FLIR C2?

Great
Inlägg: 30
Blev medlem: 25 december 2013, 22:27:08

Re: FLIR C2?

Inlägg av Great »

eftersom det verkar vara den en bland få trådar angående Flirkameror, så ställer jag frågan här.
Hur skulle ni gjort, Köpt en ny C2 eller en begagnad i5?
i5:an har ju bättre upplösning, men inte msx-funktionen. mitt huvudsyfte är att använda den till att spåra eftersök på vildsvin som sprungit in o lagt sig i snårskog, om jag kollar på bilder från tuben( ) så verkar man ju kunna urskilja varma föremål på upp till 25m i alla fall?

vilken skulle ni rekommendera? eller nåt annat i överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: FLIR C2?

Inlägg av netrunner »

http://www.thermal.com/thermal-cameras/

250 USD

Bild


Om någon kan hitta drivrutiner för Linux eller Windows så skulle det vara väldigt intressant. Det var någon som fick drivrutiner till linux att funka via någon högnivåspråk men bara med 2-3 fps med en Intel i7.
Great
Inlägg: 30
Blev medlem: 25 december 2013, 22:27:08

Re: FLIR C2?

Inlägg av Great »

Ni som har en C2, hur långt skulle,ni säga att man kan urskilja en hund/människa i totalmörker?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: FLIR C2?

Inlägg av grym »

problemet med spårningär att inget syns om dom kommer bakom ex buskage

provade att leta reda på en bock förra bockjakten, jag visste var den var, på en felplöjd åker, det var djävligt svårt att hitta den även om jag visste på en ruta 50x50m var den låg

och då var det bara meterhögt gräs
(den hadde kommit ut ur gräset för att beta på det avslagna som var möjligt att skjuta den, i grästet så var det bara möjligt att se deklar av huvudet)
eftersom jag inte såg den på det slagna delen så måste den ju vara inne i plätten med högt gräs, så jag körde med fliren och såg den först när jag kom innom 3 meter, då såg jag den med ficklampa med

om man haft den på en drönare så hadde man haft busenkelt att se den, men nu var det inget vildsvin i buskage....

är det bara öppet så kan man lätt se att det finns något varmt , som en älg, rådjur, får på flera hundra meter
man ser till och med hararna på hundra meter, inte att det är en hare, men storleken och betendet ger sitt på vad det är

för min del så är värmekameran halvusel för sök på skadat vilt, men helt ok i mörker att se om något är ute på fälten

jag hadde gärna haft något med så pass telelins det går för att speja , men det är inget som finns för rimliga pengar
Great
Inlägg: 30
Blev medlem: 25 december 2013, 22:27:08

Re: FLIR C2?

Inlägg av Great »

Great
Inlägg: 30
Blev medlem: 25 december 2013, 22:27:08

Re: FLIR C2?

Inlägg av Great »

[quote="Great"][/quote]
Införskaffade en Pulsar xd38s, de e bitarna de, kan spana på vildsvin o rådjur på 400-500m.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: FLIR C2?

Inlägg av netrunner »

http://www.thermal.com/ 300 USD

har en sensor på 206 x 156 (troligen även på den som har display ... bara att displayen har högre upplösning)
Skriv svar