Oscilloskop

pheer
EF Sponsor
Inlägg: 1283
Blev medlem: 16 januari 2005, 18:05:21

Oscilloskop

Inlägg av pheer »

Är det gemensam jordpunkt för båda ingångarna i ett oscilloskop med två ingångar?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja det brukar det vara. Dessutom brukar den ligga tillsammans med skyddsjorden
pheer
EF Sponsor
Inlägg: 1283
Blev medlem: 16 januari 2005, 18:05:21

Inlägg av pheer »

Oki, misstänkte det efter att skjutit en säkring. Som tur är verkar skopet ha klarat sig. Antar att det är en diffprob jag behöver?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Det beror ju på vad du ska mäta....men behöver du mäta så att du måste jorda en matning är det diff.prob som gäller.
pheer
EF Sponsor
Inlägg: 1283
Blev medlem: 16 januari 2005, 18:05:21

Inlägg av pheer »

:humm: Grejen är den att jag skulle mäta spänningen från vägguttaget i en testkoppling som jag gjort. Kopplingen fungerar 100% men när jag slår på strömmen (trycker i stickproppen) efter att ha kopplat in proben så går säkringen. Kan det vara så att jag haft oturen att sätta i stickproppen åt "fel" håll så att fas kopplas till jord(=skyddsjorden). Räcker det då att koppla bort skyddsjorden eller finns det någon mer fälla?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Till såna fall har man det man kaller "isoleringstransformatorer", de har 1:1 men isolerar från fas/noll, man kopplar alltså en sån mellan uttaget och testobjektet, då kan man inte heller få en pärla för att man petar på jorden samtidig.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

pheer: Om du kopplar bort skyddsjorden så har du skapat en ordentlig "fälla". *BZZZZT* .... :shock: Det är inte att rekomendera alltså.
(Jag vet att en del gör så, men det är inte hälsosamt...)
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Så länge man mäter på svagströmsprylar så är det ganska vanligt att koppla bort skyddsjorden om man behöver mäta på någonting utan jordreferens.

Mäter man däremot på starkström, så skall man ALDRIG koppla bort jorden. Skulle man ta bort jorden i en sådan mätning som pheer har gjort så kan hela höljet på oscilloskåpet bli spänningsförande bara av att man kopplar ingången till "fel" stift i vaägguttaget.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Japp, det är ett otyg de flesta instrumenttillverkare gör att koppla skyddsjord till mätnollan.

Jag vill däremot protestera att det skulle vara livsfarligt att koppla bort skyddsjorden. Det skyddsjorden ska skydda mot är fel I instrumentet. Inte på den som sitter framför....

Det blir inte mindre farligt att mäta på nätkopplade kretsar bara för att du har isolertrafo på skåpet. Du bör egentligen ha isolertrafo på ditt mätobjekt istället.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Såg att ICEcap skrev samma svar...
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

För att förtydliga lite: Koppla en isolertrafo på skåpet om det är OMÖJLIGT att isolera mätobjektet. Men du ska vara så försiktig in i norden... jag gör hellst inte dessa mätningar även då jag har lång erfarenhet... lätt att göra ett misstag och så sitter man där...

Ett säkert sätt att utföra dessa mätningar är att koppla objektet till ett jordat uttag och koppla oscskåp nollan till skyddsjord. Se till att ha prober som klarar nätspänningen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

>Det skyddsjorden ska skydda mot är fel I instrumentet.
>Inte på den som sitter framför....

Helt galet! Visst det är i instrumentet som felet uppstår, men skyddsjorden ska ju skydda personen som använder det!

Nedanstående text är citerat från utbildningsmaterial för elektriker:

"Skyddsledaren leder bort den farliga strömmen om en skyddsjordad elapparat får ett fel så att strömmen når metallhöljet. Om det blir fel på en apparat kan metalldelarna bli strömförande. Metalldelarna är anslutna till skyddsledaren i sladden. Tack vare skyddsledaren leds då den farliga strömmen bort genom jordblecken i stickproppen och det skyddsjordade vägguttaget. Det blir kortslutning, proppen "går" omedelbart och strömmen bryts. Utan skyddsjord så fungerar inte jordfelsbrytare."
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17153
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jimmy: Hur menar du med helt galet?

"Det skyddsjorden ska skydda mot är fel I instrumentet. "

"skyddsjordad elapparat får ett fel så att strömmen når metallhöljet"

Säger ju samma sak....

"Utan skyddsjord så fungerar inte jordfelsbrytare"

Det håller jag inte med om, en jordfelsbrytare mäter skillnaden på fas och nolla. Den bryr sig inte ett skvatt om hur de +20mA försvinner, bara att de gör det!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Menade bara att skyddsjorden är till för att skydda *personen*. Den skyddar ju inte mot fel i instrumentet. Felet uppstår ju ändå. Skyddsjorden förhindrar bara att den skadliga strömmen når personen som använder apparaten (förutsatt att säkringen inte är för trög.)

Jordfelsbrytare kan bryta av olika orsaker. För att fortsätta på skyddsjords-temat:
Om det finns skyddsledare så löser säkringen ut. Om det är avbrott i skyddsledaren så blir höljet på apparaten spänningsatt. När man tar i appraten uppstår läckström som gör att jordfelsbrytaren löser ut.
För att jordfelsbrytaren ska lösa ut måste det finnas en *jord*. Blir det "felström" mellan fas och nolla så ska säkringen i apparaten lösas ut eftersom det blir kortslutning.

Det *finns* en annan variant av jordfelsbrytare. Där låter man fasledaren och neutralledaren passera en summaströmtransformator som kollar om det blir någon läckström tilll *jord*.

De jordfelsbrytare jag har sett ska anslutas till jordat uttag.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Alla jordfelsbrytare som jag känner till löser om det blir ett summafel på 30mA. Det kvittar om felströmen går via skydds jorden eller inte. Om man separerar skyddsjorden från skopet så riskerar man att få ut spänning i chassit om man kopplar mätnollan till späning.
Skriv svar