har gjort mätningar före och efter som visar på avsevärt högre bandbredd. 100mV, 100MHz signal mättes 85mV innan uppgradering och 98mV efter. Om någon har en signalgenerator som går till 1GHz eller mer och kan tänka sig att låna ut den så..... Funderar även på en avalanche pulser men jag har inte tillång till utrustning för att mäta up den faktiska stigtiden.

Här är en länk till en post där någon mätt på en uppgraderad 200MHz modell, -3db låg på 350MHz(!) innan, efter uppgradering 670MHz(!) men som sagt det var på 200MHz-modell så det bevisar inte att även 100MHz ÄR exakt samma.

>Men om det är meningen att man ska kunna uppgradera efteråt genom att köpa en licens så måste ju skåpet var rätt bestyckat från början.

I dagsläget går det, mig veterligen, inte att köpa uppgradering från 100MHz till 500MHz. Det går att köpa från 200MHz till 500MHz. Detta spär på teorin att de skulle vara olika hårdvarumässigt men det tror jag som sagt inte på.

EDIT: I ingångsteget sitter det en Analog Devices LMH6518, en 900MHz PGA, det är med den dom begränsar bandbredden. Valbara filter är 20, 100, 200, 350, 650, 750MHz och 900MHz. Det KAN såklart vara så att även andra komponenter i ingångsteget skiljer men återigen, det finns INGET som tyder på att så skulle vara fallet.
Birger1234
Inlägg: 466
Blev medlem: 20 februari 2011, 23:32:40
Ort: Gävle

Re: Köpa Rigol för 50k+ är att bryta fördomar?

Inlägg av Birger1234 »

Fria och fria..... men ja det är ett DS4054 med alla optioner, motsvarande listpris €5500 och då är DET priset för att de nu kör en "alla för priser av en" drive på optionslicenserna, annars €7832 och då ingår inte Power Analyzer optionen heller (som jag för övrigt inte vet nåntin om, kanske inte ens är implementerad).

Det finns en del konspirationsteoretiker som vill hävda att de (Rigol) selekterar ut skop med "rätt" prestanda och låter de bli 500MHz modeller medan de som inte presterar lika bra får bli billigare modeller och att "uppgradering" från 100MHz till 500MHz därmed inte ge samma prestanda som ett "riktigt" DS4054. Det köper inte jag och det finns inga bevis för att så skulle vara fallet.

> http://www.batronix.com/shop/oscillosco ... S4014.html
> Verkar som om dom höjt priset på denna?!


Det vet jag inte, säger du det så. Har för mig att det legat runt 2k€ helat tiden. Om du har för avsikt att köpa så prata med dom, €1995 är listpris, det finns förhandlingsmån - vet jag av erfarenhet. Mitt skop köpte jag från MCS, jag hittade fakturan, €1800 + moms på €360 betalade jag i Maj 2012 (prick 20kkr med dagens kurs). Andra Rigol-prylar har jag köpt från Batronix. Bägge leverantörer har varit villiga att diskutera pris när man visar att man menar allvar. Sen finns ju Instrumentcenter också, att handla i Sverige kan ju ha sina fördelar men jag har ingen personlig erfarenhet av, deras listpris på DS4014 ligger 1700:- över Batronix när man räknar in momsen.
Och man tackar för all info! Ska in och kolla på MCS , såg att de även hade refurbished!
Nope, men jag kan göra det om du vill.
Det tycker jag att du ska göra och berätta sen vad du ser! :)
Skriv svar