Hjälp med LXI

Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Hjälp med LXI

Inlägg av swapper »

Såg att man ganska enkelt kan kontrollera ett rigol (eller annat LXI instrument) ganska lätt via netcat/telnet

netcat -v 192.168.1.220 5555
*IDN?
RIGOL TECHNOLOGIES,DS1104Z,osv

försökte lite men hittar inte kommando för att läsa av aktuellt värde på en kanal vilket vore intresant för att grafa långtidsförändringar t.ex. urladdning/laddning.

Någon som har ork och kan förklara vilket/vilka kommando som ger tillbaka amplituden på kanalen?

prog manualen
http://www.batronix.com/pdf/Rigol/Progr ... ide_EN.pdf
H.O
Inlägg: 5710
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Hjälp med LXI

Inlägg av H.O »

Ett alternativ är att titta på :MEASure:ITEM och då kanske VAVG. Alternativet är ju att sätta upp en samplingstid som är så pass långsam att du får med hela förloppet i ett svep och sedan "ladda" ner hela sample- (eller display) minnet. Men ditt förlopp är kanske så längsamt att även den längsta tidbasen inte räcker?
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Hjälp med LXI

Inlägg av swapper »

Tack!
Det fungerade utmärkt, nu när jag fattade vad jag skall leta efter finns där massor med godis.
Tanken jag har är om man vill logga t.ex. urladdning av batterier eller dyl över tid.
Eller kanske fukförändringar om man labbar med sensorer för detta.

Tanken är att sen skapa ett enkelt script i zabbix (www.zabbix.org) som pollar scopet.
På så vis kan man få grafer som sträcker sig dagar/veckor/år (inte för att man har scopet igång så länge men ändå)
Skriv svar