Felsökning av PS-603 labbagg

Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Felsökning av PS-603 labbagg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Reläerna bör väl slå om ett i taget med ökande spänning.Först RL1 och senare RL2.
Dessutom behövs lite drivkretsar till de två reläerna-antingen transistorer eller opampar.
Ett PS203 ser ut såhär:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Felsökning av PS-603 labbagg

Inlägg av Magnus_K »

Jo så verkar det vara. Drivarna är transistorer men kretsen blir lite rörig här så har inte lyckats rita av den än.

Har ytterligare en undring.
Efter en rejäl mätstund nu så är det bekräftat att 7812:an matar + ingången till opampen och jag mäter till ~12,3V ut från den men det ofattbara tycker jag är den negativa ingången.
Om man tar en kik på schemat nedan så har jag gjort några ändringar med blyerts. 18V:s zenern ska alltså skapa den negativa spänningen och jag mäter denna spänning till 20-21V.

I vilket fall som helst så avser dom mata en ingång med 18V som är max supply voltage per ingång. Se urklipp nedan.
Kan det vara så att komponenterna har börjat drifta lite. 7812 gått upp lite i spänning och zenernspänningen blivit påverkad av ålder (kan den det), i och med detta överskrider man opampens max-värden och det är den som har gett upp?

Långskott?

EDIT: Lagt till mina mätvärden på opampen nedan.
DSC_2781.jpg
Databladet.JPG
Opamp_measures.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Felsökning av PS-603 labbagg

Inlägg av Magnus_K »

Insåg att det var för mycket involverade komponenter som "saknades" så tog mig tid och demonterade panelkortet.
Här sitter det två 741:or och lite annat smått och gott.

Nej, det får bli stillastående tills jag hittar ett korrekt schema eller haft tid att rita om. Måste bli lite struktur på det här.
DSC_2783.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Felsökning av PS-603 labbagg

Inlägg av Magnus_K »

Spammar sönder min egna tråd lite men nu har vi nog vad felet kan vara, eller snarare, hur felet visar sig.
Satt och kikade på panelkortet nedan och tyvärr har någon varit före mig men i vilket fall som helst så ser man här vad spänningsnivåerna ska vara.

Den 4-trådiga bandkabeln som går mellan "kraftkortet" och panelkortet innehåller nedan signaler, 12V, GND, CK1 och -6V.
CK1 går till Current Limiting LED:en men detta avslöjar ju också att vi ska ha -6V och inte -20V som jag mäter nu.

Nu blir det att fokusera på exakt hur den spänningen regleras.
Modpic.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Felsökning av PS-603 labbagg

Inlägg av MiaM »

Långskott+++: Om du mäter genomgående lite fel värden så är standardgrej 1A att kolla batteriet i multimetern. Du kan ju provmäta utspänningen på ett USB-uttag i en dator om inte annat som en budgetreferens, eller jämföra med en annan multimeter.
Skriv svar