Oscilloskop, handhållna / USB?

antimon
Inlägg: 41
Blev medlem: 22 maj 2015, 18:39:52
Ort: Sollebrunn

Oscilloskop, handhållna / USB?

Inlägg av antimon »

Hej. Jag håller på och läser en bok ur 'Make'-serien som heter 'Make: Analog synths', och i i kapitlet om vilka instrument som är bra att ha när man ska ge sig på att bygga analoga synthar så läste jag om oscilloskop, och vad de är bra till.

Iaf, jag tänkte att jag skulle köpa antingen ett handhållet oscilloskop, eller ett usb-oscilloskop.
Jag ville bara kolla vad ni tycker. Är de värdelösa hela bunten, eller går det att hitta nåt guldkorn tror ni?

Tack .
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Oscilloskop, handhållna / USB?

Inlägg av psynoise »

Hej,

Om du enbart ska kika på audiofrekvenser fungerar i stort sätt vilket gammalt oscilloskop som helst. Ännu billigare blir det att använda ljudkortet vilket har bättre dynamik än digitala oscilloskop. Dock kan det var nödvändigt att använda en förförstärkare för att dämpa eller förstärka i vissa fall.
Användarvisningsbild
olalofberg
Inlägg: 230
Blev medlem: 5 november 2014, 19:00:57
Ort: Kristdala

Re: Oscilloskop, handhållna / USB?

Inlägg av olalofberg »

Har sett folk använda detta:

http://www.ebay.com/itm/Mini-Portable-N ... 33a15f3410

Vet inte om det är bra, men det är litet och ganska billigt... och naturligvis digitalt och saknar säkert rätta oscillo-känslan...
MiaM
Inlägg: 9986
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Oscilloskop, handhållna / USB?

Inlägg av MiaM »

Ljudkortet har dock nackdelen att det inte garanterat kan mäta ned till likspänning och kan tänkas missa självsvängningar en bra bit ovanför 20kHz.

Inte riktigt det svar som trådstartaren vill ha, men mitt råd är nog att ge några få hundralappar för ett gammalt klassiskt CRT-oscilloskop. Sök gärna på nätet innan du köper för att se om det du köper verkar vara något som folk ofta reparerar v.s. om det allmänt förekommer ofta på nätet. De flesta är väl rätt slitstarka men Magnus_K (om jag inte minns fel) här på forumet har råkat ut för ett Philips från 70-80-talet som har switchad nätdel som har pajat.
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Oscilloskop, handhållna / USB?

Inlägg av limpan4all »

Om du är seriös i ditt intresse så rekommenderar jag varmt denna.
http://se.farnell.com/digilent/410-244/ ... 0000005731

Den är inte billig men kan mycket mera än det du behöver så du har något att växa in i.
Skriv svar