Någon som använt IKEAs Algot som labbänk?

X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Någon som använt IKEAs Algot som labbänk?

Inlägg av X-IL »

Jag behöver fixa om i min labbhörna, skulle helst vilja ha ett riktigt arbetsbord med ett par hyllor ovanför, liknande så kallade "packbord". Men har inte sprungit på några annonser i närheten på liknande. Såg sen att IKEAs Algotserie borde kunna funka, är det någon som testat? Jag vill få en arbetsbänk och sen minst två hyllor ovanför som rymmer lödstationer, oscilloscop, labagg, multimeter osv.
janaf
EF Sponsor
Inlägg: 2275
Blev medlem: 14 september 2009, 14:51:03
Ort: Stockhom Söder

Re: Någon som använt IKEAs Algot som labbänk?

Inlägg av janaf »

Jag har använt IKEAs köksserie; köksbänk plus väggskåp både över och under bänken, utan dörrar. Väggskåpen är 38cm djupa och med dem under bänken så får man hyggligt plats med knäna. Jag satte dit 15cm ben på underskåpen, fick "kökshöjd" på bänken så att man kan stå och jobba eller ha en stol med fotstöd.
Köksbänkskivorna är dessutom robusta och tål det mesta.

Det finns en gammal tråd här på forumet om "labbinredningar" där jag la upp bilder:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... EA#p693134
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Någon som använt IKEAs Algot som labbänk?

Inlägg av hyperion »

Jag har förvisso inte använt något av ikeas system men väl deras köksbänkar, både standard bredd/djup samt en måttbeställd
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 0#p1040464
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Någon som använt IKEAs Algot som labbänk?

Inlägg av MiaM »

Går detta system bara att köpa som färdiga paket? Det verkar dumt.

IKEA kör med en ovanlig standard (som delas med få om någon) för sina skenor och konsoler. Jag hade istället satsat på det där mycket vanligare systemet (elfa, alltså det elfa som inte är elektronik-Elfa) där man kan köpa skenor och konsoler på t.ex. ÖoB idag som passar med de delar man skaffade i början på 70-talet o.s.v. och som "alla andra" följer.

Jag är lite tveksam till att använda konsoler för att hålla just en arbetsbänk, men däremot borde de vara bra för hyllorna ovanför. Om du ska ha allt mot en vägg så montera skenor direkt på väggen och ställ ett bord under, kanske?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Någon som använt IKEAs Algot som labbänk?

Inlägg av X-IL »

Nej det går så vitt jag vet att blanda delar från IKEA hur man vill, man behöver inte köpa några kit. Vi har redan en uppsättning med klädhyllor som funkar fint, och min mening både snyggare och faktiskt bättre än ELFA-dito.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Någon som använt IKEAs Algot som labbänk?

Inlägg av MiaM »

Aha, d.v.s. delarna finns lösa men i katalogen finns bara paket, eller? :humm:
nifelheim
Den första
Inlägg: 2329
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Någon som använt IKEAs Algot som labbänk?

Inlägg av nifelheim »

MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Någon som använt IKEAs Algot som labbänk?

Inlägg av MiaM »

Aha :)

Det var ju riktigt bra priser - frågan är väl hur hållbara de är och hur stor risken är att man står med ett svårexpanderat system om några år?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Någon som använt IKEAs Algot som labbänk?

Inlägg av Micke_s »

Tänkte inflika att Elfa systemet är mer stabilt över tid, stänger och vinklar finns det gott om kopior på...
Ikea är inte lika mån av att saker ska passa ihop om 5 år eller så.
Skriv svar