FLIR C2?

H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: FLIR C2?

Inlägg av H.O »

Nä, jag är 99% säker att även den senaste (v2.3 i skrivande i stund) är hackbar.
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: FLIR C2?

Inlägg av Anders Olsson »

Ja, det verkar som att dom lyckats hacka senaste versionen av Ex-serien också: http://www.eevblog.com/forum/testgear/f ... -teardown/

Första gången de hackades så tog det ett par månader från att hacket blev officiellt tills att lagren av hackningsbara kameror började sina: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 4#p1001805
Det verkade inte som att FLIR hade överdrivet bråttom med att låsa kamerorna den gången faktiskt.
Det är nog viktigare för dom att uppgraderingen är ordentligt testad än att man hindrar en mindre del av kunderna att hacka kameran, så man tar säkert tid på sig att prova ut den innan den släpps.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23623
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: FLIR C2?

Inlägg av Henry »

Intressant, har visst hänt en hel del om detta sedan jag läste om det sist för då var det rätt kört enligt många.

Det fanns ju en extrem massa av dessa runt om i världen, men ändock så var det inte lätt att få tag på en som säkert inte var uppgraderad i slutet. Nej de kameror som redan var i omlopp sket dom nog i princip i för dom vet att dom som hackat sina kameror förstås inte kommer att uppgradera med filen.

Har svårt att tro att det skulle varit prio 1 och säkerligen en stor del till att det tog 3 månader innan man såg den släppt för allmänheten för så lång tid tycker jag inte det skulle ta för mjukvarufolket att fibbla till ett hål när det står utförligt på hela nätet om hur hacket går till och att det dessutom är hackat igen tycker jag skulle kunna skvallra lite om att det hade kunnat varit snabbt gjort.

Det skulle inte förvåna mig om de snabbt fick ihop en hållbar och (enligt de själva) ok fix inom några få veckor och skickade denna till alla sina exportörer och företag runt om i världen så att alla kameror i alla fall den vägen skulle säkras och sedan när de visste att så var fallet efter en bra tid lämnade de ut den på nätet för alla.

Och nu är det ju hackat igen.


Man hörde ju för övrigt rykten om att de på FLIR sagt att om något liknande händer igen eller om det inte blir löst så kommer jobb att ryka, tror vissa ligger lite pyrt till nu.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: FLIR C2?

Inlägg av H.O »

Jag tillhör skaran som tror att de gjorde det svårare att hacka den för att de i princip var "tvungna" men att de i praktiken tjänat massor med pengar genom att fått sälja en mängd E4:or som aldrig skulle sålt över huvud taget annars - vare sig som E4:or eller E8:or. Jag menar, hade de verkligen varit "inkompetenta" hade de även råkat lämnat möjligheten att ändra bildfrekvensen från 9Hz men det är det ingen som lyckats med trots att sensorn i sig är kabapel till mer än det.

Jag tror inte de släppte E4:an i tron att någon, så snabbt, skulla hacka den men när det fick sån genomslagskraft som det fick och försäljningen sköt i höjden tog dom det väldigt lugnt. Jag är övertygad om att de vet exakt vad de håller på med.

Jag är t.ex en av dom som köpte en E4 just på grund av möjligheten att "uppgradera" den. Hade inte den möjligheten funnits hade jag aldrig köpt en E4 och absolut inte en E8.

Om man läser de senaste sidorna på EEVBlog framgår det att någon till och med köpte en "refurbished" E4 direkt från FLIR - den levererades "uppgraderad".

> Man hörde ju för övrigt rykten om att de på FLIR sagt att om något liknande händer igen eller om det inte blir löst så kommer jobb att ryka, tror vissa ligger lite pyrt till nu.
Var hörde man det?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23623
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: FLIR C2?

Inlägg av Henry »

..tror att de gjorde det svårare att hacka den för att de i princip var "tvungna" men att de i praktiken tjänat massor med pengar genom att fått sälja en mängd E4:or som aldrig skulle sålt över huvud taget annars

Det är ju absolut ett alternativ vilket skulle kunna förklara varför det tog sådan tid att fixa uppdateringen. Men nåja, sålt E4 skulle de definitivt ha gjort ändå men inte lika många. Det var ju liksom inte en modell som behövde tas bort från hyllorna för att den inte sålde något alls före detta om man så säger.


Menar givetvis inte att de skulle varit inkompetenta, bara att det säkerligen ligger en intern bakomliggande orsak till att det tog en sådan tid innan uppdateringen släpptes till allmänheten och inte att det bara var en slump. Vem vet de tjänade kanske som sagt mer på E4 orna än E8 orna under en viss period.

FLIR äger i det närmaste hela marknaden med värmekameror så de gör precis det de vill/tjänar mest på som jag ser det, inom vissa gränser förstås.


Det med 9Hz är nog hårdkodat då allt över det så ses dessa kameror som militära grejer vid export och skulle då även vara olagliga att inneha om någon fixat detta, vilket de flesta säkert skitit i men FLIR skulle ev kunnat fått en smäll på fingrarna av USA. Men 60Hz som sensorn visst putsade ut hade inte varit fy skam.


Jag är för övrigt rätt säker på att de inte trodde någon skulle hacka den för det fanns ingen anledning att tro att någon skulle försöka.


..att någon till och med köpte en "refurbished" E4 direkt från FLIR - den levererades "uppgraderad

Något annat hade förstås varit högst överraskande.


Var jag läste det där om att något jobb kunde ryka hos FLIR pga detta kan jag bara inte komma ihåg, är ju två år sedan detta spred sig som en löpeld på nätet om det räcker, men har en stark känsla av att det var i någon av trådarna på EEVBlog för de enda som höll på med det på nätet just då, ja förutom Mike förstås.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: FLIR C2?

Inlägg av H.O »

> Något annat hade förstås varit högst överraskande.
Med "uppgraderad" menar jag inte till senaste mjukvaran - jag menar med hacket implementerat, full upplösning. Det antogs vara så att föregående ägare till E4:an i fråga applicerat hacket och FLIR, när de fick tillbaka den, antingen inte märkte det eller struntade i det och sålde den igen - med hacket applicerat. Så, jag tror inte de bryr sig speciellt mycket så länge det är slutanvändare och inte återförsäljare som hackar dom.

> Det med 9Hz är nog hårdkodat.
Exakt. Så hade de VELAT kunde dom sannolikt hårdkodat upplösningen också - men det gjorde dom ju inte. Sensorn lämnar ju data som motsvarar 60Hz, sen "låser" de det till 9Hz någon stans (antagligen i FPGA'n). Där borde de även KUNNAT låsa upplösning - om de velat.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23623
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: FLIR C2?

Inlägg av Henry »

Skulle gissa på att FLIR inte förväntade sig att någon skulle lämna tillbaka en hackad kamera och således inte kollade efter det.

Med 9Hz hade FLIR säkerligen inget val. Har läst om exportförbud på handhållna värmekameror till privatpersoner som hade mer än 9Hz från USA då de kunde ses som militär utrustning, AkA för bra för Svenssons och således gömdes fps bra mer än att sensorn har 320x240 vilket inte spelade någon roll exportmässigt. Det är som sagt säkert bra lättare att gömma fps än hela datan från sensorn då den är bra mer komplex och lätt tillgänglig med. Då skulle de istället ha tillverkat den så att data var kodat redan där men det gjorde dom inte vilket nu biter dom där bak när de inte gjorde ett bättre jobb i mjukvara. Att hacka de var ju dock sedan inte det lättaste som vem helst klarat så visst får man väl säga att det var dolt, även om nu FLIR kunnat gjort det bättre.

När nu detta är ute som en löpeld på nätet sedan 2 år+ tillbaka så tror säkert att många fler fått blodad tand så vem vet 60fps kanske knäcks det med en dag.
swirve
Inlägg: 391
Blev medlem: 13 mars 2007, 21:58:25
Ort: Norrköping

Re: FLIR C2?

Inlägg av swirve »

Har nu fått FLIR C2 och den verkar göra jobbet! Det enda som stör mig nu är att använder man MSX och tittar på nära håll blir det en offset mellan IR-bild och vanlig bild. Jag skulle vilja ha möjlighet att justera detta på någe vis. Borde vara tämligen enkelt gjort i mjukvaran tycker man. Det finns en inställning men den är för grov, typ 1,2, >3m...
Närgränsen är bra, funkar ner till 1dm utan problem men ska man se något vettigt på nära håll är MSX mest störande. Är inga problem att se enskilda komponenter.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: FLIR C2?

Inlägg av sodjan »

Bilder, bilder, bilder... :-)
Användarvisningsbild
Zajber
Inlägg: 449
Blev medlem: 19 oktober 2009, 22:07:16
Skype: Andreas.fridh85
Ort: Rödön
Kontakt:

Re: FLIR C2?

Inlägg av Zajber »

Fick min C2:a förra veckan. Har den numera alltid i fickan på jobbyxorna.

Dock så är skärmen på min något snett monterad. Har inte tid, ork och lust att skicka tillbaka den för detta just nu.
Användarvisningsbild
Zajber
Inlägg: 449
Blev medlem: 19 oktober 2009, 22:07:16
Skype: Andreas.fridh85
Ort: Rödön
Kontakt:

Re: FLIR C2?

Inlägg av Zajber »

FLIR0054.jpg
FLIR0023.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: FLIR C2?

Inlägg av sodjan »

Tjusigt! Det ena är väl golvvärme (?) i alla fall... :-)
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: FLIR C2?

Inlägg av Purre »

Funderar på om det är en vägg som en lampa lyser mot eller kopplingsdosa på första bilden.
Andra bilden bör vara som Sodjan säger golvvärme och klinkersen man ser.
swirve
Inlägg: 391
Blev medlem: 13 mars 2007, 21:58:25
Ort: Norrköping

Re: FLIR C2?

Inlägg av swirve »

Här kommer lite bilder. Korten är tagen på ett LED-kort där en LDO ev. blir lite varm. Inga som helst problem att urskilja 0603 komponenter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: FLIR C2?

Inlägg av H.O »

Inte från en C2 men från en "uppgraderad" E4 för de som eventuellt överväger en sådan:
Side by side.jpg
Det är 4st 0805 motstånd. Bilderna är tagna på ca 80mm avstånd, med och utan "makrolins":
Lens holder 2 resize.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar