DIY växelspänningsreferens

Användarvisningsbild
slurry
Inlägg: 289
Blev medlem: 18 februari 2005, 14:06:23

DIY växelspänningsreferens

Inlägg av slurry »

Söker tips på DIY AC spänningsreferens, googling ger väldigt torftigt resultat,
finns det någon därute som byggt en väl fungerande referens?

Eftersom jag tänkte ha den till att kalibrera multimetrar så måste frekvensen vara låg och utnivån likaså,
mellan 120Hz och 1kHz (ingen multipel av 50Hz bara),
utnivå på någon volt eller fem.

Hur är professionella AC-kalibratorer uppbyggda?
Användarvisningsbild
slurry
Inlägg: 289
Blev medlem: 18 februari 2005, 14:06:23

Re: DIY växelspänningsreferens

Inlägg av slurry »

En tanke jag fick var att nyttja en vanlig wienbrygga där man tappar av sinusen, likriktar den och låter DC-spänningen styra en AGC som kontrollerar utnivån från wienbryggan,
alltsammans matas med en förstärkt 10V referens.
Kan det vara en framkomlig väg? - är wienbryggor amplitudstabila från början eller finns det bättre alternativ?

Bild
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Re: DIY växelspänningsreferens

Inlägg av baron3d »

I stället för AGC, kör med en kristallstyrd PLL.
Användarvisningsbild
slurry
Inlägg: 289
Blev medlem: 18 februari 2005, 14:06:23

Re: DIY växelspänningsreferens

Inlägg av slurry »

ja, det kanske är lämpligt, en 1MHz kristall till PLL:en vars utgång jag sedan delar ner med dekadräknare... :humm:

edit: en 4MHz kristall och en 4060 kanske är svaret, jag behöver inte oroa mig för fan-out när referensen bara lastas högohmigt..
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: DIY växelspänningsreferens

Inlägg av limpan4all »

De professionella som jag har varit i kontakt med kan leverera kW...
Det har en stabil bas frekvensgenerator sedan arbiträra frekvensgeneratorer och stadiga effektförstärkare.
Sedan så har man en referensmätare av mycket hög klass 0,01% som återmatar till styrstegen för frekvens och spänning/ström.
Inte riktigt DIY, kostar runt 1 MSEK.

Dvs man är inte extremt noga på generatorsidan utan har en extremt noggrann referensmätare som kalibreras så ofta som behövs (baserat på dess historik).
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: DIY växelspänningsreferens

Inlägg av MiaM »

Idag är väl det här en omodern grej om du inte har starkt behov av något speciellt såsom enkelhet?

Mjukvara -> tillräckligt bra ljudkort -> tillräckligt bra ljudförstärkare. Kalibrering gör du genom att köra någon signal som du faktiskt kan mäta säkert, t.ex. ett hembygge som toppvärdeslikriktar signalen. Varje billig multimeter gör väl DC-mätningar så bra att den nivån duger som referens för att kalibrera AC-mätningar, ungefär?
Skriv svar