Lödspets - Hur får man bort den?

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tidigare fanns det en bra affär här rakt över gatan De flyttade ungefär samtidigt som jag flyttade hit.. :( Nu ligger det en skoaffär där....

De enda ställen här som kan ha lödpennor är nog Materialmännen, Cheapy och liknande. Det är lite ont om "elektronik-byggar-affärer" här tyvärr. Men snart kommer ClasOhlson till Kalmar och det tar "bara" en timma dit med bil.


Har letat lite på nätet och Elfas lödstation, som du tipsade om, är faktiskt billigast. Liknande på Kjell och Biltema kostar mer, så Elfa vann för ovanligheten skull! :)
Användarvisningsbild
Cenorpa
Inlägg: 737
Blev medlem: 11 juli 2005, 20:58:03
Ort: Stockholm | Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Jag har Clas Ohlsons lödstation, vet ej om dom har den kvar men det var iallafall en svart men den är så seg vid uppvärmningen så jag skulle väl igentligen ha haft en ny jag med.
Vad rekomenderar ni för storleken på spetsen när man ska löda ytmonterat, eller vad har ni?
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2386
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

En anna trevlig grej är lödfett. Brukade peta på lödtenn
på mina gamla spetsar och doppa dom i lödfettburken.
Då blev dom som nya! I cirka en halvtimme..
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Cenorpa: när jag lödde 0603 komponenterna till en av FM-sändarna i en tråd, så använde jag en 25W lödkolv med 3mm spets. Det gick med en del fingerfärdighet men det var lite väl stor spets och personligen så hade jag nog velat använda en 1 mm spets eller däromkring istället beroende på storlek på komponenterna.
Skriv svar