Måtta till CAD-ritning

Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Måtta till CAD-ritning

Inlägg av NULL »

Vad är det för noggrannhet, ska du göra en packning eller fräsa ett nytt tråg?
Är det en packning skulle jag tagit en blyertpenna, papper och kalkerat fram mönstret.
Ska du fräsa något och hela går i maskinen, kan du kanske mäta med hjälp av fräsen och en mätprob.
JOLO725M
Inlägg: 227
Blev medlem: 5 februari 2013, 22:25:15

Re: Måtta till CAD-ritning

Inlägg av JOLO725M »

NULL skrev:
Det är inte specifikt delen på bilden, den var mer ett exempel för att demonstrera hålbild, form osv.
Men det är mest inom bilaro ch motorer jag arbetar, så det är i storleksordningen mellan smått och stort.
Ibland fungerar flatbäddskanner, ibland är det för stort, och ibland är det med en tredje axel inblandat, då går det inte att skanna alls om det inte är plana sidor.

Det verkar kört att få tag i någon med skrivare idag, får skjuta upp fotograferingen tills på måndag som det ser ut.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Måtta till CAD-ritning

Inlägg av NULL »

Ok
Men det är alltså ett delningsplan vi pratar om(som oftast är i två led, men då och då i tre)?
JOLO725M
Inlägg: 227
Blev medlem: 5 februari 2013, 22:25:15

Re: Måtta till CAD-ritning

Inlägg av JOLO725M »

NULL skrev:
Stämmer fint!

Angående kameratest, det verkade så veligt att hitta någon som kunde skriva ut och förstå att det fysiska pappret skulle bestå av kvadrater i ett jämnt mm-mått.
Jag snubblade över några kollegie-block på ICA istället, 5mm kvadrater fungerar ju som referens även det.

Objektiv och kamera verkar inte ha så stor betydelse, det verkar mer som att man skall ha objektet i centrum av bilden.
Rakast, utan korrigering, blev bilderna om man använde 1/3 i höjd och 1/3 i bredd, och hade objektet i centrum. (bild #1)
Då spelade det ingen roll om det var i 85mm brännvidd på mitt 17-85mm objektiv, eller vid 100mm på mitt andra 100-500m tele.

#1
Namnlös.png
Fick dra ner på kvaliteten för att kunna ladda upp den verkade det som, men rakt blev det i alla fall. 85mm brännvidd på 3 meters avstånd. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
JOLO725M
Inlägg: 227
Blev medlem: 5 februari 2013, 22:25:15

Re: Måtta till CAD-ritning

Inlägg av JOLO725M »

Riktigt länge sedan detta, det kanske kan vara kul med lite uppföljning?
Nu blev det inget bra utav detta, eftersom jag aldrig fick det att bli tillförlitligt med någon av fotograferingsmetoderna med linjer, rutor, 1000mm skjutmått med för breda käftar för invändning mätning, digital vinkelmått och gud vet allt.

Det gick så långt att jag fick tips av av det kvinnliga könet, tvekade lite men jag köpte fingerfärg och smetade in flänsen, bollade runt med 70 kilos blocket och gjorde ett avtryck.
Det blev faktiskt ganska uselt resultat, rekommenderas ej!

Efter några veckors sura miner och funderande så blev det ett samtal till Creative Tools för att kolla om dom hade en 3d skanner på lager, några timmar och en lång biltur senare så var man tydligen med 3d skanner.
Ångrar det inte en sekund, det enda jag kan ångra är att jag väntade. :)


En lågupplöst snabbskanning av en förbannat skitig växellåda för att få yttre måtten inför ett bilbygge.
20799339_327440617700023_7890077617360038526_n.png
Nyttan är enligt mig underskattad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av JOLO725M 28 januari 2018, 21:49:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Måtta till CAD-ritning

Inlägg av NULL »

Låter ju hoppfullt, återkom gärna när du fräst delningen, så vi får veta hur det blev.

Själv flummar jag om en scannerlösning(billig), om det finns någon, som skulle kunna mäta upp en karosseridel(typ framskärm) med kanske en tiondels millimeters noggrannhet...
JOLO725M
Inlägg: 227
Blev medlem: 5 februari 2013, 22:25:15

Re: Måtta till CAD-ritning

Inlägg av JOLO725M »

Jag har inte fått just den fräst, men jag har tagit mått ur skanningen och jämfört med skjutmått mellan hål etc. Skanningen ligget perfekt, det enda problemet med blank metall och 3d skanner är att det inte är optimalt.
Ibland blir det inte 100% skarpt, så jag rensade ur gänghplen och tog med en tops en matt ljusgrå färg och markerade enbart kanterna på hålen, blev perfekt.
Nu något år senare så har man lite mer kött på benen och vet hur man skall göra, då går det fort och blir bra på direkten för det mesta. :)

Mäta en detalj i storleksordningen 1000mm med 1/10 i felmarginal är nog inget jag skulle vilja garantera till 100%.
Plåt är ju som plåt är, speciellt bilplåt har ju lite halvdålig passform redan som nya originaldelar.
Just en skärm kommer ofta lite vind så man får passa in den med lite kraft, då spelar 1/10 ingen större roll.
Är det bara ett exempel, eller just en framskärm som du behöver ha skannad?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6972
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Måtta till CAD-ritning

Inlägg av lgrfbs »

JOLO725M skrev:Efter några veckors sura miner och funderande så blev det ett samtal till Creative Tools för att kolla om dom hade en 3d skanner på lager, några timmar och en lång biltur senare så var man tydligen med 3d skanner.
Ångrar det inte en sekund, det enda jag kan ångra är att jag väntade. :)

Skannade en liten låda(200x75x25mm) för att få en uppfattning om precisionen/korrektheten, jag fick 0.017mm felmarginal på skanningen och det fysiska måttet, nu har man referenser som äntligen går att jobba med och göra rätt från början.
Vilken 3D scanner blev det?
https://www.creativetools.se/hardware/3 ... d-scanners
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Måtta till CAD-ritning

Inlägg av NULL »

Är det bara ett exempel, eller just en framskärm som du behöver ha skannad?
Ja, det var bara ett exempel.
Jag funderade på om ett nästa steg i CNC/3D-framtiden kunde bli en plåtknackar-3D-mojäng, för att göra specialanpassad ersättningsplåt, för att underlätta plåtjobben(som typ när en skarv rostar, då skulle man vilja ha en del som täcker bara det området)... och då skulle troligen flaskhalsen vara scanningen.
JOLO725M
Inlägg: 227
Blev medlem: 5 februari 2013, 22:25:15

Re: Måtta till CAD-ritning

Inlägg av JOLO725M »

Det låter ju skitfräckt det du beskriver, men det är nog lite att överarbeta det, bilplåt-gubbar finns många av och det du vill åstadkomma genom tekniska lösningar sitter redan i deras händer.
Jag trodde först att du på något vis vill ta fram gjutformar till någonting, tiondelars avvikelser på plåtdetaljer till en bil är inga problem, titta på värmeutvidgningskoefficienten för plåt så förstår du snart varför.
Plåtens förändring vid -20 grader på vinter och +30 grader på sommaren (ännu varmare i solen) är på vanlig bilplåt 0.6mm/meter plåt, det är mer än en tiondel.

Jag har inte så jättemycket referenser på så stora delar som en bil, men jag skannade en magkåpa till en sportmotorcykel, dom sitter med m4/m6 skruvar, alltså 5-7mm hål som skall passa mot motorcykelns infästningar, och det blev lyckat.
Eftermarknadsdelar till bilar, både plåtar så som framskärmar och ekonomiplåtsdetaljer som trösklar, bakskärms-shock och plastdetaljer brukar skilja flera mm mot originalplåten och ändå se OK ut, då känns inte någon/några tiondelars avvikelse som något större bekymmer?
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Måtta till CAD-ritning

Inlägg av NULL »

Dels har man mekat med japanare, där man slipper banka ihop delarna, sen känner man på sig att om man har ett mål på en tiondel som blir hela måttet på diagonalen när den sitter på plats en millimeter fel, typ det är en tiondel vardera i X, Y, Z och sen skjuvar den till sig...
Sen behöver det inte vara precis en tiondel, jag menade att det ska vara tiondelar inte millimetrar.
JOLO725M
Inlägg: 227
Blev medlem: 5 februari 2013, 22:25:15

Re: Måtta till CAD-ritning

Inlägg av JOLO725M »

Förvisso vill man inte ha milimetrerar fel nej, men förvisso #2 så svetsas allt som oftast plåt ihop med spalt.
Tror vi får lämna plåttemat däran. :)
JOLO725M
Inlägg: 227
Blev medlem: 5 februari 2013, 22:25:15

Re: Måtta till CAD-ritning

Inlägg av JOLO725M »

Det mekaniska temat fortsätter, jag är riktigt kass på att återkoppla, men men, nu ser det lite knepigt ut i hålen därför att jag använde en automatisk hålfyllning av modellen, men så här blev det, skannad som den är i alu&stål, skulle egentligen sprayat den.

Skannade en mikrometer inställd på 50.000, resultatet blev 49.992 och då var det spray på skänkelytorna för att den är blank där. Må hända att 2 lager spray bygger 8 tusendelar, jag kan bara gissa?
Resultaten blir såpass att man kan urskönja gängstigning, duger för det jag gör. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sastrom
Inlägg: 724
Blev medlem: 16 september 2009, 16:01:57
Ort: Sandviken

Re: Måtta till CAD-ritning

Inlägg av Sastrom »

Vilken 3D scanner är det du andvänder?
Skriv svar