FLIR C2?

Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

FLIR C2?

Inlägg av sodjan »

Någon som har kollat på FLIR C2 ( 30-011-702 )?
Jag har ingen bakgrund eller erfarenhet av sådana
här verktyg, men det ser ju trevligt ut! :-)

FLIR TG165 ( 10-958-10 ) har ju samma upplösning till
ett lägre pris (och klumpigare utförande), men jag kan
inte avgöra om de tekniska specifikationerna skilljer.

Notera att första ELFA länken inte fungerar!
bearing
Inlägg: 11257
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: FLIR C2?

Inlägg av bearing »

Jag har använt en värmekamera på jobbet. Utmärkt hjälpmedel för att identifiera problem i form av heta komponenter och/eller dålig layout. Med dålig layout menar jag att t.ex. flera kraftkomponenter är tätt placerade, vilket gör att de blir onödigt heta eftersom att de upplever hög omgivningstemperatur. Tätt placerade kraftkomponenter är å andra sidan en fördel ur andra perspektiv.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: FLIR C2?

Inlägg av sodjan »

Jag är mer ute efter dåligt isolerade fönsterkarmar och liknade "energitjuvar"...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: FLIR C2?

Inlägg av grym »

har haft egen riktig kamrea, annvänt flera och har en flir för djurstudier, läs jakt :mrgreen:

för att leta kallzoner och liknande kan man annvända billigast möjliga, nästan allt funkar
det kräver lite av den som håller i den i vilket fall som helst
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: FLIR C2?

Inlägg av sodjan »

Ok... :-) Jag tänkte mer ifall de två som jag länkade till var likvärdiga tekniskt, i så fall blir det mer en fråga om formatet. Och priset så klart...
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11341
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: FLIR C2?

Inlägg av Klas-Kenny »

TG165 är ju ingen riktig värmekamera utan en "visuell IR-termometer"..

Skillnaden är att mätningen sker på samma sätt som med en vanlig billig IR-termometer, sen sitter det en ganska enkel bildsensor som ser IR-ljuset och kan visa det, men inte mäta någonting på det.

C2'an är ju en "riktig" värmekamera där sensorn i sig läser temperaturen i varje pixel och kan då tex. mäta högsta/lägsta temperatur i bilden och liknande istället för bara på en punkt i mitten.

Dessutom så har ju den billiga problemet att om du håller den nära det du mäter på, blir det plötsligt ett markant fel i var man mäter temperaturen i bilden eftersom att termometer-delen och bildsensorn sitter lite förskjutna.

C2 har ju dessutom den fantastiska funktionen (särskilt när det gäller felsökning av elektronik) att den kan göra ett overlay av en vanlig visuell bild vilket väldigt förbättrar "sikten" då det kanske inte är så stora temperaturskillnader, på ett kretskort kan man ju då lätt se vilken komponent som är varm, rätt svårt att se direkt ifrån enbart värmebilden.

Men visst, ska du bara leta dåligt isolerade fönster kan det säkert räcka med TG165'an, men de är inte likvärdiga i funktion. :)
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: FLIR C2?

Inlägg av Purre »

Om du äger en iphone kan Flir One vara värt att kolla på. Pris på ca 2600 genom Apple.
Senast redigerad av Purre 5 mars 2015, 09:17:18, redigerad totalt 1 gång.
hummel
Inlägg: 2268
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: FLIR C2?

Inlägg av hummel »

Flir One har även den overlay med riktig bild, tycker det är ett måste.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: FLIR C2?

Inlägg av sodjan »

OK. Tack för input.
C2'an verkar ju alltså ganska trevlig.
Får fundera lite på det...
swirve
Inlägg: 391
Blev medlem: 13 mars 2007, 21:58:25
Ort: Norrköping

Re: FLIR C2?

Inlägg av swirve »

Fan nu blev man ju sugen på o skaffa en till labbet på jobbet... Vad tror ni, duger C2 för att grovt se temp på ett PCB? Är mest för att hålla kolla på större komponenter, trissor, ic-kretsar och ner till kanske 0805 resistorer.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: FLIR C2?

Inlägg av sodjan »

Närgräns ca 15 cm, så det verkar ju inte helt omöjligt...
danwi
Inlägg: 377
Blev medlem: 16 oktober 2008, 17:00:59
Ort: Linköping

Re: FLIR C2?

Inlägg av danwi »

Jag har provat att mäta kretskort med min "uppgraderade" Flir E4 men närgränsen på typ 50 cm (om jag inte minns fel) gör att upplösningen på 320x240 inte räcker till för att vara användbart, iaf på små komponenter som 0805 och mindre. Min gissning utifrån det är att det lär vara tveksamt om det är användbart med 80x60 pixlar på 15 cm för kretskortsmätningar om man inte har ganska stora saker att mäta på.

Men å andra sidan är det förbaskat kul att ha en värmekamera :)
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: FLIR C2?

Inlägg av cosmox »

Nu kan man ju även bygga en egen :wink:

Personligen är sensorn fortfarande lite för dyr för ett hobby projekt men det går helt klart åt rätt håll.

https://www.sparkfun.com/products/13233

Kolla in mikeselectricstuff på tuben där han dissekerar en FLIR One.
swirve
Inlägg: 391
Blev medlem: 13 mars 2007, 21:58:25
Ort: Norrköping

Re: FLIR C2?

Inlägg av swirve »

Nu har jag i alla fall beställt en C2. Tror den blir en bra uppgradering från IR-pistolen vi har. 80*60 låter ju inte så mycket, men tänker man på att det är 4800 mätpunkter blir det bättre :P Ska man upp i upplösning ligger man ju på 2.5-3 ggr priset. (om man inte kan hacka en E4, men det är väl låst nu?)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: FLIR C2?

Inlägg av Henry »

Nyproducerade är förstås låsta till 120% och tror att FLIR i princip tvingade alla säljare att uppgradera sina med den nyaste uppdateringen som förstås av en ren slump kom bara någon vecka efter att de blev hackade och förstås vars enda uppgift var att låsa detta hack totalt.

Skulle du garanterat dig en hackbar skulle du skaffat en inom de närmaste få veckorna för detta tog FLIR på sängen och satte verkligen fart på dom, nu är det nog bara tur om du kommer över en men någon kines kan kanske ha någon kvar i ett hörn.
Skriv svar