Mäta värmeläckage i hus?

Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Mäta värmeläckage i hus?

Inlägg av Glattnos »

Finns det IR-kameror för att mäta värmeläckage i hus? Som inte kostar jättemycket? Typ 2 000-5 000:-
Vad är viktigt att tänka på om man ska köpa en i så fall?

Optimalt vore en kamera som kan registrera värme på ca 10-50 meter och även kan lagra bilder/film eller har någon form av video-ut.

Tacksam för input och förslag på lämpliga kameror :)
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Mäta värmeläckage i hus?

Inlägg av limpan4all »

Ja. Nja. Nästan.
Beror helt på om du skall använda den en gång eller ofta.

10m OK, 50m DYRT, lagring ok, film dyrt. Video-out passé.

Det du verkar behöva är betydligt mer än 10ggr dyrare än ditt önskade område...
Sedan så har du fortfarande tolkningen av det du mäter att lära dig...
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Mäta värmeläckage i hus?

Inlägg av Glattnos »

Hittade denna: http://www.thermal.com/thermal-cameras/

Distans: Upp till 73 meter
Video: Ja med låg fps
Foto: Ja genom att ta en frame från videon
Upplösning: Ca 32 000 pixlar
Video ut: Troligtvis Nej
Pris: 2 500:-(krävs dock även en smartphone - vilket jag som tur är redan har)

Detta är riktigt nära det jag söker!
Kommer med stor sannolikhet köpa en sådan om jag inte hittar något ännu bättre inom ett par dagar, eller hittar mycket negativ kritik om denna.
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Mäta värmeläckage i hus?

Inlägg av limpan4all »

206*156 på längre avstånd en ett fåtal meter så är det i det närmaste odugligt.
Och den termiska upplösningen är inte mycket att bli imponerad av.
Att hitta värmeläckage handlar om små temperaturdifferanser, inte 20 grader visavi 0-gradig bakgrund (jakt).
Sedan om man tittar på bilderna i deras galleri så tror jag inte att dom kommer från deras egen kamera... Bildinformationen tyder inte på det då dessa bilder har högre upplösning än deras kamera.

Men jag har aldrig använt en sådan men har bytt upp mig från en Flir SD (120*120 och 25 grader vinkel) till en Flir E4 upphottad till E8 och det är först då som det börjar bli användbart (320*240)...

Så min rekommendation är följande: Låna eller hyr en värmekamera innan du köper något så du vet teknikens begränsningar.

Men köp gärna en sådan där som du har hittat och meddela os andra om hur pass bra den fungerar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mäta värmeläckage i hus?

Inlägg av TomasL »

Du kan ju hyra en FLIR också, om det är för någon enstaka mätning.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Mäta värmeläckage i hus?

Inlägg av Glattnos »

limpan4all: Tack för infon :) Ja jag är ju såklart lite skeptisk mot denna SEEK, jag förväntar mig inte professionellt resultat. Dock tror jag att det faktiskt är deras bilder på deras hemsida, dom är bara uppskalade för att inte bli så små på våra (relativt sett) högupplösta skärmar, de verkar till och med vara uppskalade utan ökning av bild-upplösningen. Jag skalade ner en av bilderna till original-upplösning och den såg likadan ut då. Så jag gissar att upplösningen man ser på deras hemsida är det man får om man zoomar in bilden.

Bra tips att hyra en värmekamera först :)

Men frågan är egentligen om den är användbar för mina behov. Jag vill kunna mäta på huset, garaget om det finns köldbryggor. Jag kan naturligtvis gå närmare för att mäta sådant. Antar att jag får testa för att veta säkert :) Det finns ju denna också: http://www.flir.com/flirone/

Ska kolla vidare
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Mäta värmeläckage i hus?

Inlägg av Glattnos »

Hmmm, upplösningen från Flir One är 60 x 80 för infrarött men den använder även en extra kamera ("vanlig" med högre upplösning) och kombinerar bilderna för att få tydligare konturer. Troligtvis så används informationen från IR-sensorn för att "färglägga" den mer högupplösta bilden.

Detta gör att FlirONE ser mycket mer högupplöst ut än SEEK:
FlirONE upplösning 4800 SEEK upplösning 32 000 på själva IR sensorn. Jag blir också lite konfunderad av jämförelsen i filmen. Dom säger att FlirONE är mycket mer högupplöst, vilket kanske är sant. Men den är väll inte inte lika pålitlig som SEEK? Om man kollar på jämförelsen i filmen så visar SEEK en jämn temperatur över kvinnans kläder, medans FlirONE visar det randiga mönstret tydligt som temperaturskillnader. Jag tycker nog att bilden från FlirONE ser mer högupplöst ut men SEEK verkar mer pålitlig som värmekamera.

Någon som har någon fundering?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Mäta värmeläckage i hus?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Fick mail om detta idag, tyckte att det var mycket pengar.
http://uk.rs-online.com/web/p/thermal-i ... 9-_-HB-CTA

Men om man slår ihop sig och delar på kostnaden är det ju ett alternativ till att hyra.
Finns det någon konsultfirma på orten som är intresserad?
danwi
Inlägg: 377
Blev medlem: 16 oktober 2008, 17:00:59
Ort: Linköping

Re: Mäta värmeläckage i hus?

Inlägg av danwi »

Glattnos skrev:FlirONE visar det randiga mönstret tydligt som temperaturskillnader
Det borde väl vara Flirs MSX-funktion som ger den effekten, dvs att den överlagrar viss data från en "vanlig" bild i värmekamerabilden för att man ska kunna se vad man fotat. Tyget i sig borde ha ungefär samma IR-egenskaper oavsett färg.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Mäta värmeläckage i hus?

Inlägg av Glattnos »

Precis danwi :)

Blir det inte lite konstigt när en värmekamera visar olika temperatur beroende på färg? Jag är med på att det syns bättre och blir högre upplösning på bilden men man prutar alltså lite på själva temperaturmätningen?
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Mäta värmeläckage i hus?

Inlägg av Purre »

Fast tyget har inte olika temperatur pga randigheten om du kollar på bilden. Den har olika temperatur troligen då hon har kroppen olika nära tyget.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Mäta värmeläckage i hus?

Inlägg av Glattnos »

Purre: Ja jag förstår det, vad jag menade var att om kameran visar enbart värme, som SEEK gör, så skulle man inte ens se på bilden att tyget är randigt. Lek med tanken att du filmar en yta som har en gradvis övergång från mörkt till ljust och att hela ytan har samma temperatur. FlirONE kommer förmodligen visa den ytan som en gradient vilket ju inte stämmer om temperaturer är jämn över hela ytan.

Dock verkar FlirONE väldigt bra och användbar, om man lär sig hur färgerna påverkas. Sen såg jag att om man sätter ett papper framför den "vanliga kameran" på FlirONE så att den inte ser någon bild så får man en bild som bara bygger på info från "värme-kameran" vilket ju är ett bra sätt att komma runt det problemet när man behöver. Bilden från FlirONE är ju mycket snyggare och lättare att se jämfört med SEEK så det lutar lite åt att jag testar en FlirONE istället :)
Skriv svar