Felsökning av PS-603 labbagg

Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Felsökning av PS-603 labbagg

Inlägg av Magnus_K »

Tänkte dra igång med lite felsökning av nedan agg ikväll och har för avsikt att posta allt jag kommer över här för att förhoppningsvis hjälpa någon annan framöver.

Fel är antagligen någon kortis. Med rattarna på min och inget inkopplat så går spänningsmetern i botten och amperemetern visar kring 0,2A. Har inte gjort något mer än utan vill helst hitta en schema först.

Fortsättning följer och tips mottages tacksamt!

Bilder:
PS_603_Front.jpg
PS_603_Back.jpg
PS_603_Inside.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
slurry
Inlägg: 289
Blev medlem: 18 februari 2005, 14:06:23

Re: Felsökning av PS-603 labbagg

Inlägg av slurry »

kolla reglertranistorn, det låter som den leder över.
Användarvisningsbild
olalofberg
Inlägg: 230
Blev medlem: 5 november 2014, 19:00:57
Ort: Kristdala

Re: Felsökning av PS-603 labbagg

Inlägg av olalofberg »

Om man mäter spänningen över reglertransistor(rerna) lite snabbt och spänningen på basen så kan det ju ge en hint om det är nån sån som gått.

Men du kanske inte vill ha de påslaget nån längre tid? Mätaren kan ju gå sönder eller nån e-lyt på utgången kan ju få för hög spänning om det inte är dimensionerat rätt.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Felsökning av PS-603 labbagg

Inlägg av Magnus_K »

Första gången jag drog igång den så kunde man höra hur reläna drog och sen sköt spänningen i botten.
Nu riggade jag upp med DMM på utgången och krokodiler på reglertrissornas basar och snopen blev jag. Hörs inte ett reläklick, jag får -0,55VDC på båda basarna och utgången samt "Current Limiter" lyser starkt.

Ok, så nu har något verkligen gått tok och den ligger i konstant strömbegränsning, gissar jag.

Det enda schema jag hittat hittills är det nedan. Det är lite olikheter som tex fläkt och 3 st reglertrissor, min har ingen fläkt och bara två trissor.

Gjorde en statiskt mätning på reglertrissorna som är D1047 (som ser ut så här om jag får vara lat).
Mäter 100 Ohm mellan Bas och Emitter, hur kommer det sig? Tyckte det var självklart då det både visuellt och schemamässigt verkar sitta 100 Ohm:are som går vidare till Amperemetern men efter en funderare får jag inte ihop det.
Att jag inte bara visar/berättar hur det är kopplat är för att det är så trångt. Ska demontera lite mer och fota lite.
Schema.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Felsökning av PS-603 labbagg

Inlägg av hcb »

Du skall inte mäta i Ohm-läge utan med diodtestaren. Då ser du spänningsfallet.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Felsökning av PS-603 labbagg

Inlägg av Magnus_K »

Jo lödde bort trissorna till slut och diodmätte. Båda mäter ok.
Tog även bort en annan NPN i TO-220 kapsel som satt bredvid som också mätte ok.
Gick vidare till alla TO-92 trissor som också mätte ok.
Gud vad tröstlöst att inte ha ett schema som stämmer.

I agget sitter det 3 st kort. Ett för den variabla utgången (den jag mäter på nu), ett för dom fasta +12 och +5 utgångarna samt ett kort panelkort för alla pottar, visning med mera.

Det gick koppla bort kortet för dom fasta utgångarna enkelt men strömbegränsningen gick ändå i direkt. På så sätt bör det kortet vara uteslutet.

Ska sätta mig ner nu och gå igenom kortet igen och försöka förstå vart jag kan mäta.
Användarvisningsbild
olalofberg
Inlägg: 230
Blev medlem: 5 november 2014, 19:00:57
Ort: Kristdala

Re: Felsökning av PS-603 labbagg

Inlägg av olalofberg »

Mät på den dubbla op:n. Om du hittar den. I schemat sköter den både spänning och strömgräns. Kanske kan se nåt på in- resp. Ut-gångar... Sitter den i sockel kan man kanske köra igång utan den. Blir den varm?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Felsökning av PS-603 labbagg

Inlägg av Magnus_K »

Behöver verkligen hjälp att hitta en referenspunkt för spänningen nu, dvs nollan.

Den dubbla op-ampen som sitter där är en RC4558.
Det finns en chans att vi kan vara felet på spåret för när jag mäter över Vcc+ och Vcc- så ligger det kring 32-33VDC.
Använder jag aggets noll-utgång som referens så mäter jag +12V på Vcc+ men ca -21V på Vcc-, vilket blir för högt.
Dock är jag osäker på vad jag kan använda som nolla...

Det sitter också en zener (pil på bilden) bredvid likriktningen. När agget är spänningssatt så mäter jag ~20V över den och det känns inte riktigt rätt.
Nedan är ett par halvbra kort på kortet.

EDIT: 7812:an har 24V in och 12 ut. Använder jag dennes nolla som referens så har jag mycket riktigt ca -20V in på Vcc- till op-ampen.
Kortet.jpg
DSC_2771.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Felsökning av PS-603 labbagg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

De flesta kineser brukar vara byggda på nästan samma sätt.En del använder en 7812 som första stab med 12V ut som sedan via ett motstånd sänker spänningen till antingen en zenerdiod eller en TL431 till runt hälften som då i sin tur utgör den egentliga referensspänningen.

Sedan brukar de ofta ha + kopplat till chassijord,så att utspänningens minus åker kana upp och ner och då får man variabel utspänning.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Felsökning av PS-603 labbagg

Inlägg av Magnus_K »

Aha ok, det är så det fungerar. Ja det verkar onekligen vara så det ska fungera här också.

Ser nu att det sitter två zener monterade precis under stabben. Dom göms på bilden av den keramiska 100R uppe till höger.
Får ta och mäta lite över dessa samt löda bort och testa dom.

EDIT: Fick för övrigt svar från dom idag att dom inte ger ut kretsscheman men jag kan få få skicka in den för en rep-quote.
Jaja, det var värt ett försök.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Felsökning av PS-603 labbagg

Inlägg av Magnus_K »

Ska ta och löda bort dom två andra zenerdioderna och testa idag men det är något skumt med den första (den med pilen).
Jag tyckte dioden mätte ok med DMM:en men ville prova zenerspänningen. Riggade upp enligt bilden nedan och med en ny 12V zener så gick spänningsfallet upp till 12V för att sedan avstanna.

Zenern ifrån agget däremot vågade jag bara köra upp till ~17V sen slutade jag.
Min fråga är, på schemat finns det en zener som dom märker med värdet 0,0V (ser det ut som). Finns det någon anledning att använda en sån zener eller är det bara skrivfel/otydligt?
DSC_2772.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Felsökning av PS-603 labbagg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Ska nog vara 5.6Vz 1/2W.
I schemat ovan ger den en negativ stabiliserad spänning till IC1A.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Felsökning av PS-603 labbagg

Inlägg av Magnus_K »

Det har du rätt i, det kan det nog vara.

Då jag misstänkte att denna var trasig så plockades USB-mikroskopet fram och ännu ett bakslag. Vad jag kunde tyda så står det "18" på vilket efter lite googlande helt enkelt är zenerspänningen. Typiskt att man bara körde upp spänningen till 17V innan....

Upp med riggen igen och visst, den "öppnar" vid 18V.

EDIT: Dom två andra dioderna verkar vara en zener och en schottky. Zenern ligger mot utgången på 8712:an och eftersom jag mätte 12V här så är det nog inget fel. Ska dock verifiera detta.

Nej, ska utgå från det postade schemat och rita om kortet med mina komponenter och layout. Känns ytterst klurigt det här.
150508164032337851.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Felsökning av PS-603 labbagg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

PS603 lär vara samma som PS613(digital version) som i sin tur ska vara samma som Eagle,Altai m fl. och som i sin tur ska vara samma som Rapid PS3025 och se där fanns det en intressant vändning...
Den visade sig egentligen vara en Manson EP613.
(man får bara tänka bort de två 9V lindningarna som går till instrumenten)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Felsökning av PS-603 labbagg

Inlägg av Magnus_K »

Tack Rolf Zetterberg! Manualgeneralen... :wink:
Kom också fram till att det verkade vara ett agg som går under många namn men efter Eagle och Altai gav jag upp, det blev för rörigt tyckte jag.

Har tyvärr inte hunnit med något mer men vill fråga en sak i förberedande syfte.

Tänkte som sagt göra ett nytt schema, men nu baserat på det som Rolf postade, och det "första" som inte stämmer är utgångarna från trafon.
I schemat växlar ett relä mellan två utgångar medans den tredje är statisk.
I mitt agg verkar det vara kopplat enligt nedan och med två relän.

Frågan är som följer, är det någon som vet om såna här agg, med två reläer, växlar båda samtidigt när man går upp i spänning eller skiftar dom generellt sett induviduellt?
Svaret finns säkert på kretskortet men det kanske finns en tanke bakom?
Trafo.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar