Vad har ni för basic-multimeter?

Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Vad har ni för basic-multimeter?

Inlägg av GastonDeVille »

:fransman: Jag går och funderar på att skaffa en vettig multimeter och har avverkat lite snikgrejor typ Biltema
Det börjar bli glappt och jäkligt plus att jag glömde (en gång) att koppla om kablarna så det blev duktigt
grillat på 10 A-mätområdet. Blev lite som modern konst :vissla: :D Och som en lätt biverkan brann
milliampere-mätningen upp samtidigt. Hade behövt den idag, suck.
Det är reservmätinstrumentet jag pratar om, det riktiga instrumentet blev aldrig av att jag skaffade.
Skulle vara roligt att veta vad henskapet kör med för grejor?
och vad era upplevelser är av dessa :humm:
Min tanke: Ett kombo med ett bra instrument för labbet / fältet när det blir noga
och ett enklare instrument man inte gråter över om den kvaddar...

Har spanat på en Fluke 87V som nån sorts kvalitetsbasgrunka och sen kanske utöka med nå't roligt
när jag får råd och lust.
Tips på andra märken som kan funka också?
Är väldigt trött på strulande och glappande grejor nu :twisted:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33820
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vad har ni för basic-multimeter?

Inlägg av Glenn »

Jag har en fluke 75 samt en fluke bänkmultimeter "i labbet" och sen en fluke 73 i garaget som jag inte är så rädd om.

Jag hade nån noname i garaget förut men lesssnade rejält när jag en gång fick felaktiga mätvärden pga att batteriet var dåligt, plus att sladdarna var sopiga, och ingen autornge, så istället köpte jag en billig begagnad fluke 73 :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad har ni för basic-multimeter?

Inlägg av TomasL »

Handhållna: Fluke 117, 179 och 87 och en Agilent U1733C LCR-mätare samt ett motorinstrument från Kjell, troligtvis ett Welleman.
Bänk: Fluke 8000A, 8840A och ett Agilent 34461A.

Wellemanen använder jag i princip bara när jag skall ställa in kamvinkel.
Användarvisningsbild
nsbvzy
Inlägg: 1319
Blev medlem: 15 april 2008, 20:44:03
Ort: fagersta

Re: Vad har ni för basic-multimeter?

Inlägg av nsbvzy »

Jag vägrar köpa budgetmultimetrar! har en fluke 45 bänkmultimeter och en fluke 177 handJagare
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Vad har ni för basic-multimeter?

Inlägg av Micke_s »

Använder inte längre mina skitmultimetrar. De visar oftast fel när batterispänningen blir låg.
Fluke 175 är den jag använder, en säkring i den är i princip lika dyr som en Biltema multimeter.

Edit:använder billiga multimetrar när jag ska mäta en okänd större ström, där det finns risk att multimetern flyger i bitar..
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Vad har ni för basic-multimeter?

Inlägg av Klas-Kenny »

Som billig "basic" multimeter kan jag rekommendera Agilent (numera Keysight) U1232A, liten och smidig med de alla de vanliga funktionerna till ett rätt hyggligt pris (Elfa tar idag ~1200:- +moms, med Agilents vanliga kvalité.

Har en Agilent U1272A med alla "Bells and Whistles" man kan tänka sig vilken används som huvudmultimeter, men jag ville inte riktigt lägga de pengarna på ett gäng sådana, men några stycken vettiga multimetrar vill man ju ändå ha för att kunna mäta flera saker samtidigt. Så jag köpte en (och planerar köpa ett par till) U1232A att ha för de där extra mätningarna där man inte behöver den väldiga upplösningen eller så. Den har visat sig fungera utomordentligt bra, har inte haft ett problem med den och den tycks hålla god kvalité. :)

Ska man klaga på något så är det att den saknar mA-område, och att µA-området är i samma jack som spänningsmätning.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16774
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Vad har ni för basic-multimeter?

Inlägg av grym »

slaskmultimeter har jag haft ett antal av dom billiga från ebay/gekås för runt 40 kr
dom räcker till mycket, jag klarar mig i stort sett till 90% med dom
men, köp inga , dom har en idiotisk lösning där man kan kortsluta v in mot noll om man annvänder standard banankontakter

köpte en

eBay item number:
290780312671

och den får bli en ny slaskmultimeter
ska köpa någon till

annars har jag en gammal metex 4 1/2 siffrors som duger till lite bättre mätningar
hadde en bänkmultimeter, men den annvändes för lite så den såldes
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Vad har ni för basic-multimeter?

Inlägg av Platis »

Funderar själv på den här http://www.kjell.com/sortiment/el/matin ... 177-p48094 som ett billigare alternativ till en 87V, livstidsgaranti!! :humm:
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Vad har ni för basic-multimeter?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Bänk två gamla och fina Philips Pm2521. Rejäla med bra bandbredd På True RMS. Rätt diskreta i uppbyggnaden så de går att laga många fel. Nackdelen är såklart nätdriften.

Hand en Appa 305 och en MX53. Samt en drös Feltema som jag inte riktigt använder längre.
peo007
Inlägg: 443
Blev medlem: 21 juni 2009, 06:08:43
Ort: Tierp

Re: Vad har ni för basic-multimeter?

Inlägg av peo007 »

Fluke 179
Fluke 289

+(en gammal biltema mätare som jag inte använder längre)
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Vad har ni för basic-multimeter?

Inlägg av limpan4all »

8st enkla Wavetek Meterman 17, 2st Fluke 87, Fluke 89, Fluke 189, 3st Fluke 289. Metra Hit 17S, 18S, 19S, 29S. 3st Solatron 7150 Plus, HP 3455, HP3478A, Agilent 34461A.
Det var vad jag hittade vid en snabb genomletning, men jag misstänker att det finns mera...
Användarvisningsbild
slurry
Inlägg: 289
Blev medlem: 18 februari 2005, 14:06:23

Re: Vad har ni för basic-multimeter?

Inlägg av slurry »

Bland de handhållna så har jag en Fluke 289, den är nog lite i överkant för de flesta hobbyister men kanske en Appa 98III, jag köpte en sådan åt min kollega, han är mycket förtjust i den, en annan kollega fick en Agilent 1273A, han älskar displayen men hatar det faktum att den oförklarligt låser sig ibland.
Jag har även en Uni-T UT-61E som "slaskmultimeter" men den är inte dum alls...faktiskt riktigt bra :)
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Vad har ni för basic-multimeter?

Inlägg av GastonDeVille »

Härligt med så många inlägg!
Mätinstrumentet är ju vårt sjätte sinne så inte så konstigt att man blir upprörd när det ballar ur.
Hittade med stor möda ett "litet" elfel i dushkabinen - det visade sig att skruvarna var väldigt
löst åtdragna och "ångloket" från Kina (står faktiskt så - steam engine :) ) har en effekt på över 3 kW, say no more.
BildBild

Hittades med hjälp av den lilla bajsmultimetern som självklart skulle visa alla sina konster just vid mätseansen...
Glapp, avbrott i mätsladd, troligen också en spricka i kretskortet med skumma felvisningar men visst, man lär
sig att hålla koll på saker och inte lita på instrumentet för mycket :roll: Och tålamod :doh:


Bild
multimet2.jpg
Modern konst: electric lava, shunt i omvandling
Det häftiga är väl att 10 A - mätområdet mäter fortfarande dock inte med samma noggrannhet som innan ;)
Kommer att bli en skön känsla att greppa den i mätsladdarna och svinga hårt i backen :badgrin: :yeahright:
Sen kan man faktiskt hitta en bra "bajsmultimeter" ibland också som någon nämnde.
Vad jag också kom att tänka på är att jag på sistone vid flera tillfällen hamnat i en situation där
jag skulle sparat minst en timmes strul och gissande genom att ha två eller tre (fungerande) instrument.
Då är ett bajsinstrument ibland räddningen och får visa lite fulvärden som grovt indikation på
spänning eller liknande. Har aldrig tänkt på att kjell säljer Fluke :?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Vad har ni för basic-multimeter?

Inlägg av GastonDeVille »

Klart, när jag tänker efter så har jag mitt gamla GOULD 2CH/ 20 MHz-oscilloskop!
En fin halvt hemmabyggd sak från gamla goa BHIAB - någon som kommer ihåg?
Man fick ett kit att bygga om en som skulle använts till EKG-apparat och saknade
därmed frontdelen och alla ingångssteg och rattar mm.
GOULD-yeah.jpg
Man fick till och med göra frontpanel av ett kretskortslaminat och tillverka alla symbolerna.
Kul projekt - och, man har byggt den själv :happy:
Och sen ligger ett annat "skåp" och väntar på service en fin 2CH /50 MHz som kommer från SAAB.
Hade övergivits på grund av att en triggeringång inte höll rätt värde. Men det är en helt annan historia.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Inlägg av GastonDeVille »

limpan4all skrev:8st enkla Wavetek Meterman 17, 2st Fluke 87, Fluke 89, Fluke 189, 3st Fluke 289. Metra Hit 17S, 18S, 19S, 29S. 3st Solatron 7150 Plus, HP 3455, HP3478A, Agilent 34461A.
Det var vad jag hittade vid en snabb genomletning, men jag misstänker att det finns mera...
Järnvägar! Det var inte illa.. helt vanlig hobbyist?
Skriv svar