Oscilloskop äldre modell (analog) model?pris?

sozza
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 oktober 2012, 16:49:32

Oscilloskop äldre modell (analog) model?pris?

Inlägg av sozza »

Oscilloskop äldre modell (analog) model?pris?

Vilka märken skall man söka på ? vilka priser kan de gå på?
Senast redigerad av sozza 19 maj 2015, 13:59:49, redigerad totalt 2 gånger.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Oscilloskop äldre modell (analog) model?pris?

Inlägg av MiaM »

Mina $0.02:

Sök på de som har de funktioner du är sugen på. Jag har inte koll på hur priserna faktiskt ser ut men med tanke på att det inte går åt så många tusenlappar för att köpa ett sprillans nytt hyggligt kompetent digitalt skop så skulle jag nog sikta på en femhundring för ett hyggligt analogt, möjligtvis mer för som har extra hög prestanda.

Några rätt avgörande faktorer är väl hur hög bandbredd det behöver ha och om du har några speciella krav på triggning.

Kolla om du får med nån probe, helst två (för tvåkanalare). Kolla impedans och kapacitans på proben / ingången - det förekommer oscilloskop med något olika kapacitans jämfört med de vanligast förekommande. Dels innebär det att det blir svårare att hitta en probe som ger vettiga kurvor vid högre frekvenser och dels innebär det att du inte kan låna över en probe till ett annat oscilloskop utan att få samma problem med vågformerna vid högre frekvenser.

Med extremt begränsat statistiskt underlag så kan vi konstatera att Magnus_K (om jag inte minns namnet fel) har ett Philips vars switchade nätdel strular, men däremot blir det i princip aldrig något svårreparerat fel (i den mån det blir fel över huvud taget) på en icke-switchad nätdel. För den som kör några mätningar ett par gånger i månaden i sin hobbyverkstad så kanske det kvittar om skåpet drar en smula mer ström pga ineffektivare nätdel om det är priset man får betala för lägre felfrekvens.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Oscilloskop äldre modell (analog) model?pris?

Inlägg av JanErik »

De brukar ofta antingen vara rena museiföremål eller så närapå lika dyra som ett nytt Rigol, som ändå är mycket mera användbart (och smidigt till formatet).

Jag valde Rigol tvåkanals framför gammalt analogt, från http://www.batronix.com/ . Ett alternativ kan vara ett sånt "DSO Nano".

Trodde inte heller jag skulle behöva det så ofta men nu använder jag det hela tiden.
sozza
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 oktober 2012, 16:49:32

Re: Oscilloskop äldre modell (analog) model?pris?

Inlägg av sozza »

okej kollat lite runt de flesta begagnade saknar probes

nya ligger på över 2k vilket låg lite högt
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Oscilloskop äldre modell (analog) model?pris?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Var bor du?
sozza
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 oktober 2012, 16:49:32

Re: Oscilloskop äldre modell (analog) model?pris?

Inlägg av sozza »

svar i pm
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2351
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Oscilloskop äldre modell (analog) model?pris?

Inlägg av ajje »

Och på så vis så sållade du bort alla andra som kanske har ett skop till salu i närheten av var du bor, men som inte orkar bemöda sig att fråga. ... :)
Skriv svar