Vad har ni för basic-multimeter?

limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Vad har ni för basic-multimeter?

Inlägg av limpan4all »

Nja, numera "hobbyist" men enmanskonsultade under 15 år och gillar ELFA reor samt "prylar är kul"...
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Vad har ni för basic-multimeter?

Inlägg av Platis »

grym skrev:slaskmultimeter har jag haft ett antal av dom billiga från ebay/gekås för runt 40 kr
dom räcker till mycket, jag klarar mig i stort sett till 90% med dom
men, köp inga , dom har en idiotisk lösning där man kan kortsluta v in mot noll om man annvänder standard banankontakter

köpte en

eBay item number:
290780312671

och den får bli en ny slaskmultimeter
ska köpa någon till

annars har jag en gammal metex 4 1/2 siffrors som duger till lite bättre mätningar
hadde en bänkmultimeter, men den annvändes för lite så den såldes
Jag har också en hög slask-multimetrar=bra att ha ibland, såg denna på tradera http://www.tradera.com/item/302442/2314 ... -lcd-skarm. Gillar att den har separat av/på knapp och stora siffror :tumupp: Högst tveksamt om den klarar 20A(?) nån längre stund dock! 164kr inkl frakt :shock: , nån som är sugen på att köpa och testa? :)
Platis skrev:Funderar själv på den här http://www.kjell.com/sortiment/el/matin ... 177-p48094 som ett billigare alternativ till en 87V, livstidsgaranti!! :humm:
Verkar som Kjell har utökat Fluke-sortiment nu, men samtidigt har man höjt priserna med par hundra kronor på multimetrarna! :(

http://www.kjell.com/Sok?query=fluke
pinch
Inlägg: 182
Blev medlem: 7 december 2014, 19:42:10
Ort: Stockholm

Re: Vad har ni för basic-multimeter?

Inlägg av pinch »

Kör med Fluke 78 automotive.
Perfekt att kolla a/c temp med efter service.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Vad har ni för basic-multimeter?

Inlägg av MiaM »

Den multimeter jag använder mest är en Hung Chang 6010, Flukekopia som såldes i början på 80-talet (har sett annonser i Allt om Elektronik). Jag är riktigt nöjd med den, de funktioner den har fungerar bra. Jag gör å andra sidan aldrig mätningar där true RMS eller liknande behövs. En bra grej på den är att man kan välja högre/lägre spänning vid ohmmätning. I det lägre läget så får man aldrig utslag för vanliga kisel-diodsträckor varpå det går acceptabelt att mäta på motstånd även när de sitter i analoga kretsar fulla av halvledare. I det högre läget går det bra att göra diodtest, om jag inte minns fel även på lysdioder (fast jag kan minnas fel).

I labbet står en Xerox (!) digitalmultimeter som jag använder när Hung Chang-mätaren är på nåt annat ställe, eller om jag vill ha pip-funktion.

Jag har även ett par analoga multimetrar, bland annat nån budget av märke "Kingdom". Fördelen med en sådan är att den tål skitig ström med mängder av spikar - perfekt t.ex. om man behöver få en grov uppfattning om vad som händer på AC-sidan vid mätning på generatorer eller till och med tändspolar i bilar eller liknande. Ja, sen har jag en analog rörvoltmeter som jag fortfarande inte provkört, det finns nån tråd om den nån stans. Jag har också en "transistoriserad rörvoltmeter" som det också finns mer eller mindre en tråd om - om kärvande vridspoleinstrument. Den får väl betraktas som renoveringsobjekt/lik.

jag har också en Simpson bänkmultimeter, men den använder jag aldrig eftersom jag inte kommit till skott med att antingen skaffa en till uppsättning sladdar med reverse-banan-kontakter (den har alltså försänkta chassiehanar vilket även Xeroxmätaren har varpå jag åtminstone kunnat provköra Simpsonmätaren). Jag köpte också nyss en Schlumberger (tror jag det var) bänkmultimeter av elabbe här på forumet som väntar på att jag ska fixa nån lösning på 230V-inmatningen eftersom den har svårfunnen specialkontakt.

Det är inte en multimeter men i samma kategori: jag har även en såndär spänningsprovare med två testpinnar och en lysdiodstapel i ena pinnen. Den används i princip aldrig - jag har fått/ärvt den och skulle nog aldrig köpt en sån.

Ovanstående är i stugan där det mesta elektronikpysslandet sker. I lägenheten har jag en Biltema-mätare som kostade massiva 79:- som hittils har funkat okej, men den körs rätt sällan.

P.S. till trådstartaren: Mosa inte mätaren du har, ge den till nån ungdom med brinnande intresse för elektronik. Flera procent felvisning på 10A-området är väl en dröm jämfört med att inte ha nån mätare alls. :wink:
Den kan väl annars vara vettig som display till nåt budgetprojekt där du vill ha en semipermanent visning av t.ex. spänning? På med en väggvårta så tar inget batteri slut. :)
nifelheim
Den första
Inlägg: 2329
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Vad har ni för basic-multimeter?

Inlägg av nifelheim »

Hade tills nyss en UT132 "Clas Ohlson edition"

Den badade i eftermiddags, och var inte riktigt IP67 klass, tyvärr. :vissla:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vad har ni för basic-multimeter?

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev: jag har också en Simpson bänkmultimeter, men den använder jag aldrig eftersom jag inte kommit till skott med att antingen skaffa en till uppsättning sladdar med reverse-banan-kontakter (den har alltså försänkta chassiehanar vilket även Xeroxmätaren har varpå jag åtminstone kunnat provköra Simpsonmätaren).
Oj, en sån har jag också, LCD med räfflade "radioknappar" på fronten ? Det var min första digitala multimeter :) ..Kablarna som medföljde var ganska dålig kvalitet och gick först sönder i skarven kabel/pinne, och sen i skarven kontakt/kabel, efterssom nya kablar bara verkade kunna köpas som originaldel (detta var nog 20 år sen) och kostade som en ny multimeter så lagades mina gång på gång genom att jag täljde bort plast och lödde på kabeln på stumpen, tills den pajade igen osv.. ..Tyvärr pajade den även på ett annat sätt, LCD'n började "läcka" och tillslut var den helt svart.. borde ligga kvar i nån låda, men inte använd på minst 10 år. ..Hade kablarna varit schyssta och jag visste var den var hade du kunnat få dom.
Det är inte en multimeter men i samma kategori: jag har även en såndär spänningsprovare med två testpinnar och en lysdiodstapel i ena pinnen. Den används i princip aldrig - jag har fått/ärvt den och skulle nog aldrig köpt en sån.
En sådan har jag också, av nåt dyrt märke, har fått den gratis av en kompis som var elektriker.. jag tycker dock den är väldigt bra att ha just när man kopplar el, den är robust, enkel att handha och visar det man behöver, dessutom är spetsarna på mätpinnarna så kraftiga att man brukar kunna peta undan petskydd i kontakter med dom.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Vad har ni för basic-multimeter?

Inlägg av GastonDeVille »

Kära vänner, nu har jag kommit över en lätt begagnad fulimporterad Fluke 87V från staterna... :badgrin:
Med nån sorts väska, original mätsladdar med klämmor och grejor. :-p
Fluken 2015 $_57.JPG
annonsbildtjyvkopierad från ebay

Ska bara hälsa på den illegala importören så ska vi se på andra bullar!
Och visst, får jag ta och sansa mig och inte dänga fulinstrumentet i backen - nu är liksom allt förlåtet :whoho:
Den kan ju få stå och titta på när jag mäter med finmultimetern eller kanske hjälpa till och
kolla spänningen eller nåt halvviktigt... eller nä, kommer inte att sakna den.
Eller skänka till någon som behöver kanske.
Tänka med hjärtat.
Man vet hur det var en gång i tiden när man själv gick i knähöga shorts och dök i televerkets sopcontainer...
Bli lite mer vuxen nån gång.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Vad har ni för basic-multimeter?

Inlägg av GastonDeVille »

nifelheim skrev:Hade tills nyss en UT132 "Clas Ohlson edition"

Den badade i eftermiddags, och var inte riktigt IP67 klass, tyvärr. :vissla:
Vad som är skönt med ett fulinstrument att det bara blir krokodiltårar när man kvaddar den...
Innerst inne ett litet glädjeskutt när det undermedvetna tänker
"Nää.. ojdå - nu måste man kolla efter ett nytt instrument"
Samtidigt vet ekonomiavdelningen i vänster hjärnhalva att det var liiite onödigt... inte bra planerat det här.
Och samtidigt skissas framtiden upp i pannloben med nya blanka displayer...
ju mer man håller på desto finare fulinstrument kräver man :humm: :?
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Vad har ni för basic-multimeter?

Inlägg av GastonDeVille »

Glenn skrev:
MiaM skrev: jag har också en Simpson bänkmultimeter, men den använder jag aldrig eftersom jag inte kommit till skott med att antingen skaffa en till uppsättning sladdar med reverse-banan-kontakter (den har alltså försänkta chassiehanar vilket även Xeroxmätaren har varpå jag åtminstone kunnat provköra Simpsonmätaren).
Oj, en sån har jag också, LCD med räfflade "radioknappar" på fronten ? Det var min första digitala multimeter :) ..Kablarna som medföljde var ganska dålig kvalitet och gick först sönder i skarven kabel/pinne, och sen i skarven kontakt/kabel, efterssom nya kablar bara verkade kunna köpas som originaldel (detta var nog 20 år sen) och kostade som en ny multimeter så lagades mina gång på gång genom att jag täljde bort plast och lödde på kabeln på stumpen, tills den pajade igen osv.. ..Tyvärr pajade den även på ett annat sätt, LCD'n började "läcka" och tillslut var den helt svart.. borde ligga kvar i nån låda, men inte använd på minst 10 år. ..Hade kablarna varit schyssta och jag visste var den var hade du kunnat få dom.
Det är inte en multimeter men i samma kategori: jag har även en såndär spänningsprovare med två testpinnar och en lysdiodstapel i ena pinnen. Den används i princip aldrig - jag har fått/ärvt den och skulle nog aldrig köpt en sån.
En sådan har jag också, av nåt dyrt märke, har fått den gratis av en kompis som var elektriker.. jag tycker dock den är väldigt bra att ha just när man kopplar el, den är robust, enkel att handha och visar det man behöver, dessutom är spetsarna på mätpinnarna så kraftiga att man brukar kunna peta undan petskydd i kontakter med dom.
Låter härligt med en sån däre Simpson-mätare.
Man får ju nån sorts relation till det som sköter ens sjätte sinne
känslan av att ha kontroll - veta - kunna relatera vilket jag aldrig riktigt har känt
med en sån där "LED-stapelpinne" Det första jag gjorde efter att ha mätt elsystemet
i en bil med en sån pinne var att kontrollmäta med mitt eget instrument
för att verkligen veta vad om egentligen hände - samtidigt lite intressant att tänka igenom
varför den visade si eller så och då kommer man in på djupare tankar om vad visningen beror på..
Man kanske ska bygga egen mätpinne? :tyst:
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Vad har ni för basic-multimeter?

Inlägg av GastonDeVille »

Jodå då har det lilla instrumentet anlänt :)
Lite ovanlig känsla att den bara kan visa ett mätvärde rakt av utan att ha
skumma saker för sig. Inget obestämt glapp i mätsladdar / kretskot, ingen tvekan
om det displayen visar är en tillfällig störning i själva instrumentet :lol:

"Den som väntar på ett bra mätinstrument har väntat för länge"
Flukimeter002.jpg
Och bakgrundsbelyst display!
Flukimeter001.jpg
Begagnad var den - bara lite svårt att se!
Det har suttit en liten etikett i nederkanten, det är väl det hela.
Jo, spetsarna på mätpinnarna såg använda ut.

Ganska nöjd - ja. :waving:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
slurry
Inlägg: 289
Blev medlem: 18 februari 2005, 14:06:23

Re: Vad har ni för basic-multimeter?

Inlägg av slurry »

Grattis, en 87:a är inte dålig!
Den förtjänar ett par nya mätsladdar :)
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Vad har ni för basic-multimeter?

Inlägg av GastonDeVille »

slurry skrev:Grattis, en 87:a är inte dålig!
Den förtjänar ett par nya mätsladdar :)
Hehe jo tack, det följde med.
Himla skillnad på tjugokronors från Kina och Fluke original - lite mer följsamma :lol:
Har redan prov-isärtagit som en liten början och O-ringen som sitter runt ingångsanslutningarna hade halkat ner på sniskan som en strumpa... någon som varit inne och bytt säkring eller bara taskigt monterad från fabrik? Annars var inälvorna i mint condition.
Skriv svar